actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 5th May 2014, 18:01
M*xime Laurent M*xime Laurent is offline
Registered User

#DSDISCUSSIE. Moeten kinderen verplicht een fietshelm dragen?

Vandaag om 12:50 door Michiel Snoeck

De helft van de kinderen vindt fietsen onveilig, maar tegelijk draagt een op de twee kinderen nooit een helm, blijkt uit een onderzoek van het BIVV en Ketnet. ‘Daarom moeten we nadenken over helmplicht voor kinderen’, zegt Karin Genoe (BIVV).
De auto is ook bij kinderen het meest gebruikte transportmiddel: 82 procent van de kinderen van 9 tot 12 jaar laat zich voeren. Op de tweede plaats komt de fiets, met 60 procent. 37 procent van de kinderen gaat te voet.

Dat blijkt uit een onderzoek dat het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) en Karrewiet, het jeugdjournaal van Ketnet, lieten uitvoeren. 400 Nederlandstalige kinderen van 9 tot en met 12 jaar werden bevraagd.

Wat opvalt: de helft van de bevraagde kinderen vindt de fiets een onveilig vervoersmiddel. Maar toch nemen ze weinig veiligheidsmaatregelen, want ook nog eens de helft draagt nooit een fietshelm.

‘Die resultaten, in combinatie met de 2.011 letselongevallen van fietsende kinderen (tussen 9 en 12 jaar) die gebeurd zijn tussen 2008 en 2012, stemmen tot nadenken’, zegt Karin Genoe, woordvoerster van het BIVV. ‘Het BIVV wil nadenken over een helmplicht om kinderen te beschermen. Alleen zijn we er nog niet uit tot welke leeftijd. Want door de helmplicht laten tieners en volwassenen de fiets net links liggen.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140505_01092378

Commentaar: Een enorm moeilijke discussie vind ik persoonlijk. Als ik puur rationeel zou nadenken, dan zou ik de fietshelm ook verplichten (zeker bij kinderen). Kinderen zijn kwetsbaarder en kennen de verkeersregels onvoldoende om zomaar in het openbaar verkeer te fietsen. De wet die zegt dat kinderen verplicht een fietshelm moeten dragen, moet er naar mijn mening wel komen. Toen ik jong(er) was, heb ik nooit een helm gedragen. Het is dan ook echt een lelijk hoofddeksel, als ik dat zo mag zeggen. Toch vind ik dat we het (in de eerste plaats voor kinderen) moeten verplichten. Als iedereen een helm (of een fluovestje draagt) dan is het al veel minder belachelijk (zoals het vaak wordt bevonden). Men kan ook een campagne op touw zetten om het hoofddeksel te introduceren bij kinderen. Zo kan men bijvoorbeeld stickers verzamelen om op de helm te kleven waardoor het een rage wordt m.a.g. dat ook iedereen een helm WIL dragen.
Tot slot wil ik nog even melden dat men eigenlijk de wet zou moeten inzetten voor iedereen (ook voor volwassenen). Helaas overtuigd het uiterlijk van de helm er mij nog altijd van om geen helm te dragen.
Met citaat antwoorden
Oud 5th May 2014, 19:36
M*rel.Marissen M*rel.Marissen is offline
Registered User

Ik denk dat het is zoals Maxime zegt: een helm is iets wat je niet zo graag op je hoofd zet omdat het lelijk is. De kinderen die bij ons op school toch een helm droegen, omdat ze moesten van hun ouders omwille van de veiligheid, werden vaak uitgelachen. Zelf heb ik ook nooit een helm gedragen op een gewone fiets, enkel wanneer ik ging mountainbiken vond ik veiligheid belangrijker dan er goed uitzien (omdat mijn vader al een keer overkop gegaan is).

Ik denk dat het niet zo simpel zal zijn om kinderen ervan te overtuigen om een fietshelm te dragen, dus ik denk dat het het beste is om er toch een wet van te maken. Op die manier moeten ze wel. En wanneer iedereen een fietshelm draagt, dan is het ook niet meer vreemd om een helm op te hebben staan.

