|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Stiptere treinen, langere reistijden
Stiptere treinen, langere reistijden
De stiptheid van de treinen zal erop vooruitgaan, al zullen de reistijden gemiddeld een beetje toenemen. Dat heeft de nieuwe NMBS-topman Jo Cornu gezegd in de Kamercommissie Infrastructuur, waar hij het nieuwe vervoersplan van de NMBS uit de doeken deed. In het vervoersplan wordt beter rekening gehouden met de aansluiting tussen de treinen en wordt het rijschema beter afgestemd op de realiteit. Klokvast Het was de eerste keer sinds zijn benoeming dat Cornu zijn opwachting maakte in de Kamer. Hij mocht meteen het nieuwe vervoersplan, dat eind volgend jaar van kracht wordt, komen toelichten en maakte meteen ook van de gelegenheid gebruik om het gevoelige thema van de stiptheid aan te snijden. ‘We willen absoluut terug naar de klokvastheid’, klonk het. Het nieuwe plan zal gelden voor drie jaar. Ter herinnering: het vorige vervoersplan dateert al van 1998. Cornu verwacht dat de stiptheid zal verbeteren omdat er in het schema rekening wordt gehouden met de veiligheidsingrepen op de sporen, de extra haltes en met de werken door Infrabel op de lijnen. Ten opzichte van 1998 is het aantal reizigers met 70 procent toegenomen. De komende jaren verwacht Cornu een groei van 2,05 procent per jaar. Daarnaast was er een toename van 13 procent van het aantal treinkilometers. Die zullen constant blijven: enerzijds omwille van budgettaire redenen en anderzijds omdat het huidige net een toename niet mogelijk maakt. De hoge rijpadvergoeding speelt daarbij geen rol. 2 minuten per uur De gemiddelde reistijd zal in het vervoersplan met 1 procent toenemen. Op de drukste lijnen zal dat met 3,3 procent zijn, ofwel 2 minuten op een rit van een uur. De belangrijkste oorzaak voor de verlenging is de werken die zijn ingecalculeerd voor de komende drie jaar, maar die op termijn de dienstverlening dan weer moeten verbeteren. Opvallend is dat de doorrijtijd van de Noord-Zuidas in Brussel officieel 13 minuten zal duren. Nu is dat op papier 11 minuten, maar duurt die in de feiten twee minuten langer. Ook daalt het aantal ‘rijpaden’ per uur, ‘zodat het verkeer in de Noord-Zuidas niet bij de minste vertraging een soep wordt’, aldus Cornu. Om even de technische toer op te gaan: de theoretische maximumcapaciteit van de verbinding bedraagt 96 rijpaden per uur, maar dan zouden de haltes Congres en Kapellekerk moeten worden afgeschaft. De werkelijke capaciteit ligt op 91 rijpaden per uur, terwijl het werkelijke gebruik tijdens de piekuren op 87 rijpaden ligt. Daar gaan er in de toekomst nog drie van af 'om ruimte te creëren' voor wanneer er iets misloopt. Bij het luik stiptheid benadrukte de nieuwe NMBS-baas dat zelfs onder perfecte omstandigheden, treinen vertraging oplopen. Zo is 21 procent van de vertragingen niet toe te schrijven aan een of ander incident. Als voorbeeld gaf Cornu de discipline in de dienstuitvoering (stakingen en andere personeelsacties, nvdr). 'Robuuster' Cornu gaat er prat op dat het nieuwe vervoersplan beter aangepast is aan de werkelijke mobiliteitsvraag, dus dat een zo groot mogelijk aantal reizigers er beter van wordt. Hij haalde het voorbeeld aan van de lijn tussen Hasselt en Antwerpen, die vooral wordt gebruikt in de spits. 'De wijzigingen in het plan zorgen ervoor dat 80 procent van de gebruikers op die lijn erop vooruitgaan', luidde het. 'Dat iedereen erop vooruit zou gaan, kan niet met dezelfde treinkilometers.' De dienstregelingen zullen volgens Cornu ook 'robuuster' zijn. Daarbij springen meer realistische aansluitingstijden in het oog, wat het vertrouwen moet opkrikken. Hij verzekerde ook dat de NMBS geen treinen zal afschaffen om onder een compensatievergoeding uit te kunnen. 'Als we er afschaffen, is dat omwille van een grote panne.' Cornu beloofde ook 'meer realistische' keertijden voor de machinisten. Rollend materieel Ook is er een probleem met het rollend materieel. Liefst 25 procent van de redenen heeft daarmee te maken. De NMBS kampt met 50 procent meer pannes dan in de objectieven staat en het nieuwe materieel gedraagt zich niet veel beter, lichtte Cornu toe. Hij wil ook rond de tafel zitten met de veiligheidsinstantie DVIS over de veiligheidsprocedures op het spoor. ‘We gaan niet onvoorzichtig zijn’, onderstreepte hij, maar toch vestigde hij er de aandacht op dat verschillende procedures verregaande gevolgen voor de timing kunnen hebben. De NMBS-baas stelde dat er volgende maand een ontmoeting op de agenda staat met de regionale vervoersmaatschappijen, zodat zij de details van het plan te weten komen en hun aanbod daarop kunnen afstemmen. Hij gaf ook nog mee dat ongeveer 60 procent van de GEN-verbindingen in de loop van de komende drie jaar beschikbaar zullen zijn. Tot slot rekent Cornu er op dat hij 'in een positieve sfeer' met de vakbonden zal kunnen overleggen. 'Ik ga ervan uit dat mijn collega’s er evenzeer in geïnteresseerd zijn dat het bedrijf het goed doet, dat de klanten tevreden zijn en dat het personeel fier is voor het bedrijf te werken.' Bron: www.nieuwsblad.be 10/12/2013 Eigen mening Ik vind het zeker positief dat de treinen nu stipter gaan rijden, want soms moet men echt een halfuur wachten voor de trein eindelijk aankomt. In het artikel dat M*rie heeft gepost kan je lezen dat de NMBS ongeveer 80% op stiptheid is gedaald. Langs de andere kant als een trein te laat is, is dat meestal meer dan 2 minuten, dus volgens mij volstaan die 2 minuten extra tijd op een rit van een uur niet. Er is ook sprake geweest van enkele lijnen af te schaffen, vooral in Limburg. Ik ben blij dat dit toch niet gebeurt, want ik moet vaak de trein nemen richting Hasselt. |
#2
|
|||
|
|||
Men zou kunnen klagen over de langere reistijd, maar wat is dat nu in verhouding met dat je trein op tijd komt. Ik denk dat mensen zeker in de winter, liever langer op de trein zitten dan dat ze lang op het perron moeten wachten. Het is ook een grote vooruitgang dat er rekening wordt gehouden met verbindingen want als je trein te laat is, is het vaak stressen of je je verbinding wel gaat halen. Ik hoop alleen wel dat dit plan gaat werken, want er waren nu al problemen. Er zijn nu ook nog eens werken, wat ook wel voor vertraging gaat zorgen. Maar we zullen het een kans moeten geven.
|