|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Investeer in voertuigen, niet in weginfrastructuur
In België vonden in 2013 zo'n 40.000 verkeersongevallen plaats. Volgens softwarearchitect Brad Templeton ligt alcoholgebruik aan de basis van 40% van die ongevallen. Hoe kan technologie dit probleem helpen oplossen? Zelfrijdende voertuigen kunnen een antwoord bieden. Aangezien de alcoholconsumptie bij robots quasi zeker lager ligt dan bij de mens, zijn alvast vele partijen geïnteresseerd.
Niet enkel traditionele autobouwers werken aan een zelfrijdende auto, maar ook de technologische bedrijven uit Silicon Valley. De manier waarop deze organisaties naar het probleem kijken, verschilt grondig. Terwijl autoconstructeurs als doel hebben een computer in de wagen te integreren, gebruiken softwarebedrijven een andere invalshoek. Ze gaan de uitdaging aan om wielen onder hun computer te zetten. Welk bedrijf zal deze race winnen? Daar zijn zelfs de experten op Singularity University het niet over eens. Wat ze wel weten, is dat deze concurrentiestrijd een winnaar zal opleveren. Google heeft alvast meer dan 2 miljoen kilometer afgelegd met zijn zelfrijdend exemplaar en heeft een mooie voorsprong opgebouwd. Maar die voorsprong bij het testen, is geen garantie op marktdominantie. Consumenten laten zich in het koopproces van een nieuwe auto leiden door de vraag 'Wat heb ik nodig?'. De meeste mensen komen uiteindelijk thuis met een model waar 4 of 5 passagiers in passen, terwijl ze vooral alleen rondrijden. Alleen maar omdat ze twee keer per jaar op autoreis gaan. Stel dat er nu een wereld zou bestaan waar transport en mobiliteit gelinkt zijn aan de vraag van klanten. Waar u elke dag precies de auto voorgeschoteld krijgt die voldoet aan uw noden. Misschien één met een bureau, misschien een sociale auto, misschien een eenpersoonswagen. Het positieve is dat we hiervoor geen nieuwe wegen moeten aanleggen, maar gebruik kunnen maken van onze bestaande infrastructuur. Daarenboven zal de technologie ook eindelijk vrijheid en mobiliteit schenken aan de ouderen, zieken en gehandicapten. Misschien zelfs kinderen. Het bedrijf Navya heeft de zelfrijdende shuttle-dienst geïntroduceerd op het Franse wegennet. Het Verenigd Koninkrijk heeft eveneens miljoenen geïnvesteerd in de zelfrijdende auto en voert momenteel testen uit in vier grote steden. Hoe overheden reageren op deze autonome voertuigen? Verrassend positief. Wereldwijd voeren ze aanpassingen door om hun wetten op punt te zetten. Meer nog, verschillende overheden gaan de strijd aan om het nieuwe centrum van innovatie te worden voor transport en mobiliteit. Tijd voor de keerzijde van de medaille. Met de zelfrijdende auto zullen mensen misschien minder wandelen en bewegen. Het is ook best mogelijk dat de constructeurs van autonome wagens eindigen met een milieuonvriendelijk model. Om nog maar te zwijgen van veiligheidsproblemen. Onze softwareontwikkelaar is bijzonder duidelijk: 'Perfectie is geen haalbare kaart'. We moeten in ons achterhoofd houden dat verkeersongevallen niet zullen verdwijnen met de zelfrijdende auto. Dat is moeilijk te aanvaarden. We leggen de lat hoger voor technologie dan voor onszelf. Verkeersdoden door een dronken chauffeur zien we als het falen van die ene persoon. Niet het falen van de maatschappij. Verkeersdoden door een zelfrijdende auto zullen toegeschreven worden aan een softwarefout. Een fout die meteen ook in alle andere exemplaren zit. Precies zoals de frauduleuze software in de diesels van Volkswagen. Bron: De Standaard - 3 oktober 2015 http://www.standaard.be/cnt/dmf20151003_01900796 Eigen mening: Ik stel me bij het idee rond 'zelfrijdende auto's' meteen heel veel vragen. Is het wel veilig? Zullen er effectief minder ongelukken gebeuren? Is het milieuvriendelijker dan hoe we nu rijden? Waarom hebben we eigenlijk een 'zelfrijdende auto' nodig? Creëren we zo geen luie maatschappij? Langs de andere kant vind ik het idee rond 'zelfrijdende' auto's zeer goed bedacht omdat je zo veel problemen van de baan helpt. Zoals bijvoorbeeld beschreven in het artikel: gehandicapten, zieken, bejaarden ... kunnen dan plots allemaal met een auto rijden. Zoals ik al zei zal het grote nadeel hiervan zijn dat onze maatschappij dan een zeer 'luie' maatschappij wordt. We zullen ons steeds meer verplaatsen met de auto, dat heeft meer files tot gevolg. Een andere vraag die dan gesteld kan worden is of een rijbewijs dan nog wel nut heeft? De auto rijdt zelf, maar het kan toch niet zijn dat je als inzittende niets meer van het verkeer moet begrijpen? Je moet toch kunnen ingrijpen als het fout loopt? Een kind of iemand die dronken is kan dit toch niet? Een ander positief punt is dat de auto volledig zelf rijdt én communiceert met ander auto's om zo ongevallen te vermijden. Maar net zoals in het artikel beschreven is, zullen er dan nog steeds ongevallen voorvallen. We zullen de schuld dan steken op de software die in de auto's zit verwerkt. Mijn besluit hierover is dat er nog veel gesleuteld zal moeten worden aan het idee rond 'zelfrijdende auto's'. |