Zoals Maxime ook al aangaf, ideaal zou zijn moesten ook volwassenen hiertoe verplicht worden. Want heeft een kind dat valt met de fiets meer kans om iets ernstigs op te lopen dan een volwassene? Ik denk net van niet, want de botten en spieren van kinderen zijn vaak nog in veel betere staat dan die van volwassenen. Ook de kinderen zal dit meer motiveren om een helm op te zetten, want als volwassenen het niet moeten, dan willen kinderen ook zo snel mogelijk van die helm vanaf en zullen ze soms misschien stiekem rijden zonder helm. Ik kijk dan naar wanneer ik een aantal jaren geleden ben gaan skiën. De eerste dagen moest ik verplicht een helm dragen, net als alle andere jongeren onder de 16. Ik vond dat niet leuk want ik vond het niet eerlijk dat de volwassenen er geen moesten dragen. In het midden van die week ben ik 16 geworden en vanaf dat moment heb ik mijn helm meteen aan de kant gelegd. Mijn vader probeerde mij nog te overtuigen om hem toch nog te dragen omdat dat veiliger is, maar ik heb toen gezegd dat als hij dat niet moest, ik ook niet.
Volwassenen moeten hun kinderen niet alleen zeggen dat een helm dragen veiliger is, maar er dan zelf ook één dragen. Pas dan zal het kind dit echt geloven en een helm gaan dragen. (voorbeeldje dat in de cursus past bij het geven van kritiek )
Met citaat antwoorden
Oud 5th May 2014, 22:44
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User

Ik vind net zoals Maxime dit een enorm moeilijke discussie. Zoals hij en Merel al eerder aanhaalden, is een helm nu niet bepaald het mooiste hoofddeksel. Ik herinner me nog van mijn middelbare schoolcarrière dat een jongen zeer hard gepest werd wegens zijn fietshelm of 'pispot'. Elke dag kreeg hij dezelfde kwetsende reacties naar zijn hoofd gegooid. Maar wanneer het dragen van een fietshelm verplicht zal worden, zal niemand nog kwetsende opmerkingen kunnen geven. Integendeel, iedereen moet het dragen, met als gevolg dat het ook als iets "normaal" beschouwd zal worden.

Zoals Merel en Maxime al aangaven, zou het ideaalbeeld zijn dat volwassenen hiertoe ook verplicht worden. Voor beide leeftijdscategorieën zijn de risico's toch even groot? Bovendien hebben volwassenen toch een voorbeeldfunctie? Als ouder kan je je kind toch niet verplichten om een helm te dragen als je het zelf niet doet?

Wanneer ik denk aan hoeveel levens het kan redden in het verkeer zou ik meteen toestemmen om de wet in te voeren. Maar het is en blijft een lelijk voorwerp. Wanneer ik bijvoorbeeld naar een fuif ga met de fiets, dan laat ik mijn helm ook liever thuis. Net zoals Maxime overtuigd het uiterlijk van de helm er mij nog steeds niet van om toch een helm te gaan dragen.
Met citaat antwoorden
Oud 15th May 2014, 14:39
V*lerie.Megyeri V*lerie.Megyeri is offline
Registered User

Ik vind dat een fietshelm verplicht moet worden. Mijn broer is zelf een keer over de kop gegaan met zijn fiets. Hij had toen gelukkig een helm op die wel in twee was gebroken door zijn val. Stel je maar eens voor dat hij geen helm op had. Hoe had zijn hoofd er dan uitgezien?

