actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 23rd September 2014, 13:17
mitchell.b*ons mitchell.b*ons is offline
Registered User

Wetenschapper wil in één jaar elk geluid op aarde opnemen

dm Global Warming Jarenlang reisde Bryan Pijanowski de wereld rond om elke mogelijke locatie - van de regenwouden in Borneo en Costa Rica tot de Sonorawoestijn en de straten van Chicago - van microfonen te voorzien. Zijn doel: in een jaar tijd élk geluid opnemen dat onze planeet produceert. Pijanowski is soundscape-ecoloog en wil het veranderende klimaat in kaart brengen door naar de Aarde te luisteren.

Pijanowski's gigantische collectie microfonen start binnenkort met het opnemen van vogelgezang, oceanen, dieren, insecten, verkeer en elk ander geluid op aarde - en dat een heel jaar lang. Een ambitieus project, waarmee de ecoloog aan de universiteit van Purdue in de Amerikaanse staat Indiana informatie wil verzamelen over de veranderende staat van het milieu. Als soundscape-ecoloog bestudeert hij hoe omgevingsgeluiden met elkaar in verband staan. Naar de wereld luisteren, kan volgens hem belangrijke gegevens opleveren over de invloed van de klimaatverandering op de natuur.

Bron:De Morgen, Wetenschapper wil in één jaar elk geluid op aarde opnemen, 23 september 2014, J. Casters

http://www.demorgen.be/dm/nl/5378/G...e-opnemen.dhtml

Mening:
Als ik dit artikel las trok ik toch wel een bedenkelijke blik. Volgens mij is het namelijk onmogelijk om ALLE geluiden op aarde waar te nemen, want het aantal geluiden op aarde is gewoon ontelbaar. Daarnaast kan je niet alles horen, want een gezond oor van een mens kan in principe enkel toonhoogtes waarnemen tussen 20 en 20 000 Hz. Kortom, zijn doel om in een jaar tijd élk geluid op aarde op te nemen is naar mijn mening onrealistisch. Zijn onderzoek op zich is daarentegen wel interessant, want de opwarming van de aarde oefent naar mijn mening wel degelijk een sterke invloed uit op de omgevingsgeluiden. Volgens mij zullen dieren immers andere geluiden produceren wanneer de aarde verder blijft opwarmen. Ik ga m.a.w. akkoord met de uitspraak van soundscape-ecoloog Pijanowski dat het klimaat sterk 'de hartslag van het milieu' zou bepalen. De stemming van mensen wordt toch ook grotendeels bepaald door het weer. Ik ben dan ook zéér benieuwd wat de uitslag van dit onderzoek ons zal leren over de invloed van het klimaat op onze omgeving.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:09.