actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 17th September 2015, 15:57
S*m.martens S*m.martens is offline
Registered User

‘Geef werknemers met bedrijfswagen extra mobiliteitsbudget’

Geef werknemers met bedrijfswagen extra mobiliteitsbudget

We moeten niet kijken naar wie allemaal een bedrijfswagen bezit, maar wel naar hoe die gebruikt wordt. Dat zegt Katrien Backx, projectmanager bij het Vlaams Instituut voor Mobiliteit. Zij heeft een proefproject opgestart waarbij werknemers -ook als ze al een bedrijfswagen hebben- een extra mobiliteitsbudget krijgen om daarmee openbaar vervoer of een huurfiets te kunnen betalen. ‘Bedrijven moeten hun werknemers meer stimuleren om duurzame modi te gebruiken.’

Dag in dag uit staat de Vlaming in file. De verklaring is eenvoudig: vrijwel iedereen moet op hetzelfde ogenblik op zijn werk zijn, dus zijn er simpelweg te veel auto’s op de weg. Vooral in bedrijven waar een bedrijfswagen tot het loonpakket behoort, nemen werknemers nog nauwelijks een alternatief vervoersmiddel. ‘Er zijn heel veel werknemers met een bedrijfswagen die met de trein zouden willen gaan, omdat ze niet graag in file staan, maar dat niet doen omdat ze dan zelf moeten betalen voor de verplaatsing’, verklaarde Katrien Backx, projectmanager bij het Vlaams Instituut voor Mobiliteit in ‘De Ochtend’ op Radio1.

Dus startte het Vlaams Instituut voor Mobiliteit een proefproject in twintig bedrijven. Daar krijgen de werknemers (zowel die met als die zonder bedrijfswagen) een soort VISA-kaart met een mobiliteitsbudget waarmee ze hun verplaatsingen kunnen betalen. Je kiest zelf hoe je het budget spendeert: huur je een elektrische fiets, koop je een treinticket: alles kan. Het bedrijf betaalt.

‘Het gaat er vooral over dat je alternatieven geeft aan de mensen. Dat als je de (bedrijfs)wagen wíl laten staan, je daar niet zelf financieel voor moet tussenkomen’, aldus Backx. In sommige bedrijven van het proefproject krijgt iedereen hetzelfde budget, maar je kan het budget ook laten verschillen van persoon tot persoon. Mensen die vaak zakelijke verplaatsingen maken krijgen dan een hoger budget dan wie enkel woon-werkverkeer moet betalen. Of het kan nog een stap verder: verschillende scenario’s in functie van het werknemersprofiel. ‘Eén bedrijf heeft bijvoorbeeld al zijn hele vergoedingssysteem aangepast. Wie vaak de fiets neemt krijg een fietsvergoeding. Wie slechts af en toe het openbaar vervoer gebruikt, krijgt een tienrittenkaart’, vertelde Backx nog.

Volgens Backx zal het mobiliteitsbudget helpen om minder auto’s op de weg te krijgen, zodat minder mensen in file moeten staan. Maar aangezien het proefproject nog loopt, zijn er nog geen resultaten weer te geven. Er waren overigens al beperkte vormen van een dergelijk mobiliteitsbudget, maar de administratieve rompslomp schrikte de bedrijven nog te vaak af. Ook daar wil het Vlaams Instituut voor Mobiliteit bij helpen.

DS, 17/09/2015

Eigen mening: Een bedrijfswagen is nog altijd een aantrekkelijk middel om je te verplaatsen. Veel bedrijven bieden deze optie aan hun werknemers, terwijl er andere opties zijn. Het is belangrijk om het mobiliteitsprobleem aan te pakken zowel voor de files als voor het milieu. Ik vind dat we bedrijfswagen minder aantrekkelijk moeten maken en het openbaar vervoer en carpoolen aantrekkelijk maken. Ik begrijp dat het voor sommige werknemers moeilijk is om het openbaar vervoer te nemen. Vaak zijn er slechte verbindingen en er is bespaard bij het openbaar vervoer. Als werknemers geen grote afstanden moeten afleggen, is een elektrische fiets wel een mogelijke oplossing. Ik hoop dat mensen verschillende opties willen overwegen en ik ben benieuwd naar de resultaten van het onderzoek.
Met citaat antwoorden
Oud 17th September 2015, 20:14
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User

Geef werknemers met bedrijfswagen extra mobiliteitsbudget

Net zoals S*m ben ik van mening dat werknemers gestimuleerd moeten worden om alternatieve vervoersmiddelen te gebruiken in plaats van altijd meteen te grijpen naar de auto. Toch denk ik dat een extra mobiliteitsbudget niet altijd een goed idee is. Wordt er gecontroleerd naar de bestemmingen waarheen de werknemers reizen? Wordt de auto in verhouding echt minder gebruikt of is er maar een geringe verandering? Ik vrees dat sommige werknemers van een extra mobiliteitsbudget misbruik zullen maken. Wat in het artikel staat over het rekening houden met de reiswegen die de werknemers voor hun werk moeten afleggen vind ik wel een goed idee. Mensen die op fietsafstand van hun werk wonen, zijn meer met een elektrische fiets dan met een bedrijfswagen. Werknemers die vaak voor het werk met de auto onderweg zijn, zijn misschien beter af met een trein - of busabonnement. Natuurlijk moet je altijd nagaan of alle bestemmingen hiermee bereikbaar zijn, want dat is niet altijd het geval.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:03.