actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th March 2015, 07:59
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Gemeenten hoeven geen bibliotheek meer in te richten

Gemeenten hoeven geen bibliotheek meer in te richten

Gemeenten zijn vanaf 2016 niet langer verplicht om een lokale bibliotheek in te richten. De bibliotheken maken zich grote zorgen nu de gemeentebudgetten overal onder druk staan. ‘We trekken al járen de broekriem aan.’

De Vlaamse regering maakt een einde aan de bibliotheekplicht die steden en gemeenten sinds 1978 hebben. De overheid wou zo cultuur spreiden en overal toegankelijk maken. De verandering is het gevolg van een nieuw decreet dat de plaatselijke besturen op het vlak van cultuur, sport, jeugd en integratie meer beleidsvrijheid geeft.

Alles samen draagt de Vlaamse overheid 130 miljoen euro over aan de gemeenten. 84 miljoen daarvan is afkomstig van culturele bestemmingen, zoals de cultuurcentra en de bibliotheken. Maar dat hoeft in de toekomst niet zo te blijven: de gemeenten kunnen voortaan zelf beslissen waaraan ze het geld besteden.

Het staat hen dus vrij om geen bibliotheek meer te organiseren, maar een zwembad te bouwen of hun wegen her aan te leggen. Minister van Cultuur Sven Gatz (Open VLD) denkt echter niet dat het zo’n vaart zal lopen.

De Vlaamse overheid neemt zich voor om opvallende verschuivingen in de bestedingen te monitoren. Kan ze echter, als zich zorgwekkende veranderingen voordoen, nog ingrijpen?

Volgens minister Gatz valt het moeilijk te voorspellen hoe het over tien jaar uitdraait. Nu allerhande mechanismen ontwikkelen om garanties in te bouwen, zou getuigen van groot wantrouwen, aldus Gatz. 'Als het de verkeerde kant uitgaat, kan er nieuw beleid gemaakt worden om bij te sturen.'

Bron: www.standaard.be (geraadpleegd op 12 maart 2015)

Mening

Toen ik de titel van het artikel las, werd ik een beetje droevig. Ik ga zelf nog steeds naar de bibliotheek zowel voor informatieve boeken als ontspannende boeken. Ik vind een bibliotheek handig. Zeker wanneer we een schooltaak moeten maken over een onderwerp waar ik niet zoveel van weet. Ik raadpleeg best veel de bib, ook al is er nu het internet. Ik vind een boek nog steeds aangenamer lezen dan een tekst op een beeldscherm. Oké, je kan de tekst wel afprinten, maar dat vind ik dan weer papierverspilling want hoogstwaarschijnlijk lees je het en gooi je het daarna in de vuilbak.
Ik vind het, langs de andere kant, ook wel goed dat gemeenten mogen kiezen waar ze het geld willen insteken. Ik zou het alleen jammer vinden moest de bib op lange termijn verdwijnen.

Laatst aangepast door L*ura.present : 12th March 2015 om 08:06.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th March 2015, 17:54
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Bib is geen verplichting meer

De mening van L*ura begrijp ik, maar ik bekijk het ook vanuit het standpunt van gemeenten zelf. Mensen vinden het erg als hun plaatselijke bibliotheek zou verdwijnen, maar het zou mij enorm verbazen als elke bibliotheek na verloop van tijd zal sluiten. Elke gemeente heeft op dit moment een bibliotheek. Als er her en der een bibliotheek verdwijnt zijn er nog genoeg aanwezig in omringende gemeenten. Ik vind wel dat de bibliotheken in de grote steden moeten blijven bestaan, omdat dat toch de belangrijkste zijn. Het is voor veel mensen een bron van ontspanning. Op een vrije dag de krant of een boek gaan lezen in de bibliotheek, een boek ontlenen, een praatje maken met de bibliothecaris, informatie opzoeken over bepaalde interesses ... . Ik vind het, net zoals L*ura, leuker om een boek te lezen dan te lezen op een scherm. Het is niet alleen leuker, maar ook veel beter voor de ogen. Met kinderen naar de bib gaan is ook altijd leuk. De kinderen mogen er een boek kiezen die je dan ontleent. Hierbij motiveer je de kinderen om te lezen. Er is meer kans dat kinderen een zelfgekozen boek lezen, dan een opgedragen boek. Kortom begrijp ik wel dat bibliotheken in sommige gemeenten zouden verdwijnen, maar ik vind wel dat iedereen de kans moet hebben om zich binnen een straal van 15 km naar een bib te kunnen begeven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 18th March 2015, 15:42
s*ebe.keersmaekers s*ebe.keersmaekers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Retie
Posts: 79
(Hopelijk) geen drastische veranderingen.

De 2 meningen die ik las bij dit artikel, kan ik volledig volgen. Het is een spijtige zaak dat een bib geen verplichting meer is in een gemeente. Dit betekent echter niet dat de bibliotheken die nu al bestaan ook gaan verdwijnen! Ik denk dat iedereen zich wel een bib kan inbeelden binnen een straal van 5 ŕ 10 kilometer. Zolang het merendeel hiervan blijft bestaan, is er in mijn ogen geen probleem. Ik zeg hiermee ook niet dat ze mogen verdwijnen want als dit op lange termijn het gevolg van deze maatregel gaat zijn, moet er ingegrepen worden. Hoe gesofisticeerd en technologisch de hedendaagse bibliotheken ook aan het worden zijn, ze zijn en blijven belangrijk voor iedere leeftijdscategorie. Het internet en de digitale snufjes van vandaag de dag hebben zeker ook hun voordelen maar zijn naar mijn mening nog een te grote bron van afleiding. Wat leest er beter en aangenamer dan een 'ouderwets' en doorleefd boek ?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.