actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2014, 10:54
valerie.w*ls valerie.w*ls is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olmen
Posts: 86
Tickets De Lijn worden duurder: 180 euro voor 65-plussers

Op 1 februari gaan de prijzen van De Lijn omhoog. Officieel is er nog geen beslissing genomen, maar 65-plussers, die nu gratis reizen, zouden voortaan 180 euro betalen voor een jaarabonnement. Betalen met een ticket doe je voortaan per uur, niet meer per zone.


Vandaag om halftien komt de raad van bestuur van De Lijn samen om de nieuwe tarieven goed te keuren. Of: dat was althans het plan. Op vraag van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wordt het agendapunt uitgesteld naar de volgende vergadering. "We willen eerst nog een aantal besparingen uitrekenen", klinkt het op het kabinet-Weyts.

Officieel is er nog geen beslissing genomen, maar het staat vast dat de tarieven omhoog gaan. De Lijn moet van de Vlaamse regering 34 miljoen euro besparen, ruim 3 procent van haar totale budget. Directeur-generaal Roger Kesteloot kondigde eerder al aan dat de prijzen op 1 februari worden aangepast, al komt die deadline nu mogelijk in gedrang.


Registratiekosten


Het gratis vervoer voor 65-plussers wordt afgeschaft. Toch zullen niet alle ouderen dezelfde prijs moeten betalen. Wie nu al geniet van het goedkope Omnio-statuut, zo'n 30 procent van alle senioren, behoudt dat statuut. Het tarief voor de andere senioren zou worden opgetrokken tot het niveau van de Buzzypass: zo'n 180 euro. "Een verdere differentiëring op basis van het inkomen is onmogelijk omdat het in de praktijk moeilijk te controleren valt", zegt een bestuurslid.

De prijsverhoging komt er op een moment dat drie op de vier 65-plussers gebruikmaken van hun gratis abonnement. Dat blijkt uit het antwoord van Weyts op een vraag van Vlaams Parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a). Vroeger werd het gratis abonnement automatisch opgestuurd, maar sinds eind september worden senioren aangeschreven met de melding dat ze voortaan 5 euro registratiekosten moeten betalen als ze nog gratis willen rijden. Daarop komt dus een respons van 75 procent.

Maar ook andere reizigers moeten binnenkort meer betalen: alles samen zo'n 7 miljoen euro. In de wandelgangen wordt gesproken van een gemiddelde prijsstijging van 5 procent, zowel voor tickets als abonnementen. Over de exacte prijs bestaat nog onduidelijkheid. Bij De Lijn circuleren verschillende bedragen.

Opmerkelijk is dat je voortaan per uur en niet meer per zone zou betalen. Ook dat is nog niet officieel, maar wordt wel bevestigd door verschillende bronnen bij De Lijn. Het huidige zonesysteem zou te ingewikkeld zijn voor de reiziger. Op dit moment betaal je 1,3 euro voor 1 of 2 zones. Vanaf 3 zones is dat 2 euro. Die zonevoorwaarden zouden nu wegvallen, zodat je enkel nog zou betalen op basis van de geldigheidsduur van een ticket. De Lijn hoopt op die manier meer inkomsten op te halen.


Ook trein duurder

Ook bij de NMBS zit er een prijsstijging in de pijplijn. Bronnen dicht bij de NMBS spreken van een prijsverhoging van gemiddeld 10 procent. Maar dat betekent niet dat elk ticket duurder wordt. Op vraag van CEO Jo Cornu krijgt de vervoersmaatschappij de ruimte om flexibele prijzen in te voeren. De prijs van sommige tickets wordt afhankelijk van het moment en het traject waarop je reist.

Inmiddels groeit de onrust bij het personeel op het spoor. De afgelopen dagen waren er stakingen in La Louvière, Charleroi en Luik. Cornu roept de vakbonden op hun acties te stoppen. "De acties zijn compleet zinloos. Ze hebben desastreuze gevolgen voor de klanten en brengen het bedrijf schade toe", zegt Cornu. Hij verwijst naar de recente inspanningen om de stiptheid op het spoor te verbeteren. De stiptheid was met 3 procent verbeterd. Cornu: "Helaas maken de acties dat cijfer kapot."


Bron: De Morgen
Link:http://www.demorgen.be/binnenland/t...ssers-a2097056/
Datum: 22/10/2014

Mening: Met de economie gaat het in de wereld nog altijd niet overal even goed, daarom moeten we overal blijven besparen. Ook De Lijn moet besparen, daarom willen ze 65-plussers niet meer gratis met de bus laten rijden, wat nu nog wel het geval is. Ik denk niet echt dat dit zo'n groot verschil gaat maken, want de 65-plussers die nu al gratis met de bus rijden, zullen nog altijd gratis gebruik kunnen maken van de bus.
Alleen de mensen die nu 65+ worden, zullen hier geen gebruik meer van kunnen maken.

Ook bij de NMBS moet er bespaard worden. De gratis Go Pass voor 16-jarigen zal dus ook verdwijnen. Dit is jammer, maar ik denk dat men beter de gratis Go Pass kan afschaffen, dan de prijs van de tickets veel hoger te maken.
In alle bedrijven moet bespaard worden, dus het is logisch dat De Lijn en de NMBS ook niet anders kunnen dan hun beleid te herzien.

Laatst aangepast door valerie.w*ls : 22nd October 2014 om 11:06.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.