|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Circusolifant doodt man in Duitsland
Circusolifant doodt man in Duitsland
Een op hol geslagen circusolifant heeft zaterdag in Buchen, in het zuiden van Duitsland, een man gedood. Dat meldt de politie. Het is nog niet duidelijk waardoor het dier opgewonden raakte, uit zijn tent liep en zowat honderd meter verder op een sportterrein de man aanviel en dodelijk verwondde. De identiteit van het slachtoffer is niet bekendgemaakt. Kort na het incident is een medewerker van het circus erin geslaagd de olifant te kalmeren en terug naar zijn tent te leiden. De politie zegt dat een onderzoek geopend is. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150613_01729469 Datum: 13/06/2015 om 13:25 Mening Dit artikel vind ik zeker de moeite om te posten. Op het eerste zicht lijkt dit een boecht-artikel, maar de achterliggende reden die ik achter dit artikel zie is dat zeker niet. Het verbaast mij eerlijk gezegd niets dat zoiets gebeurt. Wilde dieren horen nu eenmaal niet thuis in een circus, wat heeft die olifant daar te zoeken? De olifant wordt verplicht om voor het menselijk vermaak in een te kleine ruimte te verblijven met een minimum aan affectie en een maximum aan werkdruk. Dit zorgt voor veel stress bij een olifant (en ook bij andere dieren). Olifanten zijn dieren die leven in een kudde. Ze hebben soortgenoten nodig om mee te communiceren. Dit missen deze dieren in een circus, evenals de beweegruimte die ze nodig hebben. Een circus is voor wilde dieren een psychische (en vaak ook fysieke) marteling. Een olifant in een dierentuin kan ik nog begrijpen, mensen komen enkel kijken naar de olifant en de dierenverzorgers verzorgen de dieren goed en laten hen niets doen wat ze niet willen doen. Bij een circus ligt dit helemaal anders. De dieren worden verplicht om shows uit te voeren voor het publiek. Mensen zouden zich beter eens verplaatsen in de situatie van de olifant. Als wij ineens gevangen worden gehouden door een andere diersoort en kunstjes voor hen moet uitvoeren terwijl je dit eigenlijk niet wilt, dan zouden wij daar ook niet gelukkig van worden. Op onze beurt zouden wij dan ook alles proberen te doen om weg te geraken als we de kans ertoe zouden zien. Als we dan iemand van de andere diersoort tegenkomen zouden we er ook bang van zijn en reageren zoals de olifant dat deed, gewoonweg omdat we bang zouden zijn dat we terug opgesloten zullen worden. |