actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 5th May 2015, 10:56
G*ddy.Peiten G*ddy.Peiten is offline
Registered User

Goede doelen ruziën over hulp aan Nepal

Het zit goed scheef tussen de hulporganisaties die in ons land geld inzamelen voor de slachtoffers in Nepal. Dat melden De Standaard, Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws en Gazet van Antwerpen.

De onenigheid begon dit weekend toen Erik Todts, directeur van het Consortium 12-12, opriep tot meer samenwerking tussen de verschillende hulporganisaties. Hij verwees daarmee onder meer naar de afzonderlijke campagne van het Rode Kruis.

'Wij zijn verbaasd', zegt woordvoerster An Luyten van het Rode Kruis. 'Want al twee jaar zijn we aan het onderhandelen om tot een gemeenschappelijk nummer en actie te komen. Zo zouden alle 62 Belgische ngo’s en de zes die er nu al inzitten het consortium vormen.'

Daarnaast zegt ook Artsen Zonder Grenzen niet opgezet te zijn met 'het monopolie van het Consortium op gebied van de media'. 'Alle aandacht gaat naar hen en de grote spelers blijven in de schaduw staan', klinkt het.

Bron: Www.standaard.be

Eigen mening:
Er kwam spontaan één woord in mij op: 'Triestig'. Er is een aardbeving gebeurd in Nepal, duizenden mensen zijn gestorven, miljoenen mensen hebben hulp nodig maar onze hulporganisaties maken zich druk over wie de meeste media-aandacht krijgt. Ik begrijp dat deze organisaties de media nodig hebben om geld bijeen te krijgen. En het is inderdaad waar dat alle organisaties beter zouden samenwerken om aan nog betere hulpverlening te kunnen doen. Toch zijn dit debatten die moeten worden gevoerd als de meeste mensen daar zijn geholpen en alle teams terug thuis zijn.
Met citaat antwoorden
Oud 5th May 2015, 11:12
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User

Ik ben het helemaal eens met G*ddy.Peiten. Hoe kan het dat media aandacht belangrijker is dan de ramp zelf? Dit is een vraag die ik in mijn hoofd heb en waar ik geen goed antwoord kan op geven bij het lezen van dit artikel. Ik denk dat de aandacht moet uitgaan naar het helpen van de vele mensen die hun familie, huis, dieren, bezittingen ... zijn kwijt geraakt. In plaats daarvan zijn wij er in geslaagd om de aandacht te verplaatsten naar wie krijgt het meest aandacht. Ik geef toe dat de mensen die proberen geld in te zamelen voor de mensen in Nepal goed werk doen. Maar is het dan echt nodig dat dit dan zoveel mogelijk wordt bekend gemaakt in het nieuws? Ik weet dat het in onze maatschappij draait om naambekendheid, maar ik wist niet dat het zo erg was dat we daardoor het grote probleem minder belangrijk gaan vinden.
Met citaat antwoorden
Oud 5th May 2015, 18:42
s*ebe.keersmaekers s*ebe.keersmaekers is offline
Registered User

Ik ga ook akkoord met L*tte en G*ddy. Er worden discussies gevoerd over onderwerpen die totaal naast de kwestie lopen. Hulporganisaties zouden moeten overleggen over wie waar en welke hulp gaat bieden, niet over wie de meeste aandacht in de media krijgt en wie die hoort te krijgen. Daarnaast wil ik wel wijzen op de rol die de media hoogstwaarschijnlijk heeft gespeeld in de publicatie van deze discussie. De woorden die we lezen moeten met een korrel zout worden omdat die waarschijnlijk zijn gevallen in het heetst van de strijd en er ook niet mag vergeten worden dat er wordt overlegd over een nauwere samenwerking tussen de verschillende organisaties. Ze verliezen dus wel degelijk het doel niet volledig uit het oog.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:46.