|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Welke landen zijn verantwoordelijk voor de klimaatverandering?
Welke landen zijn verantwoordelijk voor de klimaatverandering?
Wereldleiders, onder wie de Amerikaanse president Barack Obama, houden een klimaattop in New York. De Britse krant The Guardian heeft een interactieve kaart gemaakt over de klimaatverandering. De interactieve kaart toont onder meer wie de grootste vervuilers zijn ter wereld, hoe China's uitstoot exponentieel is gegroeid en welke landen het meest kwetsbaar zijn door de klimaatverandering. In België is de uitstoot van CO2 met 99 miljoen ton 'hoog' geclassificeerd. We zijn ook behoorlijk kwetsbaar voor het stijgende zeewater. Bron: De Standaard, 23/09/14 http://www.standaard.be/cnt/dmf20140923_01283106 Eigen mening: Om de klimaatveranderingen tegen te gaan moeten er zo snel mogelijk maatregelen worden genomen. Zowel in de rijkere landen als in derdewereldlanden moet er actie ondernomen worden. Ik vind dat landen waarbij de uitstoot zelfs nu, nu men zich er overal ter wereld van bewust is dat er iets moet gebeuren aan dit probleem, nog stijgt gestraft moeten worden. De uitstootvermindering moet voor elk land gelden. Ik ben ervan overtuigd dat deze klimaattops essentieel zijn om tot een oplossing te komen, maar met alle mogelijke middelen (o.a. technologische) die er tegenwoordig zijn vind ik het hypocriet dat de vele wereldleiders die op de klimaattop aanwezig moeten zijn met hun eigen privéjet komen aanvliegen, maar wel de nodige commentaar leveren op de eenvoudige burger die één keer per jaar het vliegtuig neemt om op reis te gaan. |
|
|||
|
|||
Ik denk net zoals Shanice dat er op een snelle en efficiënte manier zal moeten ingegrepen worden. We kunnen immers niet langer ontkennen dat ons klimaat aan het veranderen is! Ingrijpen is volgens mij echt wel belangrijk om ook de volgende generaties nog een mooie toekomst te kunnen geven. Het haalt volgens mij ook niet uit als enkel wij in België bewuster gaan nadenken over het milieu. Elk land moet een inspanning voor het klimaat doen. Er moet op wereldvlak iets veranderen.
Daarnaast vinden bedrijven economische belangen vaker belangrijker dan ecologische belangen. De overheid speelt hier natuurlijk een belangrijke rol. Zij moeten bedrijven stimuleren om rekening te houden met het milieu. |