|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Baby's met drie genetische ouders zijn de toekomst
"Baby's met drie genetische ouders zijn de toekomst"
Kinderen met drie genetische ouders, het is niet meteen een voor de hand liggende gedachte. Het kan echter zeer nuttig zijn, en het zou binnenkort realiteit kunnen worden. Dat blijkt uit een Britse studie. Door genetisch materiaal van een derde 'ouder' te gebruiken, kunnen tal van genetische ziekten uitgeschakeld worden. Daarom pleiten Britse experts nu voor de invoering van de techniek, die momenteel verboden is. De wetenschappers zeggen geen bewijs te hebben gevonden dat de bevruchtingsmethode onveilig is. "Een veelbelovende evolutie", zegt dokter Herman Tournaye (UZ Brussel). "Slecht functionerende mitochondriën, het deel van de cel dat instaat voor de energie, kunnen aandoeningen als gezichtsverlies, hartproblemen, orgaanfalen of epilepsie veroorzaken. Die celdefecten worden van ouders op kind overgedragen", legt hij uit. "Door mitochondrisch DNA-materiaal van een donor bij de kunstmatige bevruchting in de eicel in te brengen, kan die nefaste overdracht doorbroken worden." Slechts 1 procent van het DNA van het kind zou afkomstig zijn van de donor, waardoor er geen invloed is op uiterlijk of intelligentie. Datum: 06/05/2014 Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/992/We...-toekomst.dhtml Mening: Dit artikel trok meteen mijn aandacht. Mijn eerste idee was: dit kan echt niet! Wanneer ik echter het volledige artikel gelezen had, lijkt mij dit wel een goed idee te kunnen zijn. Ik weet nog steeds niet zeker of ik dit ethisch wel echt verantwoord vind, want wie weet wat gaan ze in de toekomst nog meer veranderen aan ons dna moest dit vlot gaan... Misschien wordt de "übermensch" van Hitler dan uiteindelijk toch wel gecreëerd, alleen misschien niet in de vorm die hij voor zich zag. Uiteindelijk spreken we dan van de kunstmatige mens, want dan gaan we zo sterk ingrijpen in de natuur dat er bijna helemaal niets natuurlijks meer is aan onze soort. Zover zijn we nog lang niet, dus probeer ik deze gedachte wat opzij te schuiven en te kijken naar de voordelen die het met zich mee zou brengen. Wanneer dit inderdaad geen invloed heeft op het uiterlijk en dergelijke en er enkel voor zou zorgen dat genetisch bepaalde aandoeningen niet tot uiting kunnen komen, dan lijkt mij dit wel een goed idee. Er is ook geen enkele indicatie dat dit een negatief effect zou hebben op de baby, dus als ik dit puur vanuit een wetenschappelijk standpunt bekijk, dan zie ik niet in waarom we dit niet zouden doen. |