actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 14th February 2015, 17:29
L*ndy Luyten L*ndy Luyten is offline
Registered User

Poll:Huiswerk tijdens de vakantie?

Poll: Huiswerk tijdens de vakantie?

In de Sint-Pietersschool in Korbeek-Lo moeten de leerlingen geen huiswerk maken tijdens de vakantie. Dat staat zo in het schoolreglement. Wat denk jij?

Ben je voor of tegen huiswerk tijdens de vakantie?

Geef jij huiswerk voor tijdens een vakantie?

Directeur Maggy Van Bever: “Leerlingen hebben op maandag na een vakantie nooit een toets of ze moeten ook geen taak afgeven. Kinderen die bijvoorbeeld tijdens de krokusvakantie gaan skiën, moeten dus geen leerboeken meenemen op reis”. Maar dat wil niet zeggen dat de vakanties helemaal ‘huiswerkvrij’ zijn.

“We besteden in onze school erg veel aandacht aan plannen. Zo kondigen de leraren van de derde graad een taak die in de week na een vakantie moet afgegeven worden al eventjes voor de vakantie aan. Leerlingen kunnen dan zelf beslissen of ze er tijdens de vakantie aan werken. Zo bereiden we hen voor op het secundair”, legt Maggy Van Bever uit.

Ook zwakkere leerlingen krijgen soms de kans om al te oefenen tijdens een vakantie. “Dat gebeurt altijd in overleg met de ouders en de zorgcoördinator. Ze krijgen hun taken iets eerder dan de andere leerlingen, zodat ze meer tijd hebben om te oefenen. Het zijn geen extra taken”, benadrukt Maggy Van Bever.

Bron: Klasse 14/02/2015. Geraadpleegd via: http://www.klasse.be/leraren/52825/...antie/#comments

Eigen mening: Leerlingen in het middelbaar moeten de kans hebben om van hun vakantie te kunnen genieten. Huiswerk opgeven tijdens die vakantie vind ik persoonlijk niet nodig. Wel vind in het goed dat men grote taken goed op tijd aankondigt. Zo leren de leerlingen plannen en kiezen ze er zelf voor of ze aan de taak werken in de vakantie of niet. Voor een groepswerk is een vakantie bv. handig. Iedereen is vrij (als men niet op reis is) en kan afspreken om samen aan de opdracht te werken. Men kan ook plannen om deze taak in de loop van het schooljaar te maken en in de vakanties niets te doen. Het is aan de leerlingen om dit zelf te leren plannen. Men heeft zelf de keuze en leert zelfstandig plannen.
Wanneer leerlingen echter aan het einde van het jaar een buis of buizen behalen, vind ik wel dat er vakantietaken gegeven mogen worden. Hiervoor moet men wel in de vakantie werken, maar zo kan men terug mee in het begin van het volgende schooljaar. Deze taak is bedoeld om een achterstand weg te werken en leerstof in te oefenen waar men tekort schiet. Waar dit nodig is, mag men in mijn ogen wel vakantietaken geven op het einde van het schooljaar.
Met citaat antwoorden
Oud 14th February 2015, 22:46
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User

Huiswerk tijdens de vakantie

Dit is een moeilijke kwestie. Ik vind de redenering van L*ndy wel logisch. Leerlingen moeten van hun vakantie kunnen genieten, maar naar de toekomst toe is het belangrijk om te leren plannen. Daarom kunnen bepaalde projecten voldoende op voorhand aangekondigd worden waardoor de leerlingen zelf kunnen beslissen om er al dan niet in de vakantie aan te werken.
L*ndy gaf aan dat vakantietaken wel gerechtvaardigd zijn om tekorten bij te werken. Ik begrijp waar ze naartoe wil, maar ik zou zwakkere leerlingen ook vakantietaken geven in de kerstvakantie en de paasvakantie. Als leerlingen een achterstand opbouwen doorheen het jaar kunnen ze op die manier extra oefenen en hun achterstand inhalen. Dit geeft deze leerlingen de kans om alsnog te slagen op het einde van het schooljaar. Je kan als leerkracht het vakantiewerk vrijwillig laten maken, maar ook verplicht. Als je als leerkracht een verplichte taak opgeeft, vind ik wel dat de leerling ervoor beloond moet worden bijvoorbeeld het maken van de taak op punten te zetten. Niet enkel de inhoud van de taak, maar ook simpelweg het volledig maken ervan. Laat ons zeggen dat het enkele punten voor de moeite zijn. Niet iedereen is overal even goed in, daarom vind ik dat leerlingen die erg hun best doen om de dingen die ze niet kunnen toch te oefenen beloond moeten worden met enkele punten extra voor het gedane werk.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:07.