actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Human Interest > Justitie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 16th October 2014, 09:44
Lien H*mels Lien H*mels is offline
Registered User

Topgangster vrij omdat bekentenis in brand bleef

Een beruchte gangster is vrijgesproken nadat hij gedetailleerde bekentenissen had afgelegd over een schietpartij. Reden: zijn dossier ging in vlammen op tijdens een brand in het justitiepaleis. "En er was geen enkel ander bewijs."
Eigenlijk had het gerecht geen enkel spoor naar de dader die in september 2008 een man had neergeschoten op straat in Brussel. Tot Abderrahim Bekhti (38) in een andere zaak uitleg moest geven aan de rechter over een grote wapentraffiek. Bekhti bekende tijdens die zitting stommelings aan de rechter dat hij achter de schietpartij zat. De rechter liet een proces-verbaal opstellen, dat in een nieuw dossier belandde.

Brandstichting
Alleen: dat dossier - zijn bekentenis incluis - ging begin 2012 samen met tientallen andere dossiers in vlammen op door een brandstichting in het Brusselse justitiepaleis. Tijdens zijn proces profiteerde Bekhti daarvan. "Heb ik dat bekend? Dat weet ik niet meer." De rechter sprak hem bijgevolg vrij.

Luc Hennart, voorzitter van de strafrechtbank in Brussel, spreekt van een unicum. "De rechter had ook geen andere elementen tegen de verdachte", zegt Hennart. Volgens hem konden de andere verbrande dossiers grotendeels worden gereconstrueerd op basis van kopieën bij politie en het parket.

Belkacem
De advocaat van Bekhti zegt dat de brand nog gevolgen zal hebben. "Volgende week vraag ik om dezelfde reden voor ex-Shariah4Belgium-leider Fouad Belkacem de vrijspraak in een groot drugsdossier", zegt advocaat Olivier Martins.

bron: HLN, 16/10/2014, http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...and-bleef.dhtml

mening:Ik heb het altijd vreemd gevonden. Dankzij achterdeurtjes kunnen de grootste criminelen toch vrijgesproken worden. Procedurefouten, verloren documenten... enz. Rechtvaardig vind ik dat niet. Iedereen in het proces weet dat de dader de bekentenis had afgelegd, maar deze is verloren gegaan; Door dit gebeuren wordt hij vrij gesproken. Onrechtvaardig dat deze crimineel dankzij zo'n achterdeurtje wordt vrijgesproken. Hoe kunnen we ons justitiesysteem dan nog rechtvaardig noemen, als de echte criminelen vrijgesproken kunnen worden.

Laatst aangepast door Lien H*mels : 16th October 2014 om 09:49.
Met citaat antwoorden
Oud 18th October 2014, 13:17
Charlotte.L*Dreff Charlotte.L*Dreff is offline
Registered User

Het is ronduit schandalig maar ook typisch Belgisch. Het is namelijk niet de eerste keer dat zoiets in België is voorgevallen. Ik kan mij makkelijk voorstellen dat iedereen (onder meer ook buitenlanders) het Belgisch gerecht gewoon vierkantig uitlachen. De grootste criminelen komen er telkens weer vanaf met een peulschil, terwijl de gasboetes (voor het stomste eerst) de pan uit swingen. Dit kan zo gewoon niet meer langer verdergaan. Ik snap niet waarom ze geen andere opslagplaats creëren waarin ze al de belangrijke documenten bijhouden. Een ruimte op een geheime locatie, zodat deze ook niet gesaboteerd kan worden, en die tegen vuur en dergelijke bestend is. In plaats van op alles te besparen zouden ze beter eens gaan investeren in het gerecht van België.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:31.