|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Parijs verklaart dieselwagens de oorlog
Parijs verklaart dieselwagens de oorlog
Anne Hidalgo, de socialistische burgemeester van Parijs, wil tegen 2020 alle dieselwagens weg uit de Franse hoofdstad. Of ze daarin zal slagen, is een andere zaak. Hidalgo stelde zondag in een interview met Le Journal du Dimanche (JDD) de grote lijnen voor van haar anti-vervuilingsplan voor Parijs. Het meest opvallende punt is dat ze wagens met een dieselmotor win bannen uit de stad. ‘Ik wil het einde van de diesel in Parijs in 2020 en indien mogelijk ook buiten de périphérique (ringweg rond Parijs, red.)’, klinkt het vastberaden. De burgemeester wil alleen enkele ‘sociale’ uitzonderingen maken, bijvoorbeeld voor arme gezinnen die een oude dieselwagen hebben waar ze maar sporadisch mee rijden. Op de zogenaamde ‘grijze kaart’ (carte grise), het inschrijvingsbewijs, zou voortaan moeten aangeduid zijn hoeveel een wagen vervuilt. Informatie die ook in een chip kan worden verwerkt. Om gesjoemel tegen te gaan wil Hidalgo wegcontroles invoeren en ook camera’s installeren om daarmee vervuilende wagens te betrappen. Op een aantal assen in Parijs, zoals de rue de Rivoli of de Champs-Elysées, zouden alleen nog wagens mogen rijden met een ultralage uitstoot van vervuilende deeltjes. Ook op de ‘périphérique’, die ze ‘een canyon van vervuiling’ noemt, wil ze alleen nog schone auto’s toelaten. Voorts zullen de zones waar maximum 30 kilometer per uur is toegestaan, worden uitgebreid en stilaan de regel worden. Hidalgo wil ook het aantal fietspaden in Parijs verdubbelen tegen 2020, een plan waarvoor ze 100 miljoen euro uittrekt, en de elektrische fiets promoten. In de vier centrale arrondissementen – het Ie, IIe, IIIe en IVe – zullen alleen nog lokale bewoners mogen rijden – naast fietsen, taxi’s, bussen, hulpdiensten en voertuigen die komen leveren. ‘Laten we beginnen met dat in het weekend in te voeren. (…) Daarna zullen we dat snel uitbreiden tot de rest van de week’, stelt de socialistische burgemeester voor. Autocars zullen ook minder mogen rondrijden en stoppen in een van de belangrijkste toeristische trekpleisters ter wereld. Ze wil ook het wegvervoer beperken, want 30 procent van de vrachtwagens in Parijs doorkruisen gewoon de hoofdstad en hebben daar eigenlijk niets te zoeken. Een alternatief kan vervoer via de Seine of het spoor bieden, waarbij bij voorkeur elektrische voertuigen kunnen worden ingezet voor ‘de laatste kilometer’. Ze voert trouwens gesprekken met burgemeesters van andere grote steden – Bordeaux, Barcelona, Rome en Stockholm – om samen orders te plaatsen en ‘een competitief aanbod van elektrische industriële voertuigen’ te doen ontstaan. Oppositiepartij UMP juicht de voorstellen van burgemeester Hidalgo toe, vooral daar de conservatieve partij zelf in januari reeds een vergelijkbaar ‘lucht’-plan had gelanceerd. De UMP-verkozenen vragen zich wel af of het Hidalgo allemaal ernst is. bron: http://www.tijd.be/dossier/Europare...wsstream_recent mening: Weer zo'n moeilijke discussie rond het milieu. Er moet dringend iets aan de milieuvervuiling gedaan worden. Maar er rijden zoveel mensen met een dieselwagen? En voor sommige mensen is het veel goedkoper? Het gaat hier enkel om Parijs. Steden als Parijs zouden goed bereikbaar (moeten) zijn met het openbaar vervoer. Toch vind ik het een beetje discriminerend omdat de benzinewagens wel in Parijs mogen komen. |
#2
|
|||
|
|||
Ik ga opnieuw akkoord met de mening van Veronique, al bekijk ik het graag de opmerking in het kader van het volledige dossier. Ik denk dat deze maatregel enkel een soort uitschieter is uit de nota van de burgemeester om aan te tonen dat het hem menens is rond de vervuiling van de stad. Persoonlijk vind ik het zelf een zeer goede nota, met enorm veel milieuvriendelijke verbeteringen. Het specifieke stuk over dieselauto's zou inderdaad nog wat mogen aangepast worden voor mij persoonlijk. Zoals Veronique zegt, voor sommige mensen is een dieselwagen nu eenmaal veel goedkoper in gebruik.
