|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Jobstudenten kunnen vereenzaming bij ouderen tegengaan
In Nederland bestaat er een mooi project om de vereenzaming bij oudere mensen tegen te gaan: jobstudenten houden bejaarden er gezelschap en knappen tegelijkertijd wat klusjes op. Op die manier lost men tegelijkertijd het tekort aan verzorgend personeel voor ouderen op en brengt men jong en oud wat dichter bij elkaar. De VRT ging op bezoek bij wat klanten van De Mantelaar in Amsterdam.
De toenemende vergrijzing zorgt ervoor dat steeds meer hulpbehoevende oudere mensen toch op zichzelf aangewezen blijven. De plaatsen in revalidatiecentra, rusthuizen en speciale instellingen zijn beperkt, en ook aan verzorgend personeel is er een tekort. In Nederland proberen ze die problemen ten dele op te lossen door jobstudenten in te schakelen: tegen een vergoeding gaan zij er langs bij oudere mensen. Enerzijds om hen wat gezelschap te houden, anderzijds om hen te helpen met dagelijkse taken die ze zelf niet meer kunnen vervullen. Het concept past daarmee perfect in de plannen van de Nederlandse regering om oudere mensen iets langer op zelfstandige basis in hun huis te laten wonen. Jong en oud Zowel de ouderen als de jongeren lijken aan het concept ook echt wat te hebben. "Het is niet zo dat ik afwassen en stofzuigen onwijs leuk vind" laat Myrthe Gorris een jonge deelneemster aan het project horen, "maar ik vind het gewoon leuk om bij mevrouw op bezoek te komen." De band tussen jong en oud lijkt door het project dus ook versterkt te worden. Terwijl jongeren zich bewuster kunnen worden van de problematiek van het ouder worden, worden de ouderen dan weer wat meer betrokken bij het levendige bestaan van de moderne jeugd. "Normaal gezien word ik alleen omringd door ouderen", laat Yvonne Klinkers horen. "Het is erg verfrissend om ook eens wat jonge mensen om je heen te hebben." Vereenzaming Bovendien wordt dankzij de nieuwe 'samenwerking' ook de vereenzaming onder onze oudere medemensen wat tegengegaan. Terwijl oude mensen steeds vaker alleen thuis zitten omdat ze minder mobiel en zelfstandig zijn en rusthuizen overvol zitten, hebben ook hun kinderen steeds minder tijd voor hen omdat zij verder weg wonen of het druk hebben met werk en gezin. Jonge mensen die die verplichtingen nog niet hebben, kunnen hun rol een beetje overnemen. Net als bij ons zijn er in Nederland serieuze bezuinigingen aan de gang, zowel in het onderwijs als in de zorgsector. Op de tekorten die zo ontstaan in studiebeurzen en ouderenzorg spelen allerlei commerciële bedrijfjes er handig in. "Het is een win-winsituatie", laat Titaan Zwart, mede-oprichter van De Mantelaar horen: "Jongeren kunnen wat extra zakgeld verdienen op een studie-relevante manier en ouderen krijgen de zorg en het gezelschap waar ze nood aan hebben." Misschien geen slecht idee om het Nederlanse voorbeeld in dezen toch even te volgen. Bron: http://www.demorgen.be/nieuws/jobst...ngaan-a2128073/ 21/11/2014 Eigen mening: Ik vind dit een zeer mooi initiatief uit Nederland, en ik vind dan ook dat er in België een gelijkaardig systeem zou moeten komen. De mensen worden steeds ouder en er komen dus ook steeds meer hulpbehoevende ouderen bij. Door plaatsgebrek en besparingen zijn er echter geen plaatsen meer in rusthuizen, en dit kan voor grote problemen zorgen, zeker bij ouderen die geen familie hebben waar ze op kunnen rekenen. Dit initiatief is dan ook ideaal, zowel voor de ouderen als voor jongeren. De jongeren verdienen namelijk een centje bij, de ouderen worden geholpen waar nodig en kunnen genieten van wat gezelschap. Ouderen fleuren door wat gezelschap vaak helemaal op, wat dan ook weer een enorme voldoening geeft voor de jongeren. Het is dus, zoals in het artikel vermeld staat, een win-winsituatie. |