Feit blijft dat een fietshelm 'niet cool' is. Jongeren willen misschien wel een helm dragen maar zijn bang om dan uitgelachen te worden. Wat hieraan gedaan kan worden, weet ik zelf niet. Ik denk dat er doorheen de jaren al heel wat pogingen ondernomen zijn om een fietshelm cool te maken maar het lijkt niet aan te slaan bij de jeugd. Een verplichting ervan, voor zowel jongeren als volwassenen, zie ik als enige mogelijkheid. Boetes uitdelen aan diegene die geen helm dragen, is misschien een harde les maar toch een goede oplossing. Wanneer je een hersenschudding hebt vermeden tijdens een val met de fiets, zal je die fietshelm heel dankbaar zijn.
Met citaat antwoorden
Oud 15th May 2014, 15:04
jente.peeters jente.peeters is offline
Registered User

Je zou een fietshelm verplicht moeten dragen. Ik weet dat dit er niet uitziet en dat er kinderen zijn die zich hiervoor schamen. Maar als je een ongeluk hebt met je fiets en je valt op je hoofd zonder helm op is de schade waarschijnlijk veel groter dan als je wel een fietshelm zou dragen. Zeker jonge kinderen zouden een helm moeten dragen. Hun hoofd is in vergelijking met oudere of volwassenen nog niet echt stevig. Hun hoofd is nog aan het ontwikkelen. Om er voor te zorgen dat kinderen een helm willen dragen zou je het patroon op de helm leuker kunnen maken of dat kinderen dit zelf kunnen ontwerpen. Als je hierin zou meespelen op hun leefwereld denk ik wel dat er meer kinderen dit zouden dragen.
Met citaat antwoorden
Oud 15th May 2014, 17:46
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User

Als kind heb ik nooit graag een fietshelm gedragen. Ik vond het lelijk en ik vond dat ik het helemaal niet nodig had. Ik kan dus goed begrijpen dat kinderen dit niet graag opzetten. Wanneer we met onze school gingen fietsen, werd de helm ook niet verplicht. Bij mij op school zijn er nooit leerlingen gepest, omdat ze een helm droegen, maar ik denk wel dat sommige leerlingen hier wel een kans zien om iemand uit te lachen. Dit kan enkel vermeden worden als de helm verplicht wordt. De fluovestjes zijn al verplicht in enkele lagere en middelbare scholen. Ik vind dit een zeer goed initiatief. Niemand wordt uitgelachen, want iedereen moet dit aandoen. Hopelijk zal de fietshelm in de toekomst ook verplicht worden.
Met citaat antwoorden
Oud 15th May 2014, 18:15
a*melie.van.den.broeck a*melie.van.den.broeck is offline
Registered User

Ik denk dat we al veel kunnen doen als we de kinderen allemaal al een fluohesje aankrijgen. Pas sinds ik ben begonnen met autorijden heb ik door hoe belangrijk zo een vestje kan zijn. Een fietshelm verplichten vind ik niet meteen slecht, maar voor mij mag dit dan ook bij de volwassenen verplicht worden. Als dit een algemene regel wordt, denk ik dat kinderen er ook veel sneller een zullen opzetten en op die manier kunnen het aantal doden bij een ongeval misschien wel dalen.

- Tryon Edwards
Met citaat antwoorden
Oud 15th May 2014, 19:05
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User

Ik vind het niet echt noodzakelijk om een fietshelm in te lassen voor kinderen. Ze doen deze uiteraard niet graag op, wat logisch is. Uiteraard is veiligheid veel belangrijker, maar toch denk ik dat een helm niet echt een geweldige bijdrage levert. Zoals al is aangehaald kan men beter een fluovestje aandoen om harder op te vallen. Een helm zal pas van toepassing zijn als je werkelijk met je fiets zou vallen en op jouw hoofd belandt. Ik denk niet dat er zoveel kinderen tussen 9 en 12 jaar worden 'dood gereden', en dat een helm dit dan zou kunnen voorkomen. Men kan beter iets doen aan het aantal ongevallen i.p.v. de schade van de ongevallen te beperken.
Oud 16th May 2014, 01:16
l*rs.mijnendonckx l*rs.mijnendonckx is offline
Registered User

Een fietshelm verplichten is misschien wat te hoog gegrepen. Maar zeker wel aan te raden. Pas wanneer je zelf eens iets meemaakt weet je dat een fietshelm wel degelijk veel schade voorkomt. Maar in plaats van een fietshelm te verplichten zou men deze beter promoten. Zoals bijvoorbeeld de clipjes van Zeppe en Zikki op de televisie die kinderen bijvoorbeeld aansporen om een fluohesje te dragen.

