|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Groene biomassa doet klimaat vaak meer kwaad dan goed
Biomassa is niet zo groen als doorgaans wordt aangenomen. Door de almaar stijgende vraag naar houtpellets ontstaat immers een pervers effect: niet alleen houtafval maar ook gezonde bomen worden in Noord-Amerika tot pellets vermalen om in onze stroomcentrales te dienen als brandstof voor 'groene energie'.
Welke groene energiebron is het belangrijkst voor Vlaanderen? Zonnepanelen misschien, of wind? Het antwoord is geen van beide. Biomassa is veruit de grootste hernieuwbare energiebron in onze regio. Liefst 44 procent van onze groene stroom wordt opgewekt in biomassacentrales. Lucratieve business Door de stijgende vraag naar pellets in Europa kan het aanbod echter nauwelijks nog volgen. Overzees is daardoor een lucratieve business ontstaan. Leveranciers duiden steeds meer hout aan als 'overschot' of 'ziek'. Er zijn gevallen gedocumenteerd door Greenpeace en de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen in Canada waar gezond bos tegen de grond gaat om als stroom te eindigen in onze centrales. In plaats van overschotjes worden er hardhouten boomstammen tot pellets versnipperd. De redenering achter biomassa gaat op die manier in rook op. Bovendien worden pellets over steeds langere afstand verscheept. Bij een lading uit Canada wordt tijdens de reis naar Europa tonnen diesel verstookt door het schip. Duurzaamheidscriteria Naast een resem milieubewegingen stelt ook het Europees Milieuagentschap zich vragen bij deze praktijken. Biomassa lijkt op deze manier immers meer kwaad dan goed te doen voor het klimaat. De Europese Commissie probeert nu helderheid te scheppen door een aantal duurzaamheidscriteria op te leggen. De kritiek op biomassa komt ongelegen voor de Vlaamse regering, want die is van biomassa afhankelijk om haar klimaatdoelen te halen. Ook voor energiebedrijven als E.ON en Electrabel is dit lastig, want zij zien hout als de (gesubsidieerde) energiebron van de toekomst. Het voorbije decennium kregen biomassacentrales voor meer dan een miljard euro aan groene subsidies. Energiebedrijven experimenteren intussen met mogelijke vervangers voor houtpellets, zoals rietstengels en sinaasappelschillen. Bron: De Morgen Jeroen Van Horenbeek − 27/12/13, 07u26 Mijn mening: De belangrijkste groene energie voor Vlaanderen: biomassacentrales. Maar dan blijken die toch niet zo groen te zijn als iedereen beweert, omdat er ook gezonde bomen voor gebruikt worden omdat de vraag gewoon te groot is. Ik vraag me af hoe het zo ver is kunnen komen, ze hadden toch wel kunnen voorzien dat enkel houtafval niet genoeg zou zijn als het een succes werd? Gelukkig wordt Europa nu wakker geschud en kunnen ze iets aan het probleem doen. Ik hoop dat hun nieuwe maatregelen er voor gaan zorgen dat biomassacentrales echt terug groene energie wordt. |