|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
||||
|
||||
‘Boete of niet, elk kind moet een iPad hebben’
‘Boete of niet, elk kind moet een iPad hebben’
BRUSSEL - Twee scholen in Blankenberge starten in september met iPads in de klas. Ondanks protest van ouders en de overheid. Dat ze een deel van hun middelen kunnen verliezen, nemen ze er bij. Het Sint-Pieterscollege en de Sint-Jozefhandelsschool (SPSJ) in Blankenberge blijven erbij dat alle 710 leerlingen een tablet van Apple moeten kopen om de lessen te volgen en huiswerk te maken. Een twaalftal ouders diende klacht in. ‘De kosten en het overleg errond waren onduidelijk’, klonk het. En ze kregen gelijk van de Commissie Zorgvuldig Bestuur. Toch houdt de directie, die beroep aantekende, voet bij stuk. ‘Een uitspraak van de overheid zal wellicht pas na de start van het schooljaar vallen’, zegt Nicole Vancoillie, voorzitster van het schoolbestuur. ‘Intussen zijn we zo ver gevorderd met het project dat we de klok niet meer kunnen terugdraaien. Die iPads komen er. We riskeren hoogstens een boete wegens procedurefouten.’ ‘We zien het met lede ogen aan’, reageert één van de mama’s die de klacht mee ondertekende, maar niet met haar naam in de krant wil. ‘De directie kan maar op één manier getroffen worden: door minder inschrijvingen. Enkele ouders hebben hun kinderen al naar een andere school gestuurd.’ ‘De rekening van die tablets zal nog oplopen, voorspelt deze moeder. Het blijft niet bij een eenmalige kost van 465 euro. Wat als de spullen beschadigd raken of gestolen worden?’ DS, 23-08-2012
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
|||
|
|||
Wat is er mis met nog eens 'ouderwets' schrijven, lezen in een boek of naar de bib gaan om iets op te zoeken?
Toegegeven, internet, gsm's met internetfunctie en iPads zijn ontzettend handig om snel even iets op te zoeken of door te mailen, maar het moet toch niet altijd om deze spullen draaien? De kinderen verplicht een iPad laten aanschaffen (Of ja, de ouders...) is een keuze van de school. Zij kunnen dit op de lijst zetten van materialen die de leerlingen nodig hebben, maar hen echt verplichten er een te kopen, dat vind ik wat te ver gaan. Het is een hele kost. Als je als ouder meerdere kinderen op die school hebt, dan moet je verschillende iPads kopen misschien, en dat kunnen alle ouders zich niet veroorloven. Zou het misschien een alternatief zijn om er te lenen van de school of ook tevreden te zijn met een tablet van een ander merk, die misschien wat eenvoudiger en goedkoper is? Misschien zou dat meer aanvaardbaar zijn voor sommige ouders. Volgens mij wil deze school 'te modern' overkomen en gaan zij daardoor (zoals ook al in het artikel geschreven staat) leerlingen verliezen. Ik denk dat zij te veel mee willen met de tijd, in plaats van ook een stil te staan bij het feit dat dat vroeger allemaal niet bestond, en de leerlingen toen ook huiswerk konden maken en de lessen volgen. Gewoon pen en papier, een bibliotheek en een computerklas... Dat hadden wij in de lagere school en in de middelbare school. Als er lessen gevolgd moesten worden gebeurde dit in onze eigen klas, om een taak of een spreekbeurt of iets dergelijks uit te werken of voor te bereiden gingen we klassikaal naar de computerklas, die ook toegankelijk was tijdens speeltijden en tijdens de middagpauze. Thuis had iedereen van onze klas (meestal) wel een computer en daar kon dan verder gewerkt worden aan de opdracht... Naar mijn mening is dat systeem ook nog zeker bruikbaar. Men moet de manier van werken goed af wegen tegenover de anderen. Te veel met de iPad werken blijft ook niet interessant voor de leerlingen en leerkrachten, volgens mij biedt dit weinig afwisseling. Maar eens je het de leerlingen gewoon maakt van altijd te mogen 'internetten' en typen, zullen zij uit gemakzucht nooit nog terug willen naar de tijd van schrijven en opzoeken in een boek, dat is jammer. |
#3
|
|||
|
|||
Ik word een beetje slechtgezind van al de heisa rond "de iPad op school".
