|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
WTO sluit eerste wereldvrijhandelsverdrag
WTO sluit eerste wereldvrijhandelsverdrag
Wereldhandelsorganisatie WTO heeft op het Indonesische eiland Bali voor het eerst sinds de oprichting in 1995 een wereldwijd handelsverdrag gesloten. Dat hebben diplomaten gemeld. Met het akkoord kan in de toekomst zo'n 1.000 miljard dollar worden bespaard. Gisteren leek een overeenkomst nog in gevaar te komen omdat Cuba dwars lag. De onderhandelingen werden daarop tijdelijk opgeschort, maar na afspraken tussen de Cubanen en de VS stond niets een akkoord nog in de weg. De op Bali gemaakte afspraken moeten vooral douaneprocedures versoepelen. Hiermee zou een biljoen dollar kunnen worden bespaard. Het akkoord moet ook de handel wereldwijd bevorderen. Daarnaast zien velen het als zeer belangrijk voor de legitimiteit van de WTO. Bron: De redactie, 7-12-2013 Mening: Het is zeer goed dat WTO de eerste wereldvrijhandelsverdrag getekend heeft. Zodanig dat buiten de Europese Unie waar vrije handel zeer hoog gedragen wordt, dit ook ergens anders kan. Hierdoor moeten landen niet perse bij de Europese Unie gaan om een vrijhandelsverdrag te bemachtigen. Ook in dit artikel spreken ze over een biljoen dollar besparing. Dit is zeer veel geld! En door dit verdrag kan dit geld voor iets anders gebruikt worden. Iets waar ze hiervoor geen geld genoeg voor hadden, maar dat toch hoog nodig is/was. Natuurlijk is het nu de vraag of het een goed ding is dat de douaneprocedures versoepeld worden. Aangezien langs de ene kant de douane hoog nodig zijn om illegale praktijken te onderscheppen. Maar langs de andere kant vertraagt het ook vaak het proces tot wanneer de ingevoerde goederen of de uitgevoerde goederen bij hun bestemming aankomen. Ik denk dat ze een midden weg moeten zoeken waarbij de douane nog genoeg kans krijgt om de illegale praktijken tegen te gaan en langs de andere kant de goederen sneller ter plaatsen komen voor waar we bestemd zijn. Ik vind het in ieder geval een mooie stap vooruit. In elk land zou naar mijn mening vrije handel moeten mogelijk zijn. |