actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th March 2015, 13:59
T*ssa.Goetschalckx T*ssa.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Herentals
Posts: 112
Eén op vijf jongeren heeft gehoorschade: Leuvense horeca onderneemt actie

Eén op vijf jongeren heeft gehoorschade: Leuvense horeca onderneemt actie

In Leuven werd de 'Barcode' gelanceerd, een gedragscode voor horecabezoekers. De code komt er op initiatief van de horeca-uitbaters, in samenspraak met stad en politie. Het eerste luik van de campagne focust op gehoorschade. "Eén op vijf jongeren lijdt vandaag aan oorsuizen. Het is hoog tijd voor actie."

"Het was hoog tijd dat er actie werd ondernomen tegen gehoorschade, want wel één op vijf jongeren lijdt vandaag aan tinnitus of oorsuizen, een onomkeerbare aandoening", zegt de Leuvense Schepen van Leefmilieu Mohamed Ridouani (SP.A). "Er moet dus volop worden ingezet op preventie en bewustmaking. Daarom installeerden we decibelmeters in alle horecazaken, maar lanceren we nu ook een uitgebreide sensibiliseringscampagne online en in de straten van Leuven."

"Ik ben zeer tevreden dat dit project gedragen wordt door de hele Leuvense horeca", vervolgt de schepen. "Toen het stadsbestuur voorstelde om decibelmeters te installeren in alle zaken, was er oorspronkelijk immers heel wat tegenkanting van de uitbaters. Begrijpelijk, want het was maar weer een extra regel waaraan ze moesten voldoen. Maar dankzij een constructieve dialoog zijn we nu tot deze totaalcampagne gekomen."

Weerklank op nationaal niveau?
Die campagne werd vrijdag op opvallende wijze in gang gezet door de schepen, de Leuvense politie en de horeca-uitbaters. Samen gingen ze op terrassen en café's onder andere gratis oordopjes uitdelen. De actie werd luister bijgezet - of net niet - door onaangename pieptonen die weerklonken door de straten, om te illustreren wat het effect kan zijn van onvoldoende gehoorbescherming.

"Ik hoop dat deze actie weerklank krijgt op nationaal en internationaal niveau", vertelt Ridouani. "De wet-Schauvliege (die bepaalde geluidsnormen vastlegt, nvdr.) is een goede aanzet, maar laat te veel ruimte. Een concrete campagne als deze, die bovendien met zijn strakke beeldvorming en humoristische toon echt aansluit bij de leefwereld van jongeren, is wat we nodig hadden", weet hij.

Jongeren aanspreken
Naast de gratis oordopjes worden in het licht van de campagne duizenden bierkaartjes verspreid. Verder werd ook een filmpje gelanceerd, en wordt ingezet op sociale media en op de hulp van de Leuvense café-uitbaters zelf. "Laat ons hopen dat we hiermee echt aandacht kunnen vestigen op de mogelijke gevolgen van gehoorschade, want die kunnen verschrikkelijk zijn. Daar zijn veel te weinig jongeren zich vandaag bewust van", legt Ridouani uit.

De Barcode, een initiatief van Leuvense horeca-uitbaters in samenspraak met stad en politie, bevat ook aanbevelingen rond nachtlawaai, discriminatie, alcoholmisbruik en dergelijke. Het eerste thema dat wordt uitgelicht is gehoorschade, en dan vooral bij jongeren. "Om de paar maanden willen we een bepaald thema in de spotlights zetten", vertelt Evert Thys van de vzw Oude Markt, een groepering horecazaken vernoemd naar Leuvens bekendste uitgaansplein. "Zo blijft de boodschap beter hangen bij het brede publiek."

De campagne tegen gehoorbeschadiging wordt ook ondersteund door de KU Leuven. Een belangrijk aspect volgens Ridouani: "Eén op drie inwoners van Leuven is verbonden aan de universiteit. De studenten vormen bovendien het grootste publiek voor veel Leuvense bars. De samenwerking is dus onontbeerlijk", besluit Ridouani.

Bron: http://www.knack.be/nieuws/gezondhe...mal-533759.html
16 februari 2015

Commentaar: Gehoorschade is tot nu toe onomkeerbaar, er is nog geen medicijn of operatie tegen uitgevonden. Er zijn al verschillende campagnes georganiseerd om jongeren ervan bewust te maken dat het geen pretje is om gehoorschade te hebben. Ik ben er zeker van dat deze acties een positief effect hebben, maar nog niet iedereen neemt het advies ter harte.
Ik was blij te lezen dat de zaken die zelf de luide muziek produceren deelnemen aan deze actie. Dit geeft het signaal dat zij ook bewust zijn van de schadelijke gevolgen van te luide muziek en dat ze er iets aan willen doen.
Ik hoop dat meer jongeren door deze actie hun oren zullen beschermen en dit niet meer zullen beschouwen als een ver-van-mijn-bedshow.
Ik vind dat deze actie uitgebreid moet worden naar de andere studentensteden en later naar fuiven enzovoort.
Er is een decibelmeter geďnstalleerd in alle horecazaken in Leuven. In het artikel staat niet of deze zichtbaar zijn voor de klanten of niet. Ik denk dat het een goed idee zou zijn om deze in het zicht van iedereen te plaatsen. Dit zal hen nog meer bewust maken van de schadelijke effecten die te luide muziek met zich meebrengt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.