![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
1,5 miljoen dossiers van zwartrijders bij deurwaarders
De NMBS heeft in twee jaar tijd al 1,5 miljoen gevallen van zwartrijden *overgemaakt aan deurwaarders. Dat zegt parlementslid Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld), die cijfers kreeg van minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS). Inmiddels lopen al *afbetalingsplannen voor 9,3 miljoen euro.
De Spoorwegen liepen de voorbije jaren meer dan 100 miljoen euro mis omdat *onverbeterlijke zwartrijders eens goed lachten met de smeekbeden van de NMBS. De fraudeurs gooiden de aanmaningen meestal recht in de vuilnisbak. In november 2011 nam de NMBS een deurwaarderskantoor onder de arm. Dat heeft inmiddels 141.297 hardleerse zwartrijders geïdentificeerd, die alles samen 1,5 miljoen keer 'gratis' met de trein reden. Elke overtreder werd dus gemiddeld elf keer betrapt sinds 2005. "Via aanmaningen en rechtszaken is intussen een goeie 6,5 miljoen euro *ontvangen", aldus Sabien Lahaye-Battheu. "Dat is eigenlijk bijzonder gering. Heel wat zwartrijders zijn bovendien weinig sol*vabel. De deurwaarder kan op niets beslag leggen."Het liberale parlementslid pleit daarom voor meer slagvaardigheid. Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...rwaarders.dhtml Verantwoording: Zo zie je dus maar weer met welk type problemen een crisis ook te kampen heeft en nog belangrijker waar ze eigenlijk mede door ontstaat. Langs de andere kant is het niet zo vreemd dat mensen ertegenop kijken om met de trein te reizen. Mijn vader neemt regelmatig de trein en heeft zich hiervoor een abonnement aangeschaft. Dit koste 2232€ voor 1 jaar. Ik kan begrijpen dat dit voor vele mensen een hele smak geld is om zomaar in één keer neer te tellen. Natuurlijk zijn er ook zeer veel mensen die gewoon de regels aan hun laars lappen en het wel kunnen betalen maar gewoon niet willen betalen. Deze personen kunnen naar mijn mening niet genoeg gestraft worden. Een economie draait op het verdienen van geld maar ook op het spenderen hiervan. En zeker zo een groot bedrag kan toch wel een invloed hierop hebben. |
#2
|
|||
|
|||
1,5 miljoen dossiers van zwartrijders bij deurwaarders
De cijfers die in dit artikel vermeld staan, zijn echt absurd hoog. Ik ben ervan overtuigd dat het aantal zwartrijders bij De Lijn gelijkaardige proporties aanneemt. Het besluit dat ik hieruit kan trekken is dat er veel te weinig controles plaatsvinden. Wanneer werknemers meer controles zouden uitvoeren voor het opstappen of wanneer er een meer zelfgestuurd alternatief (denk maar aan automatische poortjes) zou komen, zouden passagiers geen kans tot zwartrijden krijgen. Dit vraagt misschien enige vorm van investering, maar wanneer dit systeem werkt, zal de NMBS dit geld vast en zeker terug verdienen. Passagiers weten nu simpelweg dat ze ermee weg kunnen komen, en dit werkt zwartrijden in de hand.
|