actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2013, 18:23
Britt.VanLooveren Britt.VanLooveren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 144
Wetstraat krijgt verkeerslichten met aftelsysteem

In de Brusselse Wetstraat zijn verkeerslichten geplaatst met een aftelsysteem. Daardoor weten voetgangers hoeveel tijd ze nog hebben om over te steken en hoelang ze nog moeten wachten tot het groen is. Net als bij eenzelfde proefproject aan het Noordstation moet dat de verkeersveiligheid bevorderen. Dat gebeurde op vraag van Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V).

De aftellichten op de oversteekplaatsen in de Wetstraat komen er na een succesvol proefproject in de Volksstraat aan het Brusselse Noordstation. Het aantal voetgangers dat daar het rode licht negeert, is sinds de start van het project midden 2011 gedaald van 34 procent naar 14 procent.

Vaste cyclus

Dergelijke lichten kunnen enkel geplaatst worden aan kruispunten met een vaste cyclus. Kruispunten met een lichtbeïnvloeding voor het openbaar vervoer of lichten met een zogenaamde wachtstand komen dus niet in aanmerking.

Bij dat laatste type blijft het groen voor auto’s, zolang een voetganger niet op een knop duwt.

Veertien zebrapaden op de Wetstraat zijn wel geschikt, enkel de oversteekplaats tussen de uitrit van de Wettunnel en de Trierstraat komt niet in aanmerking door de wachtstand.

Bron: DS, 9/12/2013

Mening: Toen ik de titel van dit artikel las, dacht ik bij mezelf van waarom zouden ze daar nu geld aan uitgeven. Wanneer ik het artikel verder had gelezen, begreep ik eigenlijk wel waaarom ze dit willen invoeren. Als je maar kijkt naar Antwerpen zijn er altijd mensen die vroeger oversteken dan wanneer het eigenlijk mag. Dit is gevaarlijk en kan ook zware gevolgen met zich meebrengen. Ik vind het ook logisch dat ze deze verkeerslichten met aftelsysteem plaatsen in de Wetstraat. Elke dag lopen vele duizenden Brusselaars en pendelaars in de Wetstraat. Het is belangrijk om de verkeersveiligheid maximaal te waarborgen. Langs de andere kant denk ik dan ook wanneer sommige pendelaars de seconden zien aftellen of zij ook niet vroeger gaan oversteken..
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.