|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Nieuwe Liefkenshoektunnel moet treinvertragingen helpen verminderen
Infrastructuurbeheerder Infrabel is gestart met de aanleg van de sporen in de ruim zeven kilometer lange Liefkenshoekspoortunnel. Vanaf 2014 zullen alle goederentreinen deze nieuwe tunnel gebruiken en dat moet een deel van de vertragingen op het passagiersnet wegwerken.
© belga. © belga. © belga. De nieuwe tunnel, die onder de Schelde, het Kanaaldok en het Waaslandkanaal door gaat, is intussen volledig afgewerkt. Infrabel heeft nu nog zowat twee jaar nodig om er sporen aan te leggen en bovenleidingen in te trekken en het nodige testwerk uit te voeren. "Daarna moeten in principe alle goederentreinen de tunnel gebruiken", zegt Frédéric Petit van Infrabel bij een bezoek aan de werf. "Nu rijden er elke dag nog een honderdtal treinen door de Kennedyspoortunnel die, zoals de Noord-Zuidverbinding in Brussel, een bottleneck vormt. Als de Kennedytunnel kan worden voorbehouden voor passagierstreinen zullen de vertragingen op onder meer de verbinding Gent-Antwerpen dalen." Samenwerking De Liefkenshoekverbinding is na het Diabolo-project de tweede publiek-private samenwerking die Infrabel opzet. Infrabel betaalt vanaf 2013 jaarlijks 50 miljoen euro huur voor de tunnel die door een private aannemer wordt gebouwd en onderhouden. Pas in 2051 worden de spoorwegen eigenaar. Opvallend detail is dat de Liefkenshoektunnel gebruik maakt van een oude tunnel die in 1978 werd gegraven, maar nooit in gebruik werd genomen. De 'Beverentunnel' stond al die tijd onder water. "Een grote besparing voor het project", zegt Alex Vandemeulebroecke van aannemer Locobouw. "Enkele jaren geleden dook de Beverentunnel nog op in de blunderboeken, maar nu zijn we blij dat hij er ligt. Een mooi staaltje vooruitziendheid van de toenmalige havenplanners." Bron: De Standaard 28/11/2013 Mening: Het is te hopen dat dit eindelijk eens een goed project wordt. Ik heb er in ieder geval een goed oog in omdat als goederenverkeer wordt gescheiden van personenvervoer dan zijn er meer sporen vrij waardoor de treinen misschien stipter zullen rijden want daar is echt nood aan. Ik hoop alleen dat ze goed hebben nagedacht en dat het niet zo'n flop wordt als de Diablo-trein. |