|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Geen verkeersbelasting meer voor milieuvriendelijke wagens
De Vlaamse regering heeft de tarieven voor de nieuwe, groenere verkeersbelastingen vastgelegd. Wagens op aardgas, elektrische auto's en plug-in hybrides betalen vanaf 1 januari niet langer belasting op inverkeersstelling (BIV) of jaarlijkse verkeersbelasting. De nieuwe regeling geldt voor particuliere en bedrijfswagens. Voor leasingauto's kon, zoals bekend, nog geen regeling worden uitgewerkt.
Elektrische wagens en waterstofwagens betalen geen BIV. Ook wagens op aardgas (CNG) en plug-in hybrides krijgen een vrijstelling, al is die beperkt tot 2020 omdat het om overgangstechnologieën gaat. Voor benzines en dieselwagens worden de normen bijgesteld in functie van de reële uitstoot, met het grootste financiële effect voor de Euro 6-diesels. Ook voor de jaarlijkse verkeersbelasting geldt een vrijstelling voor elektrische wagens en waterstofauto's en een vrijstelling tot 2020 voor wagens op aardgas en plug-in hybrides. Voor auto's op diesel of benzine zal het tarief nog steeds worden berekend aan de hand van de pk van het voertuig. Nieuw is een bonus of malus in functie van de uitstoot. Het ijkpunt is een CO2-uitstoot van 122 gram per kilometer. Voor elke gram meer stijgt de fiscale pk met 0,30 procent en voor elke gram minder daalt hij met 0,30 procent. LPG-wagens krijgen een korting tot maximaal 100 euro. Afhankelijk van model De precieze berekening hangt af van het specifieke model. Zo stijgt voor een Volvo V40 met Euro 5-dieselmotor de BIV van 371 euro naar 479 euro. De verkeersbelasting stijgt van 243 euro naar 256 euro. Voor een V40 met Euro 5-benzinemotor stijgt de BIV van 146 euro naar 164 euro, terwijl de verkeersbelasting daalt van 243 euro naar 208 euro. De grootste bijstelling is er voor de BIV op Euro 6-diesels. Die gaat voor bijvoorbeeld een Volkswagen Golf van 50 euro naar 385 euro. De nieuwe regels gelden enkel voor inschrijvingen vanaf 1 januari. Voor bestaande wagens verandert er niets, ook niet aan de jaarlijkse belasting. "Er zitten belastingverhogingen in het systeem", geeft minister van Financiën Annemie Turtelboom aan, maar ook verlagingen. "De hogere belastingen zijn te vermijden. Je kan binnen budget een wagen kopen die milieuvriendelijker is en lager wordt belast." Geen akkoord voor leasingwagens Voor leasingwagens, zo'n 10 procent van het aantal auto's op onze wegen, verandert er niets, omdat er geen akkoord kon worden gesloten met het Brussels en het Waals gewest. "Een dergelijk akkoord zit al veertien jaar geblokkeerd", aldus Turtelboom. "Dan heb je de optie om iets of niets te doen. Voor ons was het geen optie om nog te wachten." Het nieuwe systeem levert de regering volgens simulaties een meeropbrengst van 45 miljoen euro op, al verlaagt dat natuurlijk als consumenten hun gedrag snel blijken bij te stellen. Zo'n 5 miljoen wordt gebruikt om de eerder besliste premies voor emissievrije wagens te betalen. Bron: http://www.hln.be/hln/nl/943/Consum..._content=nieuws Eigen mening: Ik vind dit een zeer goede maatregel, zo wordt de elektromobiliteit gepromoot. Ik denk dat de vraag naar elektrische wagens door deze maatregel zal stijgen wat op zijn beurt dan weer goed is voor het milieu. Maar een elektrische wagen is ook niet goedkoop in aankoop maar je spaart er toch heel wat uit aan benzine/diesel. Ook is er nog een probleem dat er nog niet voldoende laadfaciliteit is. Ik denk dat een overstap naar een volledig elektrische wagen vandaag de dag nog niet zo makkelijk is, in België gaat volgens mij de plug-in hybrid veel sneller aanslaan. Maar ik denk binnen 5-10 jaar dat er toch al heel wat meer elektrische wagens zullen rondrijden in België. Laatst aangepast door Nele.w*llems : 16th October 2015 om 22:02. |