De andere maatregels, zoals het aanleggen van meer fietspaden en het promoten van lage uitstoot-auto's, vind ik wel zeer goed. Dit zal veel beter zijn voor de inwoners van Parijs, maar ook voor de 'image' van Parijs naar andere landen toe. Het zal hopelijk een veel rustiger (30km/h regel), properder en groener imago krijgen en op die manier mogelijk nog meer toeristen trekken. |
#3
|
|||
|
|||
Persoonlijk heb ik toch enige moeite met zo'n maatregel. Er rijden inderdaad heel veel mensen rond in een dieselwagen. De vraag is waarom. Waarom rijden er zoveel mensen in een dieselwagen?
Het antwoord werd hieronder reeds gegeven: het is gewoon veel goedkoper! En dat is nu net de oorzaak van het probleem. Diesel is veel schadelijker qua emissies dan benzine. Het lijkt mij dan ook logisch om diesel en benzine op een gelijke prijs te brengen. Eigenlijk zou benzine zelfs goedkoper moeten zijn dan diesel, vermits benzinewagens meer verbruiken. Op deze manier zullen de mensen uit zichzelf wel overschakelen naar benzinewagens. Dan kan men pas de dieselwagens verbannen. En daarna kan men de milieunormen elke keer strenger maken, maar dit zal in stappen moeten gebeuren. Men kan niet zomaar zeggen dat alle mensen met een dieselwagen eventjes pech hebben, men moet een ander, goedkoop alternatief aanbieden. In onze huidige maatschappij kan je een auto niet wegdenken, zolang dit het geval is, moet je hem betaalbaar houden voor iedereen. Ik hoop dat men op langere termijn het openbaar vervoer overal (in Parijs, maar ook bij ons) op een manier kan uitbouwen, zodat het goedkoper en even snel is, als de wagen. |
#4
|
|||
|
|||
Ze kunnen dieselwagens niet zomaar verbannen. Zoals Carl al aanhaalt, diesel is nog steeds goedkoper dan benzine dus kopen mensen vaak om die reden een wagen die op diesel rijdt. Dan moeten ze daar iets aan doen voordat ze het gewoon kunnen verbieden. Ik kan mij herinneren dat dit ook eens ter sprake kwam voor het centrum van Antwerpen. Als ik het me goed herinner, ging het om het gebied binnen de Singel en om dieselauto's die ouder waren dan x-aantal jaren. Ik rijd persoonlijk ook met een dieselauto die ouder is dan 10 jaar. Ik vraag me vaak af hoe ik door de milieutest geraak op de keuring aangezien ik toch heel wat 'niet zo propere' lucht produceer als ik rijd. Waarom zouden we niet meer in de stadscentra mogen rijden als we van de keuring nog wel mogen rijden met onze auto's? Als ze wetten willen invoeren als deze moeten ze eerst bovenstaande onenigheden oplossen.
|
#5
|
|||
|
|||
Ze zijn al jaren de dieselwagens aan het promoten, zelfs met kortingen tot 15% voor dieselwagens met een uitstoot lager dan 105 gram. Nu dat zo veel mensen op diesel rijden gaan ze plots deze mensen viseren. Het lijkt mij eerder een maatregel om de economie aan te zwengelen. Om oude dieselwagens om te in benzine exemplaren. Het argument dat dieselwagens toegankelijker zijn, daar ben ik het niet met eens. De aankoop van een dieselwagen is veel duurder, het onderhoud ligt hoger. Mensen die hun wagen voor korte afstanden in en rond de stad gebruiken zijn altijd beter af met benzine doordat deze veel sneller warm is en bijgevolg minder gaat verbruiken. Mensen die 20-40 000 km per jaar doen zijn meestal niet de mensen die veel rond toeren in de stad maar die zich vooral op de autosnelweg bevinden en deze maatregelen is uitsluitend voor de binnensteden. Verder kan ik wel begrijpen dat er dingen moeten veranderen en dan is fijnstof afkomstig van de dieselwagens daar toch wel één onderdeel van.
__________________
“Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.” ― Winston S. Churchill |