actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 5th October 2014, 19:06
Eva.V*nherck Eva.V*nherck is offline
Registered User

Wat je verkeerd doet als je koffie drinkt

'Life begins after coffee', staat paginagroot in het boek 'Puur Koffie'. Omdat het op 29 september internationale dag van de koffie is én omdat we 's ochtends allemaal het perfecte kopje verdienen, belden we auteur en koffie-experte Katrien Pauwels voor enkele weetjes over koffie.
In je boek schrijf je dat 98 procent van de koffies niet goed gezet worden. Wat doen we verkeerd?

'Koffie is een product dat al generaties lang in bijna elk gezin te vinden is. Het is een goedkope drank en wordt bijna als banaal beschouwd: veel mensen doen weinig moeite voor hun eigen koffie en vinden hem niet eens zo lekker. Dat begint nu te beteren, jonge mensen hebben weer aandacht voor koffie, onder meer door de invloed van de koffiebars in grote steden.

Voor de jaren tachtig had je betere koffie dan nu: er waren meer kleine branderijtjes, die later door grote industriële branderijen zijn opgekocht, ten nadele van de smaak. Groene bonen, vaak van lagere kwaliteit, werden te donker gebrand om de smaak te verdoezelen. Dat merk je dikwijls bij koffie in de supermarkt. Te donker gebrande koffie drinken, dat is zoals de lekkerste filet pur bij de slager kopen en die uitbakken tot je een schoenzool overhoudt – jammer voor de kwaliteit'.

Geen koffie uit de supermarkt dus. Wat dan wel?

Je kan je koffie gaan kopen in koffiebars. Maar er bestaan ook nog zo'n 150-tal kleine branderijtjes, waarvan veel mensen niet eens weten dat ze bestaan. De mens die daar de koffie gebrand heeft, weet welke koffie hij verkoopt, waar hij vandaan komt, hoe hij smaakt,… Dat soort info krijg je niet in de supermarkt. Je moet ook weten waar je van houdt: heb je graag een filterkoffie, een espresso, een cappuccino, ... niet elke koffie kan je zomaar op elke manier zetten.

Gelooft u in de espressomachines, waarmee je met één druk op de knop een kopje hebt?

Er zijn zeer goede machines, die bonen in kleine porties malen, maar een espresso thuis zal nooit zo lekker zijn dan een espresso in een koffiebar. Goede espressomachines zijn gemaakt om de hele dag te draaien en veel koffie te maken. Je hebt thuis heus geen machine van 1,000 euro nodig: met een filter van zeven euro kan je ook hele lekkere koffie maken. Ik zou zeggen: drink je espresso in een koffiebar en maak thuis filterkoffie.

Ook daar zijn zeer veel mogelijkheden: hoe filter je koffie nu het best?

Dat hangt alweer van de koffie af: een dik geweven filter zal bijvoorbeeld de aciditeit gaan benadrukken – ik vind dat heel lekker, maar dat is niet de meest toegankelijke smaak. Een goede, eenvoudige filterhouder is bijvoorbeeld de V60 van het Japanse merk Hario, in de vorm van een trechter en met groeven. Daarmee kan je een mooie doorsnee koffie maken.

Hoe moeten we koffie bewaren?

Niet. Koffie drink je best zo vers mogelijk: probeer een pakje niet langer dan twee weken open te laten staan. Want de geuren die vrijkomen als je kast lekker naar koffie ruikt, dat zijn smaken die verloren gaan. Een voorraad koffie aanleggen heeft dus geen zin. Bewaar koffie ook niet in de ijskast, want koffie neemt smaak op – je wil geen koffie die naar kaas smaakt.

Een echte koffiedrinker neemt geen melk of suiker. Mee eens?

Een perfect gezette cappuccino hoort echt wel thuis op de koffiekaart. Een latte is minder sterk en kan een 'binnenkomer' zijn: vooral jonge meisjes houden wel van die lichtere smaak. Een dubbele espresso vindt niet iedereen lekker van de eerste keer, soms is het wennen aan de sterkte. Maar we zien wel dat hoe ouder mensen worden, hoe meer ze voor de zuivere koffies gaan. Wat er niet bijhoort voor mij, zijn suiker en siroopjes. Die doden de smaak van de koffie tot er niets meer van overblijft.

Waar drink je zelf het liefst je koffie?

Ik ben zoveel bezig met koffie, dat ik vooral binnenshuis van een kopje geniet. Mijn favoriete moment is de ochtend, dan kan ik genieten van drie of vier kopjes filterkoffie voor de dag begint. Doorheen de dag moet het dan sneller gaan, dan zal ik eerder voor een espresso kiezen.

Puur Koffie, Katrien Pauwels, uitgegeven bij Lannoo, 34.99 euro
www.lannoo.be

bron:http://www.nieuwsblad.be/article/de...140929_01293554

mening: Ik vind het zeer goed dat men de bevolking eens duidelijk maakt dat koffie eigenlijk helemaal niet zo gezond is. Vele mensen hebben dit besef niet en drinken veel te vaak koffie en ook veel verschillende koffies. Het beste aan dit artikel is de tips die de schrijfster de lezers wil meegeven, "hoe moet ik koffie bewaren?" "Zijn espressomachines te vertrouwen?" "koffie uit de supermarkt?" "Met melk en suiker?" Allemaal tips die onze gezondheid weer beter kan maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:57.