actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 5th March 2014, 16:52
R*bin.Claesen R*bin.Claesen is offline
Registered User

Ook in België veel geweld tegen vrouwen

Een derde van de vrouwen in Europa is slachtoffer van geweld, al dan niet seksueel. Dat is in België niet minder. Qua geweld in de laatste 12 maanden staat ons land zelfs bovenaan de tabellen.
Een derde van de 42.000 ondervraagde Europese vrouwen tussen 18 en 74 krijgt te maken met geweld. De helft werd zelfs seksueel lastiggevallen. Ook Belgische vrouwen ontsnappen niet aan dat alles. Bovendien zijn er ook nieuwe alarmerende vaststellingen.

33% van de Europese vrouwen is slachtoffer van lichamelijk en/of seksueel geweld, ongeacht wie de dader is. In België zijn dat iets meer vrouwen: 36%
Vanaf de leeftijd van 15 jaar is 24% van de Belgische vrouwen slachtoffer van partnergeweld - lichamelijk en/of seksueel geweld binnen een koppel. In Europa is dat 22%

Gemiddeld geeft in Europa 20% van de vrouwen tussen 18 en 29 jaar aan slachtoffer te zijn van stalking. Voor België ligt dat cijfer iets hoger: 27%, zoals ook in landen als Denemarken, Finland, Nederland. Het cijfer komt overeen met de bevindingen van een recent onderzoek bij studenten, waar 25 % van de vrouwelijke studenten aangaf slachtoffer te zijn van stalking.
Maar liefst 60% van de Belgische vrouwen zegt sinds de leeftijd van 15 jaar slachtoffer te zijn geweest van seksuele intimidatie - 55% in Europa - en 30% maakte dat in de laatste 12 maanden nog mee - 21% in Europa.
Volgens een perstekst van Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen komen de Europese bevindingen overeen met het ‘Dark Number’ onderzoek van het instituut, waarbij in 2010 een soortgelijk onderzoek werd gevoerd naar psychologisch, fysiek en seksueel geweld op grond van geslacht.

43% van de vrouwen in Europa is ooit het slachtoffer geweest van psychologisch partnergeweld. Ook in het Belgische ‘Dark Number’-onderzoek was er een tendens van hoge cijfers: 11, 9% van de vrouwen gaven aan slachtoffer te zijn van psychologisch geweld gedurende de laatste 12 maanden.
Volgens het Belgische onderzoek is 5% van de vrouwen het slachtoffer van ernstig geweld in de laatste 12 maanden. In het Europese onderzoek was dat gestegen naar 6%. In Europa is dat 4%.
14% van de vrouwen in België is ten slotte slachtoffer van seksueel geweld voor de leeftijd van 15 jaar. In Europa is dat 8,9% en volgens het ‘Dark Number’-onderzoek was dat nog maar 8,9%.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140305_01010274

mening:

Als je het mij vraagt, zijn dit redelijk verontrustende cijfergegevens. We hebben allemaal het idee dat 'de wereld' onveiliger wordt en dat wordt door de nieuwsberichten vaak ook bevestigd. Natuurlijk blijven vooral de slechte dingen ons bij en overschaduwen deze de mooie aspecten van onze samenleving.

Ik vind de opsomming die hierboven gemaakt wordt van misdrijven (seksueel geweld, stalking, mishandeling,...) die gepleegd werden, alarmerend. Het verbaast me enorm dat België op sommige deelaspecten, sinds de laatste twaalf maanden, hoger scoort dan het gemiddelde Europese land. Ik vraag mij af hoe het komt dat het percentage van (seksueel) geweld gestegen is (en al dan niet blijft stijgen)?

Ik heb dit artikel bij mensenrechten geplaatst, omdat veiligheid een recht is. Niemand verdient het om in een situatie te leven waarin hij of zij pijn lijdt, angst heeft of onrecht wordt aangedaan. Ik denk dat we kunnen zeggen dat België een grote evolutie heeft doorgemaakt en dat we (tegenover sommige andere landen) goed geciviliseerd zijn. Dit maakt het nog moeilijker om te geloven en te aanvaarden dat sommige mensen hun lusten niet onder controle kunnen houden en de behoefte hebben om te handelen als beesten.

Artikels als deze zijn voor mij altijd een groot vraagteken. Ik kan mezelf niet inbeelden waarom mensen elkaar zoveel leed willen aandoen. Zal er aan praktijken als deze ooit een einde komen? Om nog maar te zwijgen over oplossingen? Zoja, dewelke?

Laatst aangepast door R*bin.Claesen : 5th March 2014 om 16:57.
Met citaat antwoorden
Oud 6th March 2014, 18:01
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User

Ik vind deze cijfers nogal shokerend en zeker ook verontrustend. Het zijn zeker cijfers die we niet naast ons neer mogen leggen. We zouden hier iets aan moeten doen, al zal dat niet gemakkelijk zijn. Het zal heel moeilijk zijn om deze cijfers naar beneden te halen.
Ik denk dat mensen zich er ook wel van bewust moeten zijn dat er zoveel gebeurt in onze samenleving. Ik vind dat de samenleving ook effectief gevaarlijker overkomt dan een paar jaar geleden. Ik voel me persoonlijk ook niet overal op mijn gemak en heb soms ook wel wat schrik. Ik vind het heel erg dat het zo gaat met de samenleving. Ik hoop dat er nog verbetering in komt, want iedereen zou zich toch veilig moeten kunnen voelen. Geweld is nergens voor nodig. En zeker niet als het om zinloos geweld gaat. Hier moet verandering in komen!
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:06.