#1
|
|||
|
|||
Stad Gent wordt zone 30
In Gent is vrijdag nieuwe mobiliteitsplan voorgesteld. De stad hoopt de leefbaarheid en de bereikbaarheid van Gent te verbeteren, onder meer door de snelheid binnen de binnenring integraal tot 30 kilometer per uur te begrenzen.
Met het nieuwe mobiliteitsplan maakt Gent duidelijk dat Koning Auto nog minder warm onthaald zal worden in de stad. ‘Een positief antwoord op verschillende vragen en uitdagingen’, verwoordt men het. ‘Want minder druk vanuit het verkeer zorgt voor meer leefbare en aangename pleinen en straten en ook voor aangenamer wonen.’ Opvallend is dat het volledige gebied binnen de stadsring R40 een zone 30 wordt, op Begijnhoflaan, Opgeëistenlaan, Blaisantvest, Franklink Rooseveltlaan, Gustave Callierlaan en de Zuidparklaan na. Ook buiten de R40 wordt de zone 30 uitgebreid. Daarnaast breidt het voetgangersgebied fors uit, wordt de fietsinfrastructuur versterkt en wil men werk maken van een vlottere doorstroming van het openbaar vervoer. Vooral het doorgaand verkeer wil men weren uit de stad. De binnenstad wordt daarvoor verdeeld in zeven sectoren, waarbij men het verkeer zoveel mogelijk zal proberen omleiden via de stadsring. ‘Hiervoor worden verschillende straten geknipt’, klinkt het. ------------- Bron: De Standaard, 17/10/2014, 16:27 (door rde) Weblink Eigen mening: Ze proberen op deze manier van de stad Gent een schone stad te maken. Ze vormen hier een voorbeeld voor de rest van België en het milieu is eenmaal een probleem waar we iets aan moeten doen. Deze maatregelen zorgen ervoor dat er minder klein stof in de stad komt en dit is goed voor de voetgangers en de fietsers. De voetgangers en de fietsers krijgen ook veel meer plaats in de stad waardoor de inwoners uitgenodigd worden om meer de fiets te nemen in plaats van de auto. Dit is ook nog eens goed voor het milieu. Als we deze maatregel toepassen over al de steden in België, dragen we een steentje bij aan de toekomst van ons nageslacht. We proberen de wereld te redden voordat we het vernietigen. Wij betekenen misschien niet veel als klein landje op deze aarde, maar alle kleine bijdragen helpen. Laatst aangepast door Wout.G*vers : 17th October 2014 om 23:51. |
#2
|
|||
|
|||
Ik sluit me volledig aan bij de mening van Wout.G*vers. Toch heb ik een dubbel gevoel bij het lezen van dit artikel, omdat ik een snelheid van 30km/u extreem traag vind. Ik denk niet dat er veel chauffeurs zijn die zich aan deze snelheid zullen houden. 30km/u is een snelheid die je als wielrenner zelfs kan overschrijden. Als automobilist is het een zeer vervelende snelheid waaraan je jou moeilijk kan houden.
Ik begrijp maar al te goed dat men het milieu probeert te helpen, wat uiteraard nodig is, maar ik denk niet of dit één van de beste initiatieven zal zijn.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken. |
#3
|
|||
|
|||
Ik heb inderdaad ook een heel dubbel gevoel. Het klopt wat men zegt dat alle kleine dingen helpen om bij te dragen aan ons milieu. Maar eerst zal er dan ook veel moeten veranderen in de andere steden. Niet alleen in de andere steden maar ook bij de mentaliteit van de burger want het klopt dat het een trage snelheid is. Zullen de mensen hun luxe (snel de auto nemen) kunnen opgeven voor een beter milieu? Het zou moeten voor ons nageslacht maar ik vraag me af wie zich hier echt aan gaat houden? Hoeveel mensen rijden er bij een school al niet sneller als 30km/h? Ik sluit me zeker aan bij het feit dat het noodzakelijk is om iets aan het milieu te doen, maar ik vraag me af hoe effectief deze maatregel gaat zijn. Ik hoop dat er in eerste instantie veel mensen gewoon de fiets dan zullen nemen of te voet zullen gaan, maar wat met ons 'comfort'? Wat ga je in de winter doen bijvoorbeeld?
Daarbij wil ik wel zeggen dat ik blij ben dat er al wel initiatief ondernomen wordt, misschien niet het effectiefste, maar er wordt wel IETS gedaan. |
#4
|
|||
|
|||
Ik vind het persoonlijk een mooi initiatief! Op deze manier is het voor auto's minder aantrekkelijk om door het centrum te rijden. Het verkeer zal zich dus nog meer buiten het centrum begeven, waardoor volgens mij de kans op ongevallen drastisch zullen verminderen. Wel moeten ze nu natuurlijk de verkeerssituatie buiten het centrum goed in het oog houden. Hier zullen zich hoogstwaarschijnlijk meer files gaan vormen en dit gaat tot ongenoegen leiden.
Dat de auto's dus uit het centrum worden geweerd, zal het ook aangenamer maken in het centrum. Deze strategie mogen ze van mij meer toepassen, zelfs op het niveau van gemeentes! Maak het onaantrekkelijk om met de auto door het centrum te rijden en bevorder zo het (leef)milieu! |
#5
|
|||
|
|||
Het initiatief van de stad Gent is vooral gericht op het milieu. Een initiatief waar ik vooral achter sta. Omdat we onze natuur moeten beschermen en onze planeet. We wonen per slot van rekening op onze aarde, daarvoor moeten we zorgen dat onze planeet leefbaar blijft. En de stad Gent wilt hier een mooie ondersteuning aan bieden.
Ik vind het ook fantastisch dat de fietspaden verbeterd worden. Dit kan mensen aanzetten om meer de fiets te nemen. Zo werken ze aan hun eigen gezondheid en ook nog eens aan het milieu. Een win, win situatie zou ik denken. Enkel ben ik zoals andere niet voor de zone 30. Dit is een snelheid die zeer moeilijk is voor de meeste bestuurders. Omdat deze zeer traag aanvoelt. Ook rijd je op snel terug te snel. Misschien moeten ze hier nog eens over nadenken of een oplossing zoeken zodat de automobilisten zich beter aan de snelheid kunnen houden. Ik wil wel benadrukken dat ik voor het initiatief ben en hoop dat nog veel steden Gent zullen volgen in dit groene initiatief. |