![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Amnesty International voert actie voor betere mensenrechten in VS
Amnesty International voert actie voor betere mensenrechten in VS
Enkele activisten van de mensenrechtenorganisatie Amnesty International, gekleed in oranje gevangenispakken, voeren dinsdagmiddag actie op het Schumanplein in Brussel naar aanleiding van de komst van de Amerikaanse president Barack Obama. Met de slogan “Yes, you can!” eisen ze maatregelen op het vlak van mensenrechten. “De VS dragen mensenrechten hoog in het vaandel, maar in de praktijk loopt het op verschillende vlakken mis”, aldus de actievoerders. Amnesty International eist bijvoorbeeld dat de Amerikaanse president transparant is over het gebruik van drones bij terrorismebestrijding. “In Pakistan vielen onschuldige doden als gevolg van droneaanvallen, maar tot nog toe werd niemand ter verantwoording geroepen voor het onwettig doden met drones”, aldus de actievoerders. De mensenrechtenorganisatie vraagt voorts dat de doodstraf op federaal niveau wordt afgestraft en dat het detentiecentrum van Guantanamo Bay gesloten wordt. “In het begin van zijn eerste ambtstermijn beloofde Obama het gevangenenkamp te sluiten”, luidt het. “Maar nu, vijf jaar later, is er van die belofte nog niets terechtgekomen en zitten er nog steeds 150 mensen opgesloten.” Amnesty roept burgers op om een brief te schrijven naar de president en hem te vragen het detentiecentrum te sluiten en de gevangenen vrij te laten of een eerlijk proces te geven. Obama komt dinsdagavond aan in België. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140325_01040092, 25 maart 2014 Eigen mening: Dit vind ik zeker geen slechte actie. Ik vind dat er in de wereld nog veel gedaan kan worden voor de mensenrechten. En wie anders dan Obama is zo invloedrijk om er iets aan te kunnen doen? Ik denk dat hij heel veel zou kunnen doen. De kans is groot dat een groot deel van de rest van de wereld dan ook mee zou doen. Zo is inderdaad het sluiten van Guantanamo Bay waarschijnlijk al wel een hele stap. Ik vind de acties van Amnesty International altijd wel goede acties. Zij proberen veel te doen voor de mensen en zij komen op voor de rechten. Vroeger in het secundair deden wij ook mee met de Schrijf-ze-vrijdag. Het had altijd veel succes op school. Ook kregen we dan lessen over het onderwerp van dat jaar. Heel aangrijpend vond ik dat. Daardoor heb ik meer respect gekregen voor Amnesty International en ik vind dat wat zij doen zeker moet blijven voortgaan. Laatst aangepast door N*ortje.VandenAckerveken : 25th March 2014 om 16:45. |