Modernisering is iets wat je niet kan tegenhouden, je moet "meegaan met de tijd", vernieuwing is goed etc. Hiermee ben ik akkoord. Vernieuwing nu en dan is zeker geen slechte zaak, integendeel, het kan nieuwe perspectieven openen en nieuwe mogelijkheden qua lesgeven bijbrengen. Maar om nu elk kind te verplichten een iPad te kopen.. Tja, dit vind ik wat ver gaan. Wat is de meerwaarde van een iPad tijdens de lessen, vraag ik mij af. Hoe gaat dit de betrokkenheid van de leerlingen beïnvloeden? In het begin is het heel tof, mogen werken met zo'n iPad, en zullen de leerlingen misschien wat meer interesse tonen in de lessen. Maar zijn ze dan geïnteresseerd in de inhoud van de lessen, of in het materiaal waarmee ze mogen werken? (Zie pdv2 ;-) ). Ik denk dat "vernieuwingen" van dit soort op termijn meer als afleiding tijdens en belemmering voor de les zal zorgen, dan dat het een meerwaarde aan de les zal geven. En dan zwijg ik nog over de bijkomende kosten, die veel mensen zich niet kunnen veroorloven... Op deze manier zal er ook weer een soort van discriminatie ontstaan, geloof ik. |
#4
|
|||
|
|||
‘Boete of niet, elk kind moet een iPad hebben’
Ik word er eigenlijk ook een beetje geirriteerd rond al die heisa van de modernisering op school op de opkomst van de iPad. Het is en blijft natuurlijk wel een grote stap in de voorruitgang van de technologie, maar persoonlijk vind ik dit niet geschikt in het onderwijs, mits uitzondering van hogere studies. Leerlingen van het secundair onderwijs hebben dit absoluut niet nodig. Ik ben dan ook voorstander van het ouderwetse boek, de cursus van de leerkracht en/of eigen notities. Misschien moeten we ons daar meer op concentreren, want onderzoek stelt ook vast dat leerlingen absoluut niet meer op een serieuze en aanvaardbare manier kunnen schrijven. Door altijd computers, laptops, iPads te gebruiken, gaat dit zeker en vast niet verbeteren.
Ten tweede vind ik het ook schandalig dat ouders worden verplicht om dit materiaal aan te kopen. Laura vraagt ook wat de meerwaarde is van dit toestel voor een jongere tussen de twaalf en de achttien jaar? Ik zie ook niet meteen een antwoord. Leerlingen en jongeren gaan absoluut niet meer bij de lessen betrokken worden en zelfs nog associaler worden door altijd achter een computer te zitten. Als leerkracht moet je voldoende differentiëren om de diversiteit in de klas te bewaren, maar dat is wordt dan wel enorm moeilijk. Ik stel mij ook meteen de kritische opmerking dat het toch niet allemaal even eenvoudig is voor ouders om dit te kunnen kopen. Weten leerlingen en/of jongeren hoe ze hiermee moeten omgaan en vooral hoe ze met dit materiaal respectvol moeten omgaan? Weten leerkrachten wel of leerlingen voldoende mee zijn met de lessen en, sterker nog, kunnen zijn leerlingen wel goed in de gaten houden met het gebruik van de iPad? Dit zijn slechts een aantal vragen die ik me stel. En als ik hier eerlijk op antwoord, ben ik niet echt overtuigd om iPad in de klas te gebruiken! |
#5
|
|||
|
|||
Ik ben absoluut geen voorstander van de iPad in de klas. Het neemt een hele rompslomp weg van handboeken kopen en verkopen, dat is waar. Maar langs de andere kant vind ik dat de school niet kan verplichten aan ouders om dergelijke dingen aan te kopen.
