![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
![]() Responsible Young Drivers zoeken nog pak vrijwilligers
In het Antwerpse district Berchem hebben de Responsible Young Drivers (RYD) zaterdag de aftrap gegeven voor de traditionele Nieuwjaarsactie die ze tijdens oudejaarsnacht organiseren. Momenteel zijn er al zowat 50 jonge vrijwilligers ingeschreven over heel Vlaanderen, maar de organisatie hoopt uiteindelijk tot 100 à 120 chauffeurs te komen. Wie zich als vrijwilliger opgeeft bij de Responsible Young Drivers, moet eerst bewijzen dat hij of zij echt een verantwoordelijke bestuurder is en verkeersveiligheid ernstig neemt. ‘Ook wie al tijdens een vorige editie deelnam, moet elk jaar opnieuw een rijtest afleggen’, zegt Veerle Bulens van RYD. ‘De rijstijl van een bestuurder kan op een jaar tijd immers erg evolueren, zeker bij jongeren.’ De testen worden afgenomen door professionele instructeurs in erkende rijscholen. Elke vrijwilliger maakt een rit van 20 minuten, waarbij de instructeur rekening houdt met technische en psychologische criteria. Enkel wie slaagt, mag deelnemen aan de Nieuwjaarsactie. De eerste testdag vond alvast zaterdag plaats in Berchem. De komende dagen en weken zijn er nog rijtesten in elke provincie. De organisatie hoopt daar nog heel wat geïnteresseerden naartoe te lokken. ‘Momenteel zitten we op schema in vergelijking met andere jaren, maar we zijn zeker en vast nog op zoek naar extra vrijwilligers’, aldus Bulens. De Nieuwjaarsactie houdt zoals steeds in dat mensen de Responsible Young Drivers, allen jongeren tussen 17 en 29 jaar oud, kunnen bellen om zich tijdens oudejaarsnacht in hun eigen wagen door een vrijwilliger veilig thuis te laten brengen. De organisatie benadrukt dat het systeem enkel als een noodoplossing mag worden gezien. 8-12-2013 Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131207_00876436 Eigen mening: Ik vind dit een zeer goed initiatief. Op oudejaarsavond zijn er zeker jongeren die zich eens goed gaan laten gaan en dan is het niet meer verantwoord om nog naar huis te rijden. Natuurlijk zullen er wel jongeren zijn, die bob zullen spelen, maar wanneer het tijd is om naar huis te gaan, zijn ze zo dronken als iets. Dan is het natuurlijk te laat om een taxi te bellen. De ouders bellen zal ook uitgesloten zijn, dus dan is Responsible Young Drivers een goede oplossing. Als men een kijkje gaat nemen op de site van Responsible Young Drivers, ziet men een aantal FAQ staan. Hierbij worden er de vragen gesteld: 'Kan ik op voorhand een voertuig reserveren?' en 'Hoeveel kost mij dit?'. De antwoorden op deze vragen waren : 'Op voorhand kan men geen auto reserveren' en 'deze actie is volledig gratis'. Dan ga ik mij de vraag stellen: 'gaan jongeren hier geen misbruik van maken?'. Een taxi kost veel geld, zeker op ouderjaarnacht. Deze oplossing is volledig gratis.. Ik twijfel of iedereen wel 'met goede bedoelingen' gaat bellen. Hiermee bedoel ik, dat mensen op voorhand al weten 'ik zal straks wel bellen naar RYD, dat scheelt me een heel bedrag'. Ik vind het wel bewonderenswaardig dat zo veel jongeren zich al kandidaat hebben gesteld om mee te doen aan deze actie. Zij gaan niet feesten op ouderjaaravond, om anderen veilig naar huis te brengen. Laatst aangepast door S*ofie.Buyens : 8th December 2013 om 10:34. |