|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Wat is slecht voor de lijn maar goed voor ons brein?
Wat is slecht voor de lijn maar goed voor ons brein?
Tegenwoordig mijdt iedereen die wil lijnen koolhydraten. Brood, aardappelen, pasta, rijst: weg van ons bord. Maar uit nieuw onderzoek blijkt dat koolhydraten wellicht de belangrijkste rol hebben gespeeld in de ontwikkeling van de mens: ze hebben ervoor gezorgd dat we een groot en intelligent brein kregen. Voorstanders van het koolhydraatarme dieet voeren aan dat ze geen essentieel voedingsbestanddeel zijn en dat ons lichaam perfect werkt met kleine hoeveelheden of zelfs helemaal geen koolhydraten. Dit in tegenstelling tot eiwitten en vetten. Maar het zijn net de koolhydraten die ons intelligent hebben gemaakt. Professor Karen Hardy van de universiteit van Chicago, die de studie publiceerde in vakblad Quarterly Review of Biology, meent dat het eten van koolhydraten, in het bijzonder zetmelen, de aanzet was tot een versnelde expansie van het menselijke brein. Die evolutie liep samen met de ontwikkeling van genen die ons toelaten die zetmelen te verteren. Het menselijke brein verbruikt 25 procent van de lichaamsenergie en tot 60 procent van de bloedglucose. Bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/w...brein-a2416722/ Datum: 09/08/2015 Mening: Dit artikel bevestigt mijn mening over diëten volgen. Ik denk dat geen enkel dieet goed is voor onze gezondheid. Je kan met elk dieet wel afvallen, wat waarschijnlijk de eerste prioriteit is voor de mensen die dit volgen, maar je lichaam gaat tekorten ontwikkelen waardoor andere functies van je lichaam minder goed gaan werken. Koolhydraten vermijden is een tip van de meeste diëten, maar in dit artikel wordt duidelijk uitgelegd waarvoor dit echt slecht is. Hopelijk zullen er meer mensen hun gezonde verstand meer gaan gebruiken wanneer ze dit artikel lezen, maar ik vrees ervoor. Veel mensen zetten om af te vallen eventjes alles opzij. |
|
|||
|
|||
Diëten, goed of slecht?
Net zoals M*rel al aangaf in haar reactie, is het moeilijk om het gedrag van mensen aan te passen. Als het erop aan komt, zullen mensen altijd doet wat ze zelf denken en zelf willen doen. Zolang we onszelf maar het idee geven dat we goed bezig zijn is dat goed, ongeacht of we al dan niet echt goed bezig zijn. Het is enorm lastig om daar een oplossing voor te vinden.
Persoonlijk ben ik niet per definitie tegen diëten, al vind ik het essentieel om daarvoor een diëtiste te raadplegen. Een diëtiste weet wat het lichaam nodig heeft en kan samen met jou een dieet samenstellen. Als je op jezelf begint de diëten is de kans groot dat je ongezond dieet en dat het dieet weinig zal uithalen. In het artikel staat dat koolhydraten noodzakelijk zijn voor het menselijk brein. Waarom zouden we dan stoppen met het consumeren ervan omdat we moeten diëten? Er is een groot verschil tussen overmatig en ondermatig gebruik. Dat is nog zoiets dat mensen precies niet kunnen vatten. Het is alles of niets. Dit zie ik vaak aan kleine dingen, neem nu een pak chips. Of ik zie mensen alles opeten, of ik zie ze er niet van eten. Alles of niets, ik vind dat mensen te veel in uitersten denken en niet goed kunnen relativeren. Voor mijn bloeddruk op pijl te houden drink ik regelmatig minuut-soepjes en eet ik vaak een klein zakje chips. Toch ben ik niet dik, omdat ik er niet mee overdrijf. Genieten mag, maar in maten (en dat is iets waar de mens het enorm moeilijk mee heeft). |