Volledige dagen op een computerscherm turen is niet gezond. Ook al beweren sommige mensen dat het scherm is aangepast en dergelijke, het is en blijft een lichtbron waar je in kijkt, en dat kan gewoon niet gezond zijn. Daarnaast is en blijft het gewoon een dure grap. Wat als het toestel stuk gaat? Iedereen weet dat kinderen nogal vrij ruw kunnen spelen en dat boekentassen meer dan eens per dag tegen de grond smakken. Of wat als het toestel gestolen wordt? Een terechte zorg jammer genoeg. Gaat de school dan misschien in het schoolreglement opnemen dat de school niet aansprakelijk is voor eventuele kapotte iPads? De ouders zitten er dan wel mee... Dan maar een nieuwe kopen want het is verplicht. Ik ben trouwens meer voorstander van de geïntegreerde leerwerkboeken. Volgens mij is dit veel efficiënter dan het gebruik van de iPad. Of wat is er mis met het klassieke systeem? Handboeken huren voor een jaar en dan weer teruggeven. Volgens mij komt dit op hetzelfde neer als het aankoopbedrag van een iPad. Veel makkelijker en minder snel kapot. |
#6
|
|||
|
|||
iPad op school
Ik ben het eens met de vorige reacties. Ik vind het absoluut niet kunnen dat leerlingen VERPLICHT worden om een iPad aan te kopen. Dit is in mijn ogen zelfs niet realistisch. Stel nu bijvoorbeeld dat je als ouder drie kinderen naar de desbetreffende scholen laat gaan. Dit is quasi onbetaalbaar. De school zou er minstens voor kunnen zorgen dat er voldoende iPads te huur zijn in de scholen. Een beter alternatief is volgens mij om de leerlingen met een laptop naar school te laten komen. Bijna elk gezin heeft een laptop en een kleine laptop kost zeker niet zoveel als een iPad. Ik vind het persoonlijk toch een beetje raar dat de desbetreffende scholen daar niet eerst aan gedacht hadden. Ik kan wel begrijpen dat scholen mee willen gaan met de evoluties in verband met technologie. Het is in zekere zin goed om leerlingen te leren werken met deze apparaturen, maar dit kan evengoed met een laptop als met een iPad.
Op een ander vlak zou dit initiatief wel goed kunnen zijn. Er zijn heel veel leerlingen die last krijgen van hun rug omdat ze steeds met veel te zware boekentassen naar school moeten gaan. Met een iPad zou deze kans veel kleiner zijn, wat niet wegneemt dat ik de laptop nog steeds een beter idee vind. Ik heb al verscheidene artikels gelezen over jongeren met rugaandoeningen door de te zware boekentas. Meestal is dit te wijten aan de manier waarop de boekentas gedragen wordt, meestal te schuin. Uiteraard speelt het gewicht de grootste rol. Dus in verband met de fysieke gezondheid van de leerlingen vind ik het wel een redelijk goed idee. |
#7
|
|||
|
|||
Het grootste voordeel aan een ipad is dat je de lessen interactief kan maken en zo veel gemakkelijker tot differentiatie kan over gaan. Voor het vak wiskunde bijvoorbeeld kan je een programma maken dat de moeilijkheidsgraad van bepaalde oefeningen aanpast aan het aantal fouten dat je maakt. Zo kun je elke leerling oefeningen laten maken die perfect op hem afgesteld zijn. Ook voor andere vakken kun je het leren leuker en persoonlijker maken, wat het leerproces ten goede komt. Dit gaat ook ( en gemakkelijker zelfs) met een laptop maar de ipad zou gemakkelijker mee te nemen zijn.
Je kan je echter wel de vraag stellen of het interactiever maken van de lessen het prijskaartje rechtvaardigt. Zelfs met een fikse korting is de Ipad nog altijd een flinke hap uit het budget. Dit wordt weerlegt door te stellen dat de aankoop op afbetaling gaat en dat het digitaliseren van cursussen de boekenlijst een stuk goedkoper maakt. Waar echter geen rekening mee gehouden wordt is het feit dat een Ipad snel beschadigd of kwijt raakt ( zeker in de handen van een puber) en dat er elk jaar een nieuwe versie uitkomt. Ook is de kans klein dat een Ipad langer dan twee jaar meegaat, wat wil zeggen dat een kind een 3tal ipads nodig zal hebben. Ik kan me goed voorstellen dat ipads de toekomst van het onderwijs zijn maar, dan zal het wel eerst een stuk goedkoper mogen worden. |
#8
|
|||
|
|||
Een paar iPad's ter beschikking stellen van de klas, daar is niets mis mee maar om te eisen dat elke leerlingen zo'n exemplaar moet aanschaffen, dat is een brug te ver. Dit zeker rekeninghoudend met de diversiteit op vlak van financiële mogelijkheden van de ouders. Tevens is het juist dan dat leerlingen op een correcte manier leren schrijven. Ik vind niet dat we iemand kunnen verplichten om uitsluitend een iPad te gaan gebruiken, misschien werkt die persoon wel efficiënter op de traditionele manier met pen en papier? Wanneer hoge school of universiteitsstudenten opteren om dit te gaan gebruiken, wanneer het hun eigen keuze is en zij daar op een verantwoordelijke manier mee omgaan, dan is daar niks mis mee, maar lagere school kinderen hebben volgens mij nog niet allemaal de verantwoordelijkheid om hiervoor ten alle tijden zorg voor te dragen.
__________________
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened - Winston Churchill |
#9
|
|||
|
|||
Prachtig spul zo'n iPad. Maar is het ook echt nodig om er een te hebben? Als je kijkt naar de kostprijs ervan en de mogelijke bijkomende kosten voor beschadiging en dergelijke, zou ik nog eens twee keer nadenken. Het in handen geven van kinderen die vaak nog onvoorzichtig zijn, lijkt me helemaal niet zo'n goed idee. Het komt zo vaak in de media dat alles wat met elektronica en computers te maken heeft, ongezond is. Zeker wanneer je over een kind spreekt. Het geheugen en de hersenactiviteit van kinderen die vroegtijdig met dit soort spullen bezig zijn gaat alleen maar achteruit. Leer ze voorlopig maar werken met pen en papier, dat is al moeilijk genoeg.
|
#10
|
|||
|
|||
Zoals vele dingen heeft ook de iPad in de klas zijn voor- en nadelen.
Het is zo dat differentiëren makkelijk is, d.m.v. een iPad. Het zal ook wel een hele boel nieuwe mogelijkheden met zich meebrengen. MAAR het kostenplaatje weegt niet op tegen deze voordelen. Met pen en papier kan je ook differentiëren. Met de nodige creativiteit maak je nieuwe mogelijkheden en werkvormen. Zoals hier onder al enkele keren is vermeld, is het niet ondenkbaar dat je meerdere kinderen op een school hebt zitten. Tja, dan lopen de kosten al wel snel heel hoog op. Als ik aan mijn eigen onhandigheid denk, dan zie ik ook direct gebarsten schermen, kapotte functies, ... . Als je dan meerdere enthousiaste kinderen hebt, die het niet nauw nemen met waar hun boekentas staat of waar hij tussen geklemd is, dan zijn de kosten al gauw niet meer te overzien, vrees ik. In de lessen zelf zie ik een iPad ook niet als een echte meerwaarde. Het kan misschien wel handig zijn als je een groepswerk doet en je kan een filmpje laten zien op je iPad, maar voor de rest... De spelletjes en functies op een iPad zijn voor velen een interessanter tijdverdrijf dan de lessen. Nog iets wat we nu ook al zien met handboeken en werkboeken 'vergeten'. Wat dan? Kan die leerlingen deze les dan niet volgen? Ik ben duidelijk geen voorstander van de iPad in de klas. Ik denk wel dat het soms het een handig medium kan vormen, maar ik zou het de kinderen zeker niet verplichten om aan te kopen. De nadelen wegen niet op tegen de voordelen. En verder zie ik geen verhoging van betrokkenheid, maar eerder minder betrokkenheid. Het welbevinden zal de eerste weken misschien iets hoger liggen, dan anders. Maar pen en papier daar is nog altijd niets mis mee, vind ik. Ik volg mijn lessen nog altijd zo. Ik leer nog altijd zo. Voor mij is in het verleden digitalisering nooit een meerwaarde geweest. Verder ben je zekerder met een boek als bron, dan met het internet. Want op het net vind je (naar mijn mening) naast informatie ook veel kwieten en onzin! |
#11
|
|||
|
|||
iPad? Waarom moet dit per se een iPad zijn? Er zijn genoeg alternatieven op de markt die minstens even goed of zelfs beter zijn. Een voorbeeld hiervan is de Samsung Galaxy Tab, die al zeker honderd euro kan schelen in prijs. Deze draait dan wel Android ipv iOS, maar dat is enkel wennen.
Wat ik niet begrijp is dat een school dit wilt invoeren terwijl er overduidelijk massaal tegen wordt geprotesteerd. Het lijkt bijna alsof ze zichzelf opzettelijk in een slecht daglicht willen zetten. Wat het nut hiervan is weet ik niet. Wat men bij al dit niet mag vergeten, is dat het geen slecht idee is om kinderen op een vroege leeftijd al met zulke elektronica kennis te laten maken. De kinderen van nu zullen immers amper nog met laptops en dergelijke werken, aangezien de tablet de toekomst is. Dit kan dus echt wel voordelen hebben. Het spijtige aan de zaak is dat de school de ouders quasi verplicht om bijna 20 000 oude Belgische franken te geven aan iets waar ze eigenlijk niet om gevraagd hebben. |
#12
|
|||
|
|||
"Tablets over vijf jaar nutteloos"
BlackBerry-CEO Thorsten Heins denkt dat tablets over vijf jaar nutteloos zijn. Wat we dan wel gaan gebruiken, zegt hij bij Bloomberg niet, maar hij beweert dat apparaten als de iPad geen levensvatbaar businessmodel bieden.
De uitspraak is gewaagd aangezien BlackBerry een aantal jaar terug juist inzette op de PlayBook als iPad-killer. De tablet van het bedrijf kwam echter totaal niet van de grond, volgens kenners mede door het ontbreken van e-mailfunctionaliteit. Ondanks de tegenvallende verkopen van de PlayBook en zijn overtuiging dat tablets "dead on arrival" zijn, sluit Heins niet uit dat er toch nog nieuwe tablets van Canadese makelij komen. "Zolang het maar geld oplevert", luidt zijn motto. Zonder tablet, maar met de bestaande smartphonetak denkt Heins de markt over vijf jaar te kunnen domineren. "Over vijf jaar zijn wij marktleider op mobiel gebied. Ik wil in de komende jaren zoveel mogelijk marktaandeel veroveren zonder dat we concurrenten gaan nadoen", zegt de CEO snerend richting Samsung. http://www.demorgen.be/dm/nl/5401/M...nutteloos.dhtml Toegegeven, dit is geen artikel gebaseerd op een studie of een melding van verscheidene experts. Het is echter wel een waarschuwing van een groot concurrent van de tablet ontwerpers. Als er over 5jaar inderdaad geen tablets meer gemaakt worden dan mag elke onderwijsinstelling die was overgestapt op de tablet een nieuwe manier vinden om het gebrek aan lesmateriaal op te vangen. Natuurlijk valt het nog niet te zeggen dat het ooit zover zal komen. |
#13
|
|||
|
|||
‘Boete of niet, elk kind moet een iPad hebben’
Onderwijs is gratis zeggen ze dan... Hier heb ik echter nog niks van gemerkt. Er zijn altijd wel zaken die je moet aankopen zoals een rekenmachine en dergelijke. Dit kost voor sommige mensen ook al veel geld maar het is nog acceptabel. Dan mogen we ook de excursies niet vergeten. Deze kosten namelijk ook geld. Als scholen dan elke leerling nog eens gaan verplichten om iPad's aan te schaffen, vind ik dat de limiet overschreden wordt. Deze iPad's zijn dan misschien wel een leuke hype maar zijn deze echt nodig in het onderwijs? Ik vind dat scholen enkel zaken kunnen verplichten om aan te kopen die leerlingen effectief ook echt nodig hebben, waar ze niet zonder kunnen. iPad's zijn gewoon luxeproducten om de school of het onderwijs van een school op te fleuren of te moderniseren. Als alle scholen deze trend gaan opvolgen komen we terug in de tijd dat enkel rijke kinderen van onderwijs kunnen genieten. Met andere woorden, de kloof tussen rijk en arm wordt stilaan vergroot.
|
#14
|
|||
|
|||
Kan een school dit verplichten aan hun leerlingen? Ik vind niet dat een school dit zou mogen verplichten, niet alle ouders kunnen dit financieel opbrengen om hun kind een Ipad te kopen, laat staan als ze meerdere kinderen hebben die naar diezelfde school gaan. Zoals iemand het al vermeld heeft, het blijft zeer waarschijnlijk ook niet bij een eenmalige kost want technologie gaat sneller en sneller kapot, de Ipads kunnen beschadigd worden, verslijten, krijgen een virus, ... en natuurlijk zal de school niet tussenkomen in de kosten. En zoals iemand ook al zei, waarom moeten het Ipads zijn, er zijn genoeg andere alternatieven. Ik denk dat het gebruik van computers in de les echt een meerwaarde kan bieden maar je moet ze ook niet altijd gaan gebruiken, er zijn genoeg andere technieken en materialen die je als leraar kan gebruiken om je leerlingen te motiveren en te differentiëren. Ik vraag mij af hoelang de school deze nieuwe richting van lesgeven zal volhouden, ze maken volgens mij een fout door dit te verplichten en zal hierdoor leerlingen verliezen, dat zien we nu al gebeuren.
__________________
Kunst is iets wat daar begint, waar het kunnen van de meesten ophoudt. A.O. Weber |
#15
|
|||
|
|||
Ik denk dat inderdaad het financiele aspect hierbij een belangrijke rol zal spelen. Misschien kan er vanuit de school een forfaitaire bijdrage worden geregeld voor de ouders. Als de I-pad een aantal andere kosten zou vervangen (schoolboeken, rekenmachine, etc.), dan zou ik niet inzien waarom dit geen goed idee zou kunnen zijn. Desalniettemin sta ik ook zeer kritisch tegenover het discriminerende karakter van deze werkwijze. Het zou zeker geen verplichting mogen zijn, maar het idee biedt wel perspectief voor de toekomst. In onze moderne maatschappij zijn er allerlei snufjes om het dagelijkse leven aangenamer te maken en zaken gemakkelijker te laten verlopen. Het is belangrijk om de mogelijkheden van deze (jammer genoeg dure) snufjes te bespreken.
|
#16
|
|||
|
|||
Een Ipad is een goede uitvinding maar moeten alle leerlingen het hebben?
Ik vind het nogal vreemd dat leerlingen een Ipad moeten kopen van de school, dit is voor elk gezin niet zo vanzelfsprekend. Ik vind dan ook niet dat een school dit mag verplichten. Wat is er mis met de oude manier? Ik vond deze ook goed werken. Als de school hier dan toch mee doorgaat vind ik dat ze wel een financiële bijdrage kunnen verlenen. Als ze de Ipads in grote hoeveelheden aankopen, zal dit toch goedkoper uitkomen denk ik. Ik denk dat ze de gezinnen de optie moeten geven om de Ipads aan te kopen via de school. |
#17
|
|||
|
|||
Dit is niet de eerste school in Vlaanderen die volledig met de iPad werkt. De school heeft een project uitgewerkt. Ik vind dat ze de kans moet krijgen om te bewijzen of het werkt. Hiervoor is het nodig dat alle leerlingen een iPad hebben. Je kan zo een project niet testen als maar enkele leerlingen een iPad hebben. Wel moet er nagedacht worden over gezinnen met een laag inkomen of veel kinderen. Voor hen zou de kost wel eens kunnen oplopen. Ik denk aan een afbetalingssysteem of een leen- of huursysteem van de school. Kosten die ontstaan als het aparaat stuk gaat of gestolen wordt, zouden door een soort verzekering van de scholen kunnen worden terugbetaald. Want als dit project werkt zou het wel eens kunnen dat iPads in meerdere scholen gebruikt gaan worden en dat zo een verzekering dagelijkse kost wordt.
Dus van mij mag het project een kans krijgen, maar er moeten voorzieningen zijn zodat de ouders niet volledig zelf voor de kosten opdraaien. |
#18
|
|||
|
|||
Ik vind het belachelijk om ouders te verplichten om een iPad aan te kopen voor hun kinderen. Het school heeft nu al een hoog kostenplaatje. Als ouders dit er nog eens bovenop moeten aanschaffen, dan wordt dit plaatje alsmaar hoger. Voor een aantal gezinnen is dit niet evident om dit aan te schaffen, omdat ze maar één inkomen hebben of misschien komen ze elke maand maar net toe.
Persoonlijk ben ik tegen deze aanpak. Kinderen zitten al lang genoeg aan de computer, voor de tv, voor een console. Als we de kinderen nog langer op een scherm laten kijken, dan is dit schadelijk voor de gezondheid. Het kind kan hoofdpijn krijgen van continu op het scherm te moeten kijken. Een ander nadeel is dan weer wie er verantwoordelijk gaat zijn voor schade? Gaat het school de iPad-gebruikers verzekeren tegen schade? Zo zijn er nog vele nadelen. Dit neemt niet weg dat er geen voordelen aan verbonden zijn. Voor een groepswerk is dit iets super handig. Je kan het scherm gewoon doorgeven. Ook tijdens de les is handig. Het neemt weinig plaats in beslag, het scheelt ook enkele kilo's minder in je boekentas. Ik verkies nog steeds de oude aanpak van leerstofverwerking boven de nieuwe aanpak met de iPad. |
#19
|
|||
|
|||
Kunnen scholen ouders verplichten om een Ipad te kopen? Ik vind dit niet. Er zijn nu al ouders die niet alle nodige boeken kunnen kopen voor hun kinderen om op school te kunnen volgen. Of ander benodigdheden die ze wel nodig hebben maar gewoon niet aan de orde komen omdat het allemaal te veel geld kost voor de ouders om dit nog te kunnen blijven financieren. Kan je dan ook nog eens gaan verwachten dat ouders een Ipad voor kinderen gaan kopen?
Natuurlijk kan je denken dat er dan een deel van de kosten voor boeken gaan wegvallen. Maar dan is en blijft het een grote investering. Een Ipad kost al snel een kleine 500 euro. En dan hebben we het nog niet over bescherming voor dit toestel. Want ik denk dat iedereen wel kan beamen hoe kwetsbaar dit instrument is. Je koopt er dus maar best een bescherming voor. Voor mij hoeft dit allemaal niet, geef mij een pen en papier. Dit werkt naar mijn weten nog steeds het efficiëntst en is nog betaalbaar voor de meeste mensen. Met andere woorden ik ben tegen dit initiatief. Dit hoeft absoluut niet voor mij en ik hoop dat andere scholen deze aanpak niet gaan kopiëren. |
#20
|
|||
|
|||
l*tte.demeulder haar mening vertelt voor mij zowat alles wat er te vertellen valt, wat echt moet gebeuren. Maar gebeurt het ook? Het feit dat een school dit idee nog maar mag aankaarten vind ik al erg genoeg. We moeten blij zijn dat kinderen al naar school kunnen gaan en dit meestal met heel veel moeite.
Volgens de EU-SILC 2011 enquête, behoort 1 op 7 Belgen tot de groep met een armoederisico op basis van het inkomen en 13,7% leeft in een huishouden met een zeer lage werkintensiteit. Deze school gaat dan eens verwachten dat leerlingen even met een tablet komen aanwaaien en de les volgen? Gebruik je logisch boerenverstand af en toe eens. Dat kan nooit kwaad.
__________________
Teaching creates all other professions. |