Zoals hieronder al enkele keren is vermeld, dragen kinderen niet graag een fietshelm omdat deze je niet altijd goed staat. Dit lijkt me om te beginnen al een vrij eenvoudig probleem op aan te pakken. Krik het imago van de fietshelm op en er zullen gegarandeerd meer kinderen een fietshelm dragen.

Er zijn dus veel manieren om kinderen een fietshelm te laten dragen. Verplichten lijkt me daarom niet echt nodig.
Met citaat antwoorden
Oud 16th May 2014, 08:46
A*vid.Van.der.haegen A*vid.Van.der.haegen is offline
Registered User

Een fluohesje voor de zichtbaarheid en een fietshelm voor de veiligheid, het is niet cool maar voorkomt ongelukken.
Naar mijn mening moet dit niet alleen voor kinderen. Ook volwassenen zouden daarin het voorbeeld moeten geven.
Dan nog niet gesproken van enig verkeersreglement dat moet gekend zijn.
Mits sensibilisering en enige design kunnen de nodige attributen zorgen voor meer veiligheid in het verkeer en dat is het doel.
Met citaat antwoorden
Oud 16th May 2014, 10:12
S*lke.Sas S*lke.Sas is offline
Registered User

Ik wou vroeger ook nooit een fietshelm dragen omdat ik het oerlelijk vond. Ook heb ik echt meegemaakt dat een vriendin van mij niet meer met 'het groepje' mocht meerijden omdat sommigen het belachelijk vonden dat ze een fietshelm droeg. Een fietshelm is nu eenmaal niet 'cool' (of welk woord men daar ook voor gebruikt vandaag de dag) en laat 'cool zijn' nu net iets zijn waar jongeren ontzettend veel mee bezig zijn.

Ik denk dat het verplichten van een fietshelm een averechts effect kan hebben. Om te beginnen moeten de volwassenen al het goede voorbeeld tonen. Misschien kan men ook een promotiecampagne doen waarbij er iets of wat hippe fietshelmen gratis worden uitgedeeld aan de jongeren die het zelf willen. Ook denk ik dat het nuttig is de iets oudere leerlingen voldoende te sensibiliseren. Als de oudere leerlingen uit zichzelf een fietshelm beginnen dragen is er een grotere kans dat jongere leerlingen dit gedrag overnemen.
Met citaat antwoorden
Oud 16th May 2014, 12:02
Simon.Boddaert Simon.Boddaert is offline
Registered User

Ik denk niet dat er iets als hippe fietshelmen bestaat. Als we zuiver naar de verkeersongevallen kijken merken we dat dat aantal aanzienlijk naar beneden kan worden gehaald door slechts twee simpele attributen. Een fietshelm en een fluohesje. dit zorgt voor verbetering in zowel zichtbaarheid. Alleen zichtbaarheid is niet genoeg, men kan nog altijd een ongeluk voorhebben. De kans hierop is alleen drastisch vermindert. Vandaar de fietshelm.

Verplicht zowel kinderen als volwassenen om deze regel na te leven. Als iedereen het verplicht moet doen zal er weinig tot geen protest zijn bij het naleven van deze regel. Anderzijds moet dit wel gepaard gaan met een zeker hoeveelheid "screentime". Zonder de nodige media-aandacht zal dit snel naar het zelfde hoekje als het verplichte fietslicht verdwijnen. Is een voor- en achterlicht verplicht? Jazeker, het moet zelfs een zichtbaarheid van minstens 100 meter hebben! Net zoals de witte reflectoren, de reflectoren op de pedalen, ten allen tijde het stuur vast houden (dus niet zonder handen rijden).
Wie is er nog op de hoogte van deze zaken? Ik betwijfel ten zeerste dat jongeren hiervan op de hoogte zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:07.