![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Oproerpolitie begonnen aan ontruiming in Kiev
Oproerpolitie begonnen aan ontruiming in Kiev
De Oekraïense oproerpolitie is begonnen met de ontmanteling van de protestkampen in het centrum van Kiev. De oppositie bezet al wekenlang het Onafhankelijkheidsplein en verschillende overheidsgebouwen, zoals het stadhuis. De betogers eisen het ontslag van president Janoekovitsj. De oproerpolitie heeft zich deze voormiddag georganiseerd aan de rand van het Onafhankelijkheidsplein. Ze stonden in lange rijen naast elkaar, en omcirkelden de tenten en barricades die er gezet zijn door de oppositie. Volgens oppositieleider Vitaly Klitsjko haalt de politie de barricades van paletten en houten planken naar beneden. Ook persbureau Interfax en BBC News melden dat. Er zijn geen berichten over conflicten. Klitsjko vreesde deze middag dat de oproerpolitie de protesten met dwang uiteen zal drijven. Hij heeft de ouderen en mensen met zwakke gezondheid gevraagd het plein te verlaten. Aan de anderen vroeg hij te blijven en te verhinderen dat de politie het protest zou breken. Bron: destandaard.be, 09/12/2013 Mening: Ik wil teneerste even duidelijk maken waarom ik dit net bij politiek heb geplaatst. In mijn ogen kon het zowel bij politiek, als bij sociaal-economisch als bij cultureel-maatschappelijk omdat dit toch wel met alledrie te maken heeft. De reden dat ik dan specifiek voor politiek heb gekozen is omdat de oorzaak van de protesten wel in het politieke gebied ligt, namelijk de keuze van de regering voor Rusland in plaats van voor Europa. Over het artikel zelf: het is jammer dat de regering beslist om de oproerpolitie tussenbeide te laten komen. Geweld is en blijft in mijn ogen geen oplossing. Natuurlijk is het erg vervelend wanneer protesten het dagdagelijkse bestuur van een stad of land bemoeilijken maar misschien moesten ze daaraan denken voor ze zulke belangrijke beslissingen maken zonder te luisteren wat het volk nu echt wil. Of een volk altijd perse z'n zin moet krijgen, wil ik hier nu ook niet verkondingen maar in dit soort situaties (zeker bij een democratie) moet het volk toch op de een of andere manier een beetje inspraak krijgen. Het lijkt mij nog altijd vriendjespolitiek te zijn tussen Rusland en Oekraïne. |
|
|||
|
|||
Als ik zulk soort berichten lees, dan komen de haren al recht op mijn armen te staan. Tegenwoordig zijn er zoveel opstanden, in zoveel verschillende landen en deze zijn dan ook vaak gewelddadig. Net zoals Veronique zei, is geweld geen oplossing, dit is ook in mijn ogen zo. Maar ik denk dat de mensen grenzen hebben, als deze overschreden worden dan is men sneller geneigd om geweld te gebruiken. In deze situaties is het vaak ook zo dat een 'deugdzame' aanpak niet werkt. Men kan de demonstranten wel vragen om te vertrekken, maar of ze dit dan gaan doen is de vraag. Misschien is het wel beter om hen aan te horen, want zij staan daar natuurlijk niet zo maar. Ze maken hun statement wel heel duidelijk voor het moment, laat ons hopen dat er geen gewonden vallen en dat iedereen (voor zover het kan) zijn/ haar gezond verstand gebruikt.
|