|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
'Spookthalys' Oostende-Parijs vervoert vier passagiers per dag
DM NMBS De rechtstreekse Thalysverbinding tussen Oostende en Parijs vervoert vanuit de kuststad amper vier passagiers per dag en zal ook in het nieuwe vervoersplan blijven rijden, zo klaagt de VRT aan. De bezetting van de trein tot in Brussel bedraagt... 7 procent.
Qua snelheid moet de Thalys het bovendien afleggen tegen een gewone NMBS-trein naar Brussel, die amper vier minuten later vertrekt in Oostende. De passagiers op die trein stappen in Brussel immers over op dezelfde Thalys vanuit Oostende, die daar maar liefst zeventien minuten op hen wacht. De zogenaamde spookthalys kost 1,9 miljoen euro per jaar, maar ondanks het valabele alternatief zal de verbinding blijven bestaan. "Daar verandert niets aan", klinkt het bij Thalys. Compensatie De Thalys in Oostende rijdt zo al ruim vijftien jaar en kwam er als compensatie voor een Waalse Thalys die Namen, Charleroi en Bergen bedient. Volgens Oostends politicus Johan Vande Lanotte is die verbinding een stuk meer verlieslatend, maar de Waalse Thalys wint wel meer tijd: meer dan een uur op een traject van 2,5 uur, en er zitten ook nog eens veel meer passagiers op. Ontslagnemend minister van Overheidsbedrijven Labille (PS) kent het dossier van de Oostendse Thalystrein, maar schuift de hete aardappel door naar de volgende federale regering. Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...s-per-dag.dhtml Eigen mening: Ze zouden de spookthalys moeten schrappen en een andere oplossing vinden, er rijden veel te weinig mensen met die trein. Voor de mensen die met deze trein rijden kan een andere oplossing gevonden worden. Met het geld dat ze dan uitsparen kunnen ze andere treinen inzetten waar veel meer mensen baat bij hebben, zoals de treinen die naar Antwerpen, Brussel, Gent,.. gaan. |