|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Geen Visa of MasterCard meer voor Russische banken
Geen Visa of MasterCard meer voor Russische banken
Rusland begint de gevolgen van de economische sancties te voelen. Visa Inc en MasterCard Inc, de bedrijven achter de bekende kredietkaarten, hebben alle diensten opgeschort voor de Rossyia Bank en SMP Bank. Ondertussen heeft onder andere Fitch de rating van Rusland verlaagd, en de plaatselijke beurzen staat in het rood. Gisteren namen de Verenigde Staten een aantal nieuwe sancties tegen Rusland voor de annexatie van de Krim. Als onderdeel daarvan werden de Rossyia Bank, die nauwe banden zou hebben met het Kremlin, en de SMP Bank, op een lijst geplaatst van instellingen en personen waarmee de Amerikanen geen of beperkt handel drijven. Eerder raakte al bekend dat de banken daardoor geen dollars meer zouden krijgen. Nu blijkt dat de klanten van de Rossyia Bank en de SMP Bank ook geen gebruik meer kunnen maken van de diensten van Visa en MasterCard. De bedrijven schortten, zonder waarschuwing, al hun diensten op. ‘De directie van Rossiya Bank begrijpt dat de klanten moeilijkheden ondervinden van de huidige situatie’, verklaarde de bank in een reactie op de problemen met de kredietkaarten. ‘We zullen er alles aan doen om die problemen op te lossen.’ Rating verlaagd, beurzen maken verlies De sancties van de VS hebben ook een aantal ratingagentschappen ertoe aangezet de rating van Rusland te verlagen. Zo verlaagde het Amerikaanse bureau Fitch de outlook van de Russische BBB-rating van 'stabiel' naar 'negatief'. Ook de Russische beurzen reageren. De twee belangrijkste Russische indexen daalden met 2,7 (MICEX) en 3,5 (RTS) procent. Ook EU neemt extra sancties De Europese regeringsleiders beslisten gisteren om nog geen economische sancties te treffen tegen Rusland in het kader van de crisis op de Krim. Ze hebben wel twaalf extra namen toegevoegd aan de lijst met personen van wie de tegoeden bevroren worden en die een inreisverbod krijgen. Later vandaag wordt bekendgemaakt om wie het juist gaat. Bron: Verschueren, R. (2014, 03 21). Geen Visa of MasterCard meer voor Russische banken. De Standaard. Eigen mening: Ik vind het goed dat er een aantal strenge maatregelen worden genomen om te laten voelen aan Rusland dat we het menen. Het kan niet zomaar dat Rusland zijn eigen gangen gaat. Ik denk dat ze beter al vroeger strengere maatregelen hadden moeten nemen. Ik vind het wel spijtig dat ze deze problemen/ maatregelen doorschuiven naar de gewone mensen terwijl in mijn ogen de grootste schuld ligt bij de politieke machthebbers van Rusland. Ik hoop dat de problemen in Rusland snel worden opgelost zodat de problemen niet gaan verder gaan escaleren. Laatst aangepast door L*en van Overveld : 21st March 2014 om 13:38. |