|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Exit polls geven Ponta overwinning in Roemenië
Exit polls geven Ponta overwinning in Roemenië
In Roemenië zijn zondag de stembureaus opengegaan voor de eerste ronde van de presidentsverkiezingen. De sociaaldemocratische premier Victor Ponta (42), de grote favoriet, heeft volgens de exit polls gewonnen. De tweede ronde vindt plaats op 16 november. Zo’n 18,3 miljoen Roemenen konden hun stem zondag uitbrengen voor een opvolger voor Traian Basescu, de centrumrechtse president die na tien jaar aan de macht geen nieuw mandaat meer mag opnemen. Er doen in totaal veertien kandidaten mee aan de eerste ronde. Premier Ponta leidde al in de peilingen en lijkt die positie nu volgens de eerste exit polls ook waar te maken. Ponta was goed voor 38,2 à 41,5 procent van de stemmen, tegen 32 procent voor zijn belangrijkste rivaal, de Duitstalige liberaal Klaus Iohanis. De twee stevenen af op een tweede ronde op 16 november. De liberale ex-premier Calin Popescu Tariceanu neemt ook deel aan de stembusslag, naast voormalig minister van Toerisme Elena Udrea en voormalig minister van Justitie Monica Macovei. Beide vrouwen krijgen de steun van aftredend president Basescu. In de peilingen halen zij 10 procent of minder. De verkiezingscampagne stond in teken van de strijd tegen corruptie, maar werd net overschaduwd door aanklachten en gerechtelijke onderzoeken door het anticorruptieparket (DNA), waarbij vooral politieke bondgenoten van premier Ponta betrokken zijn. Hij engageerde zich om de onafhankelijkheid van justitie te bewaren, maar zijn regelmatige kritiek op DNA, partijdig volgens hem, zaaide onrust. Bron: De Standaard (02/11/2014) http://www.standaard.be/cnt/dmf20141102_01353710 Mijn mening: Ik vind dat er in elk land vrije verkiezingen moeten zijn. Dat is het meest democratisch. Ik vind ook dat men niet te snel vooroordelen moet hebben over een bepaald persoon of politieke partij. Als er politieke bondgenoten bij een bepaalde zaak betrokken zijn, wilt het niet zeggen dat de andere er ook bij betrokken is. Men moet stemmen naargelang dat de persoon denkt wat het beste voor hem of haar is en wat het volgens hem/haar het beste voor het land is. |