|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Ook dopingtests bij digitale sport
De Tour de France is in volle gang en Froome krijgt flink wat te verduren omdat hij doping zou gebruiken. Maar de Tour is al lang niet meer de enige sport waar dopingtests nodig zijn. De grootste eSportscompetitie wereldwijd, Electronic Sports League (ESL), gaat ze binnenkort namelijk afnemen bij grote toernooien.
Reden hiervan is dat een Counter-Strike:Global Offensive(een zeer bekend schietspel)-speler in een interview gezegd heeft dat hij en zijn voormalige team onlangs tijdens een toernooi doping genomen hebben. Bij online gaming, of eSports, is er geen epo nodig. Spelers grijpen daar naar concentratieverhogende middelen. Dat heeft gamer Cory Friesen samen met zijn voormalige team Cloud 9 onlangs in Polen dan ook gedaan. De gamers namen het middel ‘Adderall’, een vergelijkbaar medicijn als Rilatine, dat concentratieverhogend werkt. De ESL is nu bezig met het opstellen en invoeren van de regels rondom dopingtests. Want het onder de invloed zijn van drugs of alcohol ook bij digitale sporten ten strengste verboden. Tot voor kort ging de organisatie ervan uit dat het gebruik van drugs of doping mee viel. Maar Friesen gaf in het interview te kennen dat ‘iedereen’ het gebruikt. Het is tekenend voor een sport die steeds groter wordt. Daarmee groeien de belangen ook. De digitale sporten zijn inmiddels zo populair dat stadions zijn waarin de wedstrijden bekeken worden met live commentaar en er gaan flinke bedragen in rond. Het toernooi waar het team van Friesen doping gebruikt had, had bijvoorbeeld een prijzenpot van 250.000 euro. Bron: De Standaard, 23/07/2015 http://www.standaard.be/cnt/dmf20150723_01787943 Mening: Mijn mening is hier een beetje dubbel over. Enerzijds begrijp ik wel waarom ze deze testen willen uitvoeren, maar anderzijds vind ik het misschien ook wel overdreven. Een sport blijft een sport en daarbij is het gebruik van doping ten strengste verboden. Het is oneerlijk tegenover de rest van de spelers en je hebt niet gewonnen door je eigen krachten. Hoe kan je genieten van de overwinning als je het niet op eigen krachten hebt gedaan? Geld speelt hier natuurlijk een grote rol, iedereen wil de overwinning halen, maar dat kan ook zonder doping. Als je er genoeg voor traint, zal het zonder doping ook wel lukken. Bij digitale sport vind ik het misschien wat overdreven. Het is niet correct dat ze concentratiepillen nemen, maar kan je dit echt onder doping plaatsen? Het besluit dat wordt getrokken is dat een sport een sport blijft en dat men daar eerlijk in moet zijn. |