|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Tsipras haalt weer uit: "Merkel is politiek zwak"
Terwijl de onderhandelingen met de geldschieters nog volop aan de gang zijn, heeft de Griekse premier Alexis Tsipras het voor eigen publiek opnieuw niet kunnen laten uit te halen naar de rest van Europa. Onder andere de Duitse bondskanselier Angela Merkel moest het daarbij ontgelden: "Merkel is politiek zwak, daarom kan ze niet toegeven dat het Griekenlandbeleid de afgelopen jaren niet gefunctioneerd heeft", zo liet Tsipras verstaan.
Ook voor voorzitter Jean-Claude Juncker van de Europese Commissie en de president van de Europese Centrale Bank, Mario Draghi, had Tsipras niet veel goede woorden over. Zij houden koste wat het kost vast aan bezuinigingen en willen niet bewegen in de onderhandelingen met Athene, aldus de regeringsleider. Maar vooral de uithaal naar Merkel was opvallend, te meer daar Tsipras volgens Bild zondag nog met Merkel had gebeld om haar te smeken voor meer Europees geld. Draghi en de ECB werden door Tsipras ook weggezet als onbetrouwbaar. "Onze fout was dat we op een mondelinge toezegging van de ECB vertrouwden en het niet op schrift lieten stellen." De premier voelt zich naar eigen zeggen "oneerlijk" behandeld en sprak indirect zelfs van afpersing. "Menigeen zegt dat de geldschieters ons afpersen." Tsipras kan naar eigen zeggen ook "accepteren dat ik erin geluisd ben". De komende gesprekken worden "bloedig", zo waarschuwde Tsipras de kijkers van het Griekse televisie-interview. "Het is een zeer kritische fase in de onderhandelingen. We hebben niets te bluffen", om daar vervolgens aan toe te voegen dat als het niet lukt er wat hem betreft een Grieks referendum komt. "Dan moet het volk beslissen hoe het verdergaat." Bron: De Morgen - 28/04/2015 http://www.demorgen.be/buitenland/t...-zwak-a2302129/ Mijn mening: Griekenland zit al een tijd in de schulden, daar valt niet rond te discussiëren. Het feit dat Tsipras de geldschieters uitmaakt, lijkt me helemaal geen goed teken. Het is een soort van druk zetten, maar volgens mij is dit niet echt een goede manier. Zonder Europa had Griekenland meer schulden gehad en hadden zij nu nog sterker financiële problemen gehad. Directe aanvallen gericht naar politieke personen lijkt me ook niet erg professioneel. Het feit dat hij druk wil zetten is wel positief, want er moet wel schot in de zaak komen, maar volgens mij kan hij dit beter aanpakken. Eigen initiatieven zouden hierbij al een grote stap in de goede richting kunnen zijn. |
|
|||
|
|||
Ik deel de mening van J*rgi. Allereerst vind ik het persoonlijk niet slim van de Griekse premier, ik snap hem zelfs niet. Hij heeft meer Europees geld nodig en toch gaat hij uithalen naar één van de grootste politieke boegbeelden van de afgelopen jaren (Merkel). Ik weet niet of dit misschien een onderdeel is van zijn strategie maar slim vind ik het niet. Het enige waar ik de premier over bezig hoor is hoe slecht dat plan was of de bezuinigingen werken niet en dan begin ik nog niet over de personen die die man al heeft neergehaald (voorzitter Jean-Claude Juncker van de Europese Commissie en de president van de Europese Centrale Bank, Mario Draghi). Toch zie ik nog altijd geen eigen voorstellen of ideeën. De premier kraakt iedereen en elke voorstel wel af maar zelf met idee komen gebeurt niet. Ik denk dat premier Tsipras en zijn partij is in de figuurlijke spiegel gaan moeten kijken en misschien zelf is met een voorstel komen voor ze de andere blindelings neerschieten want zo kan het toch niet meer verder
|