actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th November 2014, 15:40
Lennart.G*ootjans Lennart.G*ootjans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: westmalle
Posts: 50
Brussel wil auto uit weg uit centrum Vijfhoek

Brussel wil auto uit weg uit centrum Vijfhoek

De Brusselse schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD), burgemeester Yvan Mayeur (PS) en de gewestelijke minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) hebben maandag het nieuwe circulatieplan voorgesteld voor de Brusselse vijfhoek. ‘Het centrum van de hoofdstad moet een bestemming worden, niet langer een doorgang.’
Een heel aantal straten in het centrum wordt door het langverwachte plan verkeersvrij of krijgt eenrichtingsverkeer. De voetgangerszones in de stad worden verdubbeld. Zo wordt Brussel volgens schepen Ampe, op Venetië na, de stad met de grootste verkeersvrije zone van Europa.

Niet enkel rondom de Grote Markt, maar ook in bijvoorbeeld de Zavelwijk en de Dansaertwijk worden bijkomende straten en pleinen verkeersvrij. In de voetgangerszone komt een gratis elektrisch treintje. De bestaande gewestelijke fietsroutes worden aangevuld met lokale fietsroutes om zo het stadsfietsnetwerk te vormen. Het plan doet denken aan het mobiliteitsplan van Gent, dat vorige maand voorgesteld werd.

Bij het herontwerp van de routes voor het openbaar vervoer wilde de MIVB vooral iets doen aan de grote concentraties begin- en eindhaltes in het stadscentrum. Zo worden onder meer de bushaltes Beurs en De Brouckere grotendeels verlegd naar de Lombardstraat, de Adolphe Maxlaan en de Emile Jacqmainlaan. De facto wordt het Beursplein en bij uitbreiding de Anspachlaan autovrij. Daar strijdt de actiegroep Pic Nic The Street al jaren voor.

De eerste wijzigingen treden al vanaf 13 december in werking, in het kader van Winterpret. De tweede en meest ingrijpende fase is gepland voor de zomer van 2015. ‘We wilden en konden niet wachten tot de auto verdween’, zei burgemeester Mayeur. ‘We hebben de beslissingen genomen en hopen dat de anderen zich aanpassen.’ De bedoeling van Stad en Gewest is dat het transitverkeer zich verlegt naar de kleine Ring. Daar zouden intelligente groene lichten een deel van de extra belasting opvangen.

Eigen mening: Ik vind dit persoonlijk een super goed idee. Hierdoor gaan er zeker minder ongevallen gebeuren in de stad zelf en er zullen minder auto's gaan rijden dus de er zullen minder afvalstoffen worden geproduceerd. Dit zijn allemaal positieve aspecten wat ik er van kan afleiden. Er zullen toch mensen zijn die deze wijziging niet tof zullen vinden. De redenen zullen waarschijnlijk zijn dat mensen niet graag met het openbaar vervoer wil rondrijden of mensen die niet sportief zijn om een eindje te stappen. Ten slotte vind ik dit een geweldig idee en hoop ik dat dit zo snel mogelijk uitgevoerd zal worden.

Bron: BELGA Krant: de Standaard Datum: 24/11
Site: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141124_01392885
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.