|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Zeven tienermeisjes zwanger na schooluitstap
Een vijfdaagse excursie van een school uit een klein dorpje in Bosnië-Herzegovina is iets anders uitgedraaid dan verwacht: zeven schoolmeisjes van 13 en 14 jaar oud keerden zwanger terug van de trip.
Het voorval doet heel wat stof opwaaien in Bosnië-Herzegovina. Zeker nadat de voorbije maanden bleek dat het aantal tienerzwangerschappen in het land sterk was toegenomen. Nenad Babici, nationaal gezondheidscoördinator, wijst het probleem toe aan een gebrek aan seksuele opvoeding en pleit ervoor om, zowel door ouders als in scholen, voor een betere seksuele opvoeding te zorgen. Volgens Senad Mehmedbasic, gynaecoloog in de Bosnische hoofdstad Sarajevo, gaat het om een trend, maar moet die trend gestopt worden. ‘In zo’n gevallen zijn zowel de zwangerschap als de bevalling zeer risicovol. Kinderen weten nog onvoldoende over seksuele activiteiten om de gevolgen ervan goed te kunnen inschatten.’ Bron: Het Nieuwsblad, 20/12 Mening: Toen ik de titel las van het artikel dacht ik meteen aan verkrachting, maar toen ik verder de inhoud aan het lezen was, was ik echt verbaasd. Deze meisjes hebben hier zelf voor gekozen. Bij tienerzwangerschappen denk ik ook aan meisjes rond de 16 jaar, maar hier gaat het om 13 à 14-jarige meisjes. Wat ik ook helemaal niet begrijp, is dat het in Bosnië- Herzegovina gaat om een trend. Zoals ze ook in het artikel vermelden, hebben leerkrachten een belangrijke rol in eender welk land omtrent seksuele opvoeding. Ik denk dat het zeker belangrijk is dat wij als leerkrachten moeten aantonen welke gevolgen een kind allemaal met zich meebrengt en zeker als je zelf nog een kind bent dat afhankelijk is van de ouders. Dit artikel kunnen we eventueel onder boecht plaatsen, maar ik wou toch even stilstaan bij de belangrijke taak die wij als leerkracht hebben. Laatst aangepast door Britt.VanLooveren : 20th December 2014 om 15:52. |
|
|||
|
|||
Ik schrok, net zoals Britt, van het feit dat deze zwangerschappen één voor één gepland waren. Bij het lezen van dergelijke krantenkop denk je, volgens mij, automatisch aan verkrachting. Maar neen, stuk voor stuk geplande zwangerschappen. Het lijkt inderdaad wel een rage als je zoiets leest.
Ik denk dat er inderdaad veel belang gehecht moet worden aan het geven van seksuele voorlichting als dergelijke omstandigheden zich beginnen voordoen. En daarbij denk ik niet alleen aan voorlichting voor de kinderen/jongeren. Ik denk dat het zeker en vast een meerwaarde kan zijn dergelijke voorlichting aan ouders te geven. Mij maak je niet wijs dat deze ouders één voor één zitten te wachten tot hun kinderen met dergelijk nieuws naar voren komen. Ook moet zowel de ouders als de jongeren duidelijk gemaakt worden welke gevolgen een zwangerschap kan hebben op dergelijke leeftijd. Wie zal het kind opvoeden? Zullen de ouders van het kind wel samen blijven op zo'n jonge leeftijd? Zullen de ouders van het kind gaan werken? Hoe zit het met hun studies? Etc. |