|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
83.736 kinderen zonder gordel in de auto
De politie heeft afgelopen jaar 83.736 boetes uitgeschreven omdat kinderen geen veiligheidsgordel droegen in de auto. Dat besluiten de kranten van Sudpresse uit cijfers die CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh opvroeg bij staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH, foto).
Volgens de staatssecretaris zijn de geciteerde 83.736 onmiddellijke inningen - die oplopen tot 165 euro - bovendien niet representatief voor het totaal van de permanente controles. Vaak komen de betrokkenen immers weg met een opmerking of een mondelinge waarschuwing, aldus nog Wathelet. Nog vorig jaar kregen 2.961 ouders een boete omdat hun kind niet in een aangepast zitje zat. Ruim 700 anderen werden geverbaliseerd omdat hun kind de gordel niet correct droeg. Bron: demogen.be Datum: 28/11/2013 Eigen mening: Van dit cijfer schrik ik! Ik dacht dat er de laatste jaren voldoende campagne gevoerd was om de ouders het nut van de gordel te laten inzien. Ik heb zelf geen kinderen, maar ik kan me niet voorstellen dat ik ze zonder gordel in de auto zou zetten! We krijgen al voldoende nieuws te zien/horen van kinderen die omkomen in het verkeer, hier wil je als ouders toch niet zelf verantwoordelijk voor zijn? Ik weet ook dat een gordel niet elk ongeval kan voorkomen, maar ik geloof wel dat het onze veiligheid verhoogd. Ik ben in '98 zelf betrokken geweest bij een auto ongeval, en ik ben blij dat ik toen een gordel om had! Niemand zal weten wat het was geweest zonder gordel... Toch denk ik dat mijn overlevingskansen vergroot waren omdat ik de gordel aan had. Nog meer campagne voeren is (in mijn ogen) de boodschap! Een gordel aandoen gaat tenslotte zo snel, het kost slechts enkele seconden van je tijd. |
|
|||
|
|||
83.736 kinderen zonder gordel in de auto
Ik ben het volledig eens met S*rina. Volwassenen moeten het voorbeeld geven aan hun kinderen. Laat kinderen een gordel dragen en leer ze het aan. Het kost inderdaad maar een paar seconden van je tijd en je kan er je eigen leven of dat van je kind mee redden. Een gordel is gemaakt om rond jezelf aan te doen voor de veiligheid en het is zeker niet een optie dat je erbij krijgt om zo maar af en toe te dragen. Ik vind het echt verschrikkelijk hoeveel boetes hiervoor zijn uitgeschreven. Al een geluk dat de politie hier zo een grote controle over doet. Ik ga later mijn kinderen zeker een gordel laten dragen. Ik heb dit zelf ook zo aangeleerd gekregen en ben hier heel blij om.
|