|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Vlaanderen haalt richtlijnen voor fijn stof niet
Vlaanderen haalt richtlijnen voor fijn stof niet
Gisteren om 20:39 door evg | Bron: BELGA In 2013 zijn in Vlaanderen minder verontreinigde stoffen en broeikasgassen geloosd dan in 2000. Maar huishoudens (houtverwarming) en verkeer veroorzaken net meer luchtverontreiniging. Vlaanderen haalt de richtlijnen voor de uitstoot van fijn stof niet. De afgelopen jaren daalde onder meer de uitstoot van zware metalen significant, net als de verzurende emissies (zoals zwaveldioxide -73 procent) en ozonvormende (-33 procent) en ozonafbrekende stoffen (-82 procent). Volgens het rapport ‘Lozingen in de lucht 2000-2013’ van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) is dat onder andere te danken aan de overschakeling naar aardgas, minder steenkoolverbruik en het gebruik van fossiele brandstoffen met een lager zwavelgehalte, verhoging van efficiëntie en uiteraard ook de invoering van reductiemaatregelen. Fijn stof probleem In 2013 haalde Vlaanderen de meeste Europese doelen voor luchtkwaliteit, onder meer voor zwaveldioxide, koolstofmonoxide, lood en benzeen. Voor fijn stof, ozon, arseen en cadmium haalt Vlaanderen de Europese doelen niet. Overigens werd de huidige luchtkwaliteit ook getoetst aan de (niet-bindende) richtwaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie. ‘Uit deze analyse blijkt dat de richtwaarden voor heel wat stoffen nog ver buiten bereik liggen’, zegt de VMM. ‘Zo zijn de huidige concentraties van zwaveldioxide op bijna de helft van de meetstations hoger dan de richtwaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie. De gehaltes aan fijn stof en ozon zijn overal te hoog.’ Auto’s en hout Voor de meerderheid van de luchtverontreinigende stoffen nam het relatieve aandeel van de huishoudens en het verkeer echter toe. ‘Dat betekent niet dat er geen maatregelen werden genomen om de uitstoot te verminderen, maar deze wegen niet altijd op tegen de toenemende activiteiten in deze sectoren.’ Zo blijft het aantal gereden kilometers toenemen en wordt er de laatste jaren weer meer met hout gestookt. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141219_01439054 Commentaar: Dat Vlaanderen deze richtlijnen niet haalt, was voor mij niet onverwacht. Het zat er zelfs aan te komen. Het verkeer neemt toe en de plannen om een bepaald doel (een procentuele hoeveelheid minder broeikasgassen) te halen worden uitgesteld. Ook de richtlijn van de maximale koolstofdioxide-uitstoot werd niet gehaald. Gelukkig kunnen we nog 'propere' lucht kopen van andere landen (sarcastisch). Ik weet dat het niet makkelijk is om in een economisch moeilijke situatie in te zetten op milieu, maar het gaat toch over de toekomst van ons allen en de mensheid! Het moet een prioriteit zijn op ieder vlak: het begint bij onszelf, maar de politiek moet hierin het goede voorbeeld geven. |
#2
|
|||
|
|||
Ik schrik, net zoals M*xime, niet van deze cijfers. Er is nu eenmaal meer verkeer en vele mensen beseffen niet wat auto's en het verkeer met onze lucht doen.
Ik zie de komende jaren ook niet echt een positieve verandering. Mocht deze er wel komen, wat des te beter is, zou ik willen weten hoe deze er komt en of we het dan kunnen volhouden. Het verminderen van auto's in België lijkt mij redelijk onmogelijk. Het openbaar vervoer wordt gepromoot als optie maar de woorden 'De Lijn' of 'NMBS' worden niet altijd goed onthaald mede door de mindere uurregeling, vertragingen, afgeschafte lijnen, de stakingen van tegenwoordig. Kortom, op het openbaar vervoer kan je niet altijd rekenen. Belgen zijn geen echte fietsfanaten zoals onze buren in Nederland. Al zou dit natuurlijk een mooie oplossing zijn voor het vele fijn stof in de lucht. |