|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Leerkrachten krijgen opleiding om kindermishandeling te herkennen
Leerkrachten in het lager en middelbaar onderwijs zullen een opleiding krijgen om geweldpleging op kinderen beter en sneller te herkennen. Het aantal meldingen van kindermishandeling groeit immers gestaag aan.
Vorig jaar zijn er bij vertrouwenscentra 7.829 meldingen binnengekomen van kindermishandeling en kindermisbruik. Dat zijn er 21 per dag. Het is het op één na hoogste aantal van de afgelopen vijftien jaar. In negen op de tien gevallen gaat het om een minderjarige. ‘We hebben het dan niet over een corrigerende tik of een scheldpartij’, zegt Erik Van Dooren, voorzitter van de zes vertrouwenscentra in Vlaanderen en Brussel. ‘Er zitten zware gevallen van misbruik en mishandeling bij.’ In Vlaanderen is er een stijging van bijna 5 procent, in Brussel liggen de meldingen zelfs 30 procent hoger dan in 2012. Kind en Gezin verklaart die stijging door de oprichting van het nieuwe meldpunt 1712, waar je alle vormen van geweld kunt aangeven. ‘Dat meldpunt heeft de zaak opnieuw onder de aandacht gebracht. Je ziet dan onmiddellijk een stijging van het aantal meldingen’, zegt woordvoerster Leen Du Bois. Bovendien loopt bij professionele hulpverleners, zoals huisartsen, tandartsen en ziekenhuispersoneel een campagne tegen kindermishandeling, die hen tips geeft om kindermishandeling sneller op te pikken. Dertig procent van de meldingen bij de vertrouwenscentra komt uit de directe omgeving van het kind: een ouder, een oom of tante. Twintig procent komt van de school. Net daarom beginnen de vertrouwenscentra met opleidingen voor leerkrachten. Zo kunnen ze sneller mishandeling of misbruik bij een kind herkennen. Born: De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20140801_01200139 Datum: 01/08/2014 Mening: Ik vind het zeer goed dat er binnenkort opleidingen komen voor leerkrachten om kindermishandeling sneller op te pikken. Het lijkt mij soms zeer moeilijk om te weten of een kind nu daadwerkelijk wordt mishandelt of niet. Daarom zijn deze opleidingen noodzakelijk vind ik. Via deze manier kan men sneller mishandeling opsporen en het kind helpen. Het feit dat kindermishandeling nog steeds stijgt, laat ook blijken dat het vaak nog te onopgemerkt blijft. Dankzij de cursussen die gaan starten komt er hopelijk een daling en kunnen er meer kinderen geholpen worden. Leraren hebben veel contact met de leerlingen en zijn dan ook vaak de juiste persoon om iets op te merken wat niet normaal is. Vermits we toekomstige leerkrachten zijn, lijkt dit artikel me belangrijk om eens door te nemen en ons bewust te maken over dergelijke zaken. |