#1
|
|||
|
|||
Mis geen halte met nieuwe app
De Lijn heeft een app ontwikkeld die reizigers verwittigt wanneer hun halte aan de beurt is. Gebruikers kunnen ook haltes in de buurt opzoeken en doorkomsttijden opvragen. Zorgeloos op stap met de app van De Lijn, stelt het promofilmpje.
Wie wil weten aan welke halte hij of zij moet afstappen, moet eerst via de app aangeven welke lijn hij of zij wil nemen. De app zal op basis van de gps-positie van de gebruiker de lijnen in de buurt tonen. Vervolgens kiest de gebruiker de gewenste halte. De app toont dan de volgende haltes met mogelijke aansluitingen en de bijhorende reistijd. Drie minuten voor de afstaphalte krijgt de reiziger een signaal. ‘Reizigers die een onbekend traject moeten nemen, kunnen nu zonder angst of onzekerheid kiezen voor de bus: de app geeft hen alle informatie die ze maar nodig hebben’, verklaart Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). De gebruiker kan een route instellen als actieve route. In dat geval krijgt de gebruiker naast de verwittigingen om te vertrekken en af te stappen, ook meldingen van verstoringen op dat traject. Met de app kan ook een sms-ticket aangekocht worden. Bron: De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20151014_01918965 Persoonlijke mening: Ik vind dit een positieve evolutie. We staan er volgens mij te weinig bij stil, welke hindernissen blinden en slechtzienden moeten nemen. Het is belangrijk dat ze zich op zelfstandige basis kunnen verplaatsen. Zo kunnen ze vrij bewegen en zijn ze minder afhankelijk van andere personen. Nu is het te hopen dat de NMBS De lijn volgt. Momenteel is er wel het B FOR YOU team, maar die is enkel beschikbaar in stations en niet in stopplaatsen. (of het moet een dag opvoerhand aangevraagd worden, dat kan beter) Verder moeten er nog andere toepassingen komen om het leven van die mensen te optimaliseren. Laatst aangepast door Arne.V*nacker : 14th October 2015 om 18:07. |
#2
|
|||
|
|||
Nieuwe app van De Lijn
Net zoals Arne, vind ik dit een positieve evolutie. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand bijvoorbeeld in slaap valt na een drukke dag en zijn/haar halte mist. Als de app hem/haar dan waarschuwt, zal hij/zij de halte niet meer missen. Dit voorkomt frustraties achteraf.
Zoals in het artikel staat, is dit ook handig wanneer je voor de eerste keer met een onbekende bus meerijdt. Je bent onzeker over wanneer je juist op het belletje moet duwen en waar je juist moet opstappen. Met deze app zal die onzekerheid verdwijnen. Het grote nadeel eraan is dat er verwacht wordt dat iedereen een gsm heeft waar je deze app op kan downloaden. Hier mag De Lijn niet van uit gaan, omdat er reizigers van alle leeftijden meerijden die niet mee zijn met de tijd, er niet mee kunnen/willen werken of zich zo'n gsm niet kunnen veroorloven. Voor jongeren is het natuurlijk wel een goed idee, omdat de meeste jongeren wel in het bezit zijn van zo'n apparaat. |