|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Beste bier van de wereld is opnieuw Belgisch
Beste bier van de wereld is opnieuw Belgisch
De editie 2014 van de World Beer Awards heeft een Belgische winnaar opgeleverd. Tongerlo Blond van Brouwerij Haacht won er de hoofdprijs. Tongerlo Blond mag zich een jaar lang “World’s Best Beer” noemen. Het blonde bier van 6 graden werd gekozen uit de acht categoriewinnaars. Onder die acht winnaars zijn er drie Belgische: naast Tongerlo (categorie blond bier) gaat het om Malheur 12 (beste donker bier) en Mort Subite Oude Geuze (beste zure bier). Heel wat andere Belgische bieren vielen in de prijzen in een uitgebreide reeks subcategorieën. De World Beer Awards worden uitgereikt na een reeks blinde proeverijen door professionele jury’s in Europa, Azië en Amerika. De volledige uitslag kan u raadplegen op www.worldbeerawards.com. Blog DS, 26-09-2014
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB Laatst aangepast door Barst : 27th September 2014 om 18:06. |
|
|||
|
|||
Ikzelf heb nog nooit Tongerlo Blond gedronken, maar ik vind het wel fijn dat Belgische brouwers beloond worden voor hun harde werken.
België staat nu eenmaal bekend om haar bieren, daarom kunnen prijzen niet ontbreken in deze categorie. Ook op de brouwers andere twee bieren (de Malheur 12 en de Morte Subite Oude Geuze) ben ik trots. Ik ben zelf geen fervent bierdrinker, maar af en toe smaakt een frisse pint wel. Ik hoop niet dat de prijs van deze bieren nu hard stijgt door deze prijs. Bier met liefde gebrouwen, drink je met verstand. |
|
|||
|
|||
Ik heb zelf het genoegen gehad om een aantal jaar in de brouwerijwereld te mogen werken. En ik weet dus wel iets meer over de situatie dan de gemiddelde Vlaming. Allereerst wil ik wel zeggen dat het natuurlijk goed is dat we nog steeds prijzen winnen op deze concours. Maar een grote kanttekening hier is wel dat we nog nooit zo weinig prijzen hebben gewonnen dan het afgelopen jaar. En is de smaak van Tongerlo Blond nu opeens zo veel beter dan pakweg vorig jaar of 10 jaar geleden? Natuurlijk niet, maar elk jaar moet er een ander bier winnen. Hoe komt het dat de Tripel van Westmalle al jaren gekozen wordt tot beste tripel ter wereld (en volkomen terecht trouwens) maar op alle concours weten ze dit al en schrijven ze Westmalle niet meer in. Anders zou het toch logisch zijn dat elk jaar hetzelfde bier of eventueel een nieuw bier zou winnen, niet? Want de smaken van de bieren, zeker van de Tripels etc blijven echt wel hetzelfde. Maar de mensen in de branche weten dit en trekken zich hier ook niet zo veel meer van aan. Wat wel alarmerender is, is dat we in de andere categorieën zo vaak gepasseerd worden. Andere landen zoals de VS en Duitsland zijn echt wel een grote inhaalbeweging aan het maken op vlak van kwaliteit van de bieren. En het is zoals in eender welke andere sector (en dit gaat nu echt op bij de bieren van bij ons), stilstaan is achteruitgaan.
|