|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
‘Ik ben een kampioen gebarentaal’
De Zuid-Afrikaanse gebarentolk die tijdens de herdenkingsplechtigheid van Nelson Mandela bakken kritiek kreeg, verdedigt zijn optreden. Hij kreeg mogelijk een schizofrene aanval op het podium, klinkt het.
De 34-jarige gebarentolk Thamsanqa Jantjie verklaarde in een Zuid-Afrikaanse krant dat hij stemmen in zijn hoofd begon te horen en begon te hallucineren. Dat resulteerde in gebaren die geen betekenis hadden en waarover dove mensen over de hele wereld zich boos maakten. ‘Er was niets dat ik kon doen’, zegt Jantjie, die naar eigen zeggen medicatie neemt voor schizofrenie. ‘Ik was alleen in een erg gevaarlijke situatie. Ik probeerde mezelf te controleren en de wereld niet te tonen wat er aan de gang was. Ik heb er veel spijt van.’ Hij weet niet wat de aanval veroorzaakte. In een radio-interview toonde de gebarentolk zich nog tevreden met zijn optreden. ‘Ik denk dat ik een kampioen ben in gebarentaal’, reageerde hij op de vraag of hij gelukkig was met zijn werk op de herdenkingsplechtigheid. Miljoenen tv-kijkers zagen de man dinsdag aan het werk op de herdenkingsplechtigheid voor Nelson Mandela, die door vele wereldleiders werd bijgewoond. Verschillende doven en slechthorenden zeiden dat de man gebaren verzon en zomaar iets deed. Experts zeggen dat hij zelfs de basistekens voor ‘dank u’ of ‘Mandela’ niet kende. Jantjie werd wereldnieuws. De regering en het ANC verklaarden dat ze niet wisten wie de gebarentolk was, hoewel hij op beelden van twee grote ANC-evenementen te zien is. Zo vertaalde hij ook al op het podium voor de Zuid-Afrikaanse president Jacob Zuma. Zelf zegt de gebarentolk dat hij voor het bedrijf SA Interpreters werkt dat door het ANC was ingehuurd voor de ceremonie. Jorn Van Thillo bron: De Standaard mening: Het is eigelijk onacceptabel dat de man op het podium is geraakt. Hij stond naast wereldleiders en kent niet een gebarentaal. Zijn verdediging vind ik een beetje zwak. Er was gewoon geen controle meer over het publiek. Toch krijgt de man hele kranten vol en hebben de meeste mensen toch respect voor hem. |