|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Katholieke kerk opener naar hertrouwde mensen
Katholieke kerk opener naar hertrouwde mensen
De deelnemers aan de bisschoppensynode in Rome hebben zich met een krappe tweederde meerderheid uitgesproken voor meer openheid in de omgang met hertrouwde en ongetrouwde paren. Men moet geval per geval beoordelen en de omstandigheden in beschouwing nemen, zo luidt het vandaag in het slotdocument dat is overgemaakt aan paus Franciscus. Met 178 stemmen voor en 80 tegen was er op de synode over het gezin een zeer nipte tweederde meerderheid voor degenen die vinden dat de Kerk geval per geval moet omgaan met mensen die de familiale koers van de Kerk niet volgen, zo deelde woordvoerder Federico Lombardi van het Vaticaan mee. De synode stelt dat lokale priesters "paden van onderscheidingsvermogen en van betrokkenheid voor deze mensen" moet ontwikkelen, maar spreekt zich niet uit over de gevoelige vraag of hertrouwde paren zouden mogen deelnemen aan de communie. De omgang met homoseksuelen speelt zoals verwacht een geringe rol in het ruim dertig bladzijden tellende document. Met de goedkeuring van het slotdocument komt een einde aan de beraadslagingen in Rome. Drie weken lang spraken de bisschoppen, kardinalen en prelaten over heikele vragen rondom de plaats van het gezin en huwelijk in de Katholieke Kerk. Morgen vindt in de Sint-Pietersbasiliek een afsluitende mis plaats. Datum: 24/10/2015 Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/k...ensen-b183a5e8/ Mening: Ik vind het zeer goed dat de Kerk meer rekening gaat houden met mensen die hertrouwen of niet getrouwd zijn. Er zijn steeds meer mensen die uit elkaar gaan en later iemand anders tegenkomen waarmee ze een nieuw leven willen beginnen. Natuurlijk trouwt niemand met de bedoeling om toch te scheiden en achteraf te hertrouwen, maar soms zijn er situaties waarbij scheiden de enige oplossing is. Ik vind het wel heel jammer dat de Kerk geen uitspraken heeft gedaan over het homohuwelijk. Ik vind dit overigens heel belangrijk omdat mensen met een andere geaardheid ook de kans moeten krijgen om te trouwen voor de Kerk. |