|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Online petitie tegen rekeningrijden telt al meer dan 50.000 handtekeningen
Een online petitie die vrijdagochtend werd gelanceerd tegen het project van rekeningrijden telde zondagochtend al meer dan 50.000 ondertekenaars. 'Het is ontoelaatbaar dat we verplicht worden om te betalen om ons te verplaatsen naar het werk of familie of vrienden te bezoeken', zegt Jean-Michel Libotte, auteur van deze petitie.
'Het proefproject start op 17 februari en zal twee maanden duren. We hebben dus dit kleine bestek om te reageren. Daarom vraag ik om deze petitie te ondertekenen in een poging deze taks af te wenden', aldus de initiatiefnemer. Tussen 500 en 1.000 euro Jean-Michel Libotte raamt dat automobilisten, afhankelijk van de af te leggen afstanden door deze heffing tussen 500 en 1.000 euro zullen kunnen betalen. Het Waals, Brussels en het Vlaams Gewest hebben een akkoord bereikt over de tarieven in het proefproject rond de kilometerheffing voor personenwagens. Dat is een autobelasting waarbij een bedrag per kilometer wordt aangerekend, afhankelijk van de piek- en daluren en het type weg dat u gebruikt. Duurder tijdens spits Het proefproject loopt vanaf 17 februari in de GEN-zone in en rond Brussel. Tijdens de spits bedraagt de heffing 9 eurocent per kilometer in de stedelijke gebieden, 5 eurocent per kilometer op autosnelwegen en 6,5 eurocent op andere wegen. Over een algemene invoering van een kilometerheffing voor personenwagens is echter nog niks beslist. Commentaar: Persoonlijk ben ik geen fan van het rekening rijden. Zelf rij ik niet vaak met de auto, het grootste deel van mijn verplaatsingen doe ik met de fiets. Toch denk ik niet dat dit de manier is om ervoor te zorgen dat er minder auto's op de baan komen. Waarom ben ik tegen rekeningrijden? Het gaat volgens mij geen inpakt hebben. Het enigste voordeel is dat de overheid meer geld binnenkrijgt. Mensen gaan hun rijgedrag niet aanpassen, het openbaar vervoer is niet voldoende uitgewerkt om iedereen te krijgen waar hij/zij wil zijn. Mijn vriend woont bijvoorbeeld 30 km van mij vandaag, daar met het openbaar vervoer raken, duurt ongeveer anderhalf uur. Het rekeningrijden zou er bovendien voor zorgen dat de prijzen van allerlei producten zouden stijgen. Er zullen namelijk meer transportkosten betaald moeten worden. Bron: De Standaard, 9 februari 2014, (http://www.standaard.be/cnt/dmf20140208_00970511) |
#2
|
|||
|
|||
Meer openbaar vervoer.
Ik ben ook geen voorstander van dit idee. Als ze dit echt willen doen slagen en minder auto's op de baan willen krijgen dan zullen er nog drastische veranderingen moeten gebeuren bij het openbaar vervoer. Deze zijn er op deze moment niet op voorzien om meer pendelaars te vervoeren. Het openbaar vervoer rijdt naar mijn mening ook niet op voldoende plaatsen. Ik gebruik zelf het openbaar vervoer en vind het soms schandalig hoelang ik over een bepaalde afstand doe. Langs de andere kant is het vermeerderen van het openbaar vervoer dan ook weer niet goed want dit blijft slecht voor het milieu en bussen zorgen ook voor files. Ik zou het laten zoals het nu is. De mensen die hun traject met het openbaar vervoer kunnen doen, doen dit ook al.
|