|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Jambon: "Screening asielzoekers leverde al zes hits op"
De screening van asielzoekers door de militaire inlichtingendienst en Staatsveiligheid leverde zes "hits" op. Dat zei minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) tijdens een werkbezoek aan het noodopvangcentrum in Sint-Niklaas. Hij verklaarde ook dat de komende uren beslist zal worden hoe de screening "aan de bron" nog beter kan.
De screening van asielzoekers gebeurt momenteel op basis van lijsten waarover Staatsveiligheid en de militaire inlichtingendienst beschikken. Jambon verklaarde een nog meer uitgebreide screening aan de bron te willen om te weten om te weten welke mensen in opvangcentra terechtkomen. Jambon preciseerde achteraf dat juridisch onderzocht wordt wat bij DVZ kan, waar de procedure begint. De bestaande screening leverde al zes "hits" op, zei Jambon, zonder verder in detail te treden. Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) gaf mee dat het niet per se om Syriëstrijders hoeft te gaan. Hij zegt dat het onderzoek loopt en dat de informatie ook in het asieldossier terechtkomt. Legerkazerne Minister Jambon en staatssecretaris Francken hadden een werkvergadering met het stadsbestuur van Sint-Niklaas. In de voormalige legerkazerne Westakkers opende het Rode Kruis daar op 8 september een noodopvangcentrum. De voorziene maximumcapaciteit van 250 vluchtelingen bleek na een week volzet, waardoor beslist werd om de capaciteit met honderd asielzoekers op te trekken. Het is nog niet duidelijk wanneer de capaciteit daar naar 500 wordt opgetrokken, al is het de bedoeling om dat zo snel mogelijk te doen, zegt het Rode Kruis nog. Incidenten Burgemeester Lieven Dehandschutter (N-VA) zegt dat er een grote solidariteit is bij burgers, verenigingsleven en bedrijven. Op enkele kleinere incidenten na, zijn er geen problemen met de asielzoekers, aldus Dehandschutter. Jambon en Francken merkten op dat geen enkele centrumstad in Vlaanderen meer doet inzake noodopvang van asielzoekers dan Sint-Niklaas. bron: gehttp://www.hln.be/hln/nl/34662/Vluchtelingencrisis/article/detail/2489433/2015/10/14/Jambon-Screening-asielzoekers-leverde-al-zes-hits-op.dhtml mening: Ik weet niet goed of dat dit me gerust stelt. "Ze hebben 'al' zes hits" en het gaat niet uitdrukkelijk alleen over Syriëstrijders. Maar hoeveel misdadigers en Syriëstrijders lopen er dan nog vrij rond en hoeveel zijn er misschien al kunnen ontkomen aan de screening van onze binnenlandse veiligheid? Dat weet niemand. Zullen we nog meer 'hits' krijgen? Ik geloof van wel. gaan we iedereen eruit kunnen filteren? Nog niet bijna, volgens mijn mening. De openheid van Sint-Niklaas vind ik dan wel weer een mooi gegeven. Alsook hun algemene gastvrijheid voor de vlucht. |