|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Nauwelijks files sinds tolvrije Liefkenshoektunnel: Oplossing Antwerps mobiliteitspro
Nauwelijks files sinds tolvrije Liefkenshoektunnel: Oplossing Antwerps mobiliteitsprobleem?
13/05/2014 om 13:58 - Bijgewerkt om 13:58 Automobilisten kunnen sinds 3 mei de Antwerpse Liefkenhoektunnel doorkruisen zonder tol te betalen. Opvallend het verkeer loopt vlot en er zijn amper files op de E34 en de E313. Een tolvrije tunnel als oplossing voor het Antwerpse fileprobleem? 'Het is nog veel te vroeg om daar uitspraken over te doen', reageert Hajo Beekcman van het Vlaams Verkeersinstituut. De Antwerpse Liefkenshoektunnel is sinds zeven dagen tolvrij tijdens de ochtend- en avondspits. Die maatregel werd genomen om de verkeershinder, ontstaan door de werkzaamheden op de E34/N49, te beperken. Opvallend: sinds de maatregel van kracht ging, loopt het verkeer rond Antwerpen erg vlot en zijn er amper files op de E34, de E313 en de ring richting Gent. Een tolvrije tunnel als oplossing voor het Antwerpse fileprobleem? "Het is nog veel te vroeg om uitspraken te doen over de gevolgen van een tijdelijke tolvrije Liefkenshoektunnel", reageert Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeersinstituut. "Het klopt dat we de afgelopen dagen een opvallend rustige ochtendspits zagen rond Antwerpen, maar na slechts zeven dagen kunnen we nog niet spreken van een causaal verband." Volgens Beeckman was het tijdelijk tolvrij maken van de tunnel, niet de enige maatregel die werd ingevoerd om het verkeer vlot te laten verlopen tijdens de werkzaamheden. "Verschillende factoren moeten in kaart worden gebracht. Zo is de doorstroming op wegen waar gewerkt wordt, verbeterd onder meer door aanpassingen van de rijstroken. En ook de kijkschermen rond de werken blijken efficiënt. Deze verhinderen dat nieuwsgierigen trager gaan rijden wat file in de hand werkt." Experiment De Liefkenshoektunnel situeert zich ten noorden van Antwerpen en maakt deel uit van de Antwerpse ring. De tunnel ligt tussen het knooppunt Beveren en de Antwerpse Haven. Voor de financiering van de bouw van deze tunnel werd privékapitaal gebruikt. Daarom moeten bestuurders tol betalen, indien ze de tunnel willen gebruiken. Maar tot en met 20 juni geldt dat dus niet tijdens de spitsuren (tussen 7 en 9 uur 's ochtends en tussen 16 en 18 uur 's avonds). Bij het begin van de werkzaamheden liet de Vlaamse regering weten dat een tolvrije Liefkenshoektunnel geldt als een experiment. "Zo wordt duidelijk wat de effectieve impact van de maatregel is op het gedrag van de weggebruiker en op het verkeer aan de Kennedytunnel", klonk het. "Pas na een langere meetperiode kunnen conclusies worden getrokken", verduidelijkt Beeckman. "Er moet niet alleen rekening worden gehouden met file op één plek, ook de rest van de wegen moet bestudeerd worden. Bovendien zijn factoren als type dag en het weer bepalend." De maatregel loopt nog tot 20 juni. "Dus waarschijnlijk komt er pas na de zomer een rapport dat de netto-effecten weergeeft. Uit dat rapport zal de volgende Vlaamse regering haar conclusies moeten trekken", aldus Beeckman. Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/n...mal-143049.html Eigen mening:Persoonlijk vind ik het een goede maatregel om de Liefkenshoektunnel tolvrij te maken omdat er werkzaamheden zijn. Er zal hierdoor minder file zijn. Opmerkelijk is wel dat het verkeer rond Antwerpen plots veel vlotter gaat dan voordien. Het is normaal dat men nu nog geen echte uitspraken kan geven over deze maatregel. Als er in de loop van de tijd minder files zijn en het verkeer vlotter verloopt doordat men de tunnel tolvrij maakt, vind ik wel dat men deze maatregel voorgoed moet doorvoeren. |
#2
|
|||
|
|||
Ik vind dat ze deze tunnel tolvrij moeten maken. Ook na de werkzaamheden. Je merkt nu dat dit ervoor zorgt dat er minder file is op de baan. Na de werkzaamheden zouden we deze maatregel even moeten uittesten en als je merkt dat dit echt helpt zou ik deze tunnel zeker tolvrij maken. Dat je in deze tunnel wel moet betalen vind ik persoonlijk ook raar. Dit is volgens mij de enige tunnel in België waar je tol moet betalen. Dat ze het geld hiervan gebruiken voor de werkzaamheden vind ik persoonlijk dan weer wel een goed idee.
|
#3
|
|||
|
|||
Ik ben ook wel een voorstander van tolvrije wegen. Dit zal iedereen wel verkiezen boven betalen. We mogen wel niet vergeten dat er een privékapitaal gebruikt is om de tunnel te bouwen. Dit geld komt niet vanzelf terug en moet 'terugverdiend' worden. De tunnel daarom betalend maken, is en blijft een goede optie. wij als gewone burger kunnen niet voor alles opdraaien en alles blijven betalen. Diegene die de tunnel gebruikt, moet ze maar betalen/afbetalen. Het is positief, dat de tolvrije tunnel voordelen opwekt. Dit kan niet anders, maar we moeten natuurlijk nog niet meteen conclusies trekken. Een onderzoek moet je langer dan zeven dagen bekijken en alles vergelijken. Indien men alles vergeleken heeft en alles deftig bekeken heeft kan het een mogelijke optie worden. Als de tolvrije tunnel niet veel voordelen op de wegen biedt, dan zou ik de tunnel betalend laten. Goede manier om alles af te betalen en als het geen effect heeft op de wegen, dan is dit de beste oplossing. Als het wel een voordeel is (tolvrij), dan moeten we het doortrekken voor altijd. Ik ben wel een voorstaander om de voor- en de nadelen deftig te bekijken i.p.v. meteen conclusies te trekken.
__________________
Life is Just a Game |