|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Positieve waarschuwing op pakje sigaretten loont
Positieve waarschuwing op pakje sigaretten loont
Welke waarschuwing op sigarettenpakjes overtuigt rokers het best om te stoppen met roken: een boodschap die herinnert aan één van de vele kwalijke gevolgen van roken, of een boodschap die één of meer gunstige effecten van rookstop belicht? Welke waarschuwing op sigarettenpakjes overtuigt rokers het best om te stoppen met roken: een boodschap die herinnert aan één van de vele kwalijke gevolgen van roken, of een boodschap die één of meer gunstige effecten van rookstop belicht? Dat werd onderzocht bij 740 Amerikaanse rokers die vier beelden met negatieve (roken veroorzaakt kanker) of positieve boodschappen (stoppen met roken verlaagt het risico op kanker) te zien kregen. De reactie van de rokers bleek af te hangen van de mate ze er vertrouwen in hadden dat ze zouden kunnen stoppen met roken. In zijn algemeenheid sloegen boodschappen die de gunstige effecten van rookstop belichtten, beter aan bij de rokers die dachten dat het moeilijk zou zijn om te stoppen met roken. De boodschappen die wezen op de gevaren van roken, hadden meer impact bij de rokers die ervan overtuigd waren dat ze konden stoppen met roken als ze dat zouden willen. Negatieve boodschap Momenteel wordt de nadruk vooral gelegd op negatieve boodschappen. De onderzoekers denken dan ook dat die boodschappen minder goed aanslaan bij rokers die ontvankelijker zijn voor positieve boodschappen. Ze raden de wetgevers dan ook aan om ook positieve boodschappen te vermelden op de sigarettenpakjes. Een subtiel mengsel van positieve en negatieve boodschappen zou volgens hen een groter aantal rokers ertoe kunnen aanzetten om te stoppen met roken. Eén ding is zeker. Gezien de vrij zwakke resultaten van de klassieke repressieve aanpak loont het zeker de moeite om het te proberen. Dat kost immers (bijna) niets. Bron: Knack Datum: 15 oktober 2014 Link:http://www.knack.be/nieuws/gezondhe...mal-436859.html Eigen mening: Volgens mij werkt het ene wel bij een persoon en het andere niet. Sommige mensen schrikken van de negatieve boodschappen en proberen te stoppen, anderen halen kracht uit positievere boodschappen om te kunnen stoppen. In feite hangt het volgens mij vooral van de persoon zelf af, of iemand stopt met roken is een persoonlijke keuze en het moet vanuit die persoon zelf komen. Een boodschap op een pakje sigaretten helpt volgens mij bij de meeste mensen niet. Ik vind ook dat zulke boodschappen wennen; eerst is er een grote commotie rond de boodschappen, nu kijkt niemand er meer van op. Laatst aangepast door Julie P*oost : 15th October 2014 om 11:50. |
#2
|
|||
|
|||
Ik volg de mening van Julie. Toen de negatieve boodschappen voor het eerst op de pakjes sigaretten verschenen, zijn er zeker bepaalde mensen geschrokken. Bij andere hadden deze boodschappen totaal geen effect. Volgens mij ligt het probleem ook aan een stukje ongeloof. Vele rokers beseffen niet wat roken met hun lichaam, en met dat van anderen, doet. Andere willen niet weten wat roken teweeg kan brengen en laten de negatieve boodschappen dus niet doordringen. Ze 'weten' dat roken ongezond is, maar kunnen het toch niet opbrengen om te stoppen. Vaak is het al te laat wanneer het besef komt.
Om dit onderwerp ook te linken aan opvoeding, vind ik het persoonlijk erg dat er ouders zijn die roken en aan hun kinderen zeggen dat ze het zelf nooit mogen doen. Dit is het slechte voorbeeld geven voor kinderen. |