|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
VDAB schoolt werkzoekenden om tot leraren
VDAB schoolt werkzoekenden om tot leraren
Antwerpse werkzoekenden kunnen sinds kort via de VDAB een opleiding leraar kleuter- of lager onderwijs volgen. De VDAB werkt hiervoor samen met AP Hogeschool en de Karel de Grote-Hogeschool. Het experiment moet het grote tekort aan leraren in het basisonderwijs in Antwerpen mee bekampen. Antwerpen heeft tegen 2020 ongeveer 3500 bijkomende leraren nodig in het basisonderwijs. Zonder extra inspanningen dreigt een lokaal tekort van 1200 tot 1600 leraren. Dat blijkt uit een analyse van de VDAB, de stad Antwerpen en lokale onderwijspartners. De VDAB wil het prangende tekort mee helpen bekampen. Ze slaat hiervoor de handen in elkaar met AP Hogeschool en de Karel de Grote-Hogeschool. Via een project kunnen werkzoekenden die zich inschrijven voor een professionele bacheloropleding leraar kleuter- of lager onderwijs hun uitkering behouden. Daarbovenop vergoedt de VDAB ook hun inschrijvingsgeld en cursussen. Als tegenprestatie vraagt de VDAB van hen een engagement om na de opleiding in het Antwerpse onderwijs aan de slag te gaan. Werkzoekenden die al hoger onderwijs volgden, kunnen aan de Karel de Grote-Hogeschool overigens een verkorte opleiding van drie semesters volgen. Bij een proefproject vorig schooljaar startten al 8 werkzoekenden met de opleiding kleuteronderwijs en 14 met lager onderwijs. Dit schooljaar werden daar respectievelijk 28 en 33 werkzoekenden aan toegevoegd. In januari gaat de VDAB alweer op zoek naar geschikte kandidaten voor 2014-2015. Alle kandidaten worden geïnformeerd over de opleiding, het beroep en de tewerkstellingskansen en gescreend. Bij twijfel wordt de kandidaat verwezen naar de dienst gespecialiseerde screening van de VDAB voor psychotechnische proeven. Ook tijdens de opleiding volgt de VDAB het traject op en biedt ondersteuning waar nodig. Bron: http://www.klasse.be/leraren/39878/...n/#.Uo0yg-Kvl7E Mening: Ik vind het heel goed dat men zo het tekort aan leerkrachten probeert weg te werken. Mensen beseffen pas op latere leeftijd wat ze echt willen doen en als ze dan weer naar school moeten, tussen al die jonge mensen, schrikt hen dit soms af. Als je je bij deze groep aansluit, is de kans groter dat je bij mensen van ongeveer dezelfde leeftijd zal terecht komen. Wat ik ook positief vind, is dat men de mensen gaat screenen. Iedereen verdiend een (tweede) kans, dat is waar, maar men moet ook geen mensen valse hoop geven. Wanneer uit screening blijkt dat iemand echt niet geschikt is om in het onderwijs te staan, kan je dit inderdaad beter voorkomen. Het is niet zo dat je iedereen maar moet gaan omscholen tot leerkracht omdat er een tekort zal zijn in 2020! Aan de andere kant vind ik dat die screening ook een negatieve bijklank heeft. Wanneer wordt er dan beslist dat je niet goed genoeg bent? Op basis van wat? In principe kan blijken uit de screening dat je niet geschikt bent, maar wanneer je je toch voor de volle 100% geeft en er volledig voor gaat, kan het zijn dat je het toch maakt ... Men zou misschien hetzelfde principe als in onze opleiding moeten toepassen. Hen eerst de bijzonderste informatie meegeven en hen dan al enkele lessen voor de klas zetten. Daaruit kan dan blijken of je voldoet aan de eisen of niet. Maar zelfs dan nog kan het zijn dat je net die les niet goed genoeg was, maar dat je in de toekomst wel nog groeit. Groeikansen kan je altijd zelf creëren. Zolang je echt iets graag wil, bereik je het meestal ook! Geef niet te snel op!
__________________
L'homme n'est heureux que de vouloir et d'inventer. |