|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Slachtoffer dient klacht in tegen zusters Tamar-tehuis
Slachtoffer dient klacht in tegen zusters Tamar-tehuis
yrella Vanseer uit Maaseik, die gedwongen werd tot adoptie en sterilisatie in het Lommelse tehuis Tamar, heeft nu een klacht ingediend tegen de zusters daar. Dat schrijft Het Belang van Limburg. De klacht is ook gericht tegen een OCMW-medewerker van Genk, die destijds betrokken zou geweest zijn bij de adoptie. De nu 53-jarige Cyrella Vanseer moest in 1981 in het tehuis Tamar haar pasgeboren dochtertje afstaan. Ze werd er ook zonder haar toestemming gesteriliseerd. De vrouw hoopt dat haar klacht ervoor zal zorgen dat de wanpraktijken in het Lommelse tehuis uitgespit worden. In een getuigenis in onze krant vertelde Vanseer haar verhaal. ‘Toen ik (na de bevalling, red.) wakker werd, vroeg ik meteen waar mijn kind was. ‘‘Dat is al weg’’, snauwde de non. Hoezo weg? Ik begreep er niets van. Ik vroeg waar mijn baby naartoe was, wat er gebeurd was. Ze had maar één antwoord: ‘‘Daar heb jij niets meer mee te maken.’ De Belgische bisschoppen stemden eerder deze week al in met een onafhankelijk onderzoek naar de gedwongen adopties in tehuizen zoals het Lommelse Tamar. Om dat onderzoek op te starten, gaat de vzw Mater Matuta, die de slachtoffers van Tamar verbindt, een van de komende weken bij de Kamer een verzoekschrift indienen. bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141003_01301032 mening: Gelukkig bestaat nu de Wet op de patiëntenrechten! Het is nu ondenkbaar dat een kind zomaar wordt weggenomen van de moeder zonder dat hiervoor een sociaal onderzoek wordt uitgevoerd. Een scheiding tussen kind en moeder wordt enkel nog gedaan wanneer, in het geval dat men het niet zou doen, het kind ernstige schade zou oplopen. Hier gelden dan de rechten van het kind. Nu komt naar boven in welke vreselijke tijden zwangere vrouwen soms leefden. De opvang voor eventueel ongewenste zwangerschappen is in deze tijd zeer goed geregeld. Het wordt nog erger als de zwangerschap wel gewenst was. De ongevraagde sterilisatie is gewoon